صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انقلاب فرهنگی، طلیعه تعالی نظام آموزشی

  • کد خبر: ۳۲۸۰۱۸
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۸
یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، بدون شک در روز دوم اردیبهشت ۱۳۵۹ نمودار شد؛ زمانی که به فرمان امام خمینی (ره)، کارگروه ویژه‌ای از طرف شورای انقلاب مأموریت یافت تا با تدوین سرفصل‌ها، واحدها، کتاب‌ها و یک نظام آموزشی جدید، دانشگاه‌ها را هم به پیوست نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از بیگانگان استقلال ببخشد.

یادداشت- حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

انقلاب اسلامی از اساس یک نهضت فرهنگی بود و اگرچه استقلال سیاسی ایران اسلامی از بیگانگان، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و تأمین بازدارندگی فراگیر دفاعی، همگی بارقه‌هایی از این انفجار نور بوده، اما بدون شک، مهم‌ترین رهاورد این نهضت فرهنگی، دستاورد‌های مختلف فرهنگی و تغییر نگرش عمومی مردم و گعده‌های نخبگانی بوده است.

یکی از اولین و مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، بدون شک در روز دوم اردیبهشت ۱۳۵۹ نمودار شد؛ زمانی که به فرمان امام خمینی (ره)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در واکنش به فعالیت گروه‌های ضد انقلاب تعطیل شد و کارگروه ویژه‌ای از طرف شورای انقلاب مأموریت یافت تا پس از پایان امتحانات، دانشگاه‌ها را تا زمان تدوین سرفصل‌ها، واحدها، کتاب‌ها و یک نظام آموزشی جدید، تعطیل کند.

از آن زمان، دوم اردیبهشت هرسال یادآور نهضتی است که دانشگاه‌ها را به پیوست نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از بیگانگان استقلال بخشید و کارگروه ویژه‌ای هم که از شورای انقلاب مشتق شد، بعد‌ها با تبدیل به شورای عالی انقلاب فرهنگی جان تازه یافت تا مأموریت حیاتی و رسالت فرهنگی خود را به‌صورت مستقل و مداوم دنبال کند.

از آن زمان تاکنون، شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهل و یکمین سال حیات خود در مسیر همان مأموریت ذاتی یعنی اسلامی‌سازی علوم دانشگاهی و به‌ویژه علوم انسانی گام برمی‌دارد. وظایف این شورا از سوی امام (ره) و پس از آن به ید باکفایت رهبر معظم انقلاب توسعه پیدا کرد و در حوزه فرهنگ عمومی، علم و فناوری و پس از آن آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرده است.

مأموریت اول ما در حوزه رصد و مسئله‌شناسی است، پس از آن نوبت به سندنگاری می‌رسد تا در سایه آن، طراحی ساختار‌های مجری میسر شود. در آخرین مأموریت نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت راهبری، نظارت، ارزیابی، سنجش، اثرسنجی و بازرسی علمی و فرهنگی را برعهده دارد تا مصوباتی که حاصل حجم عظیمی از کار کارشناسی است، مصداق عینی و عملی پیدا کند.

زمینه‌های عملی فعالیت شورا نیز در بخش‌های مختلف برای مردم مشهود و ملموس است؛ از نظارت بر فرآیند گزینش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در قالب کنکور‌های سراسری و مقاطع تکمیلی تا مصوبات خاص و عام در رابطه با حوزه زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، سوادآموزی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی، پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی و البته تهاجم فرهنگی. شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول ۴۱ سال حیات اثرگذار خود همواره در مسیر توانمندسازی هرچه بیش‌تر نظام تعلیم و تربیت، نظام آموزش عالی و تعیین اولویت‌های فرهنگی جامعه گام برداشته و این سوگند تخطی‌ناپذیر ما با آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.