صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: راه‌اندازی فاز یک خط ۳ مترو، مطالبه دیرینه رهبری و آرزوی مردم مشهد بود

  • کد خبر: ۳۲۹۴۵۵
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۹
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در سال گذشته، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستاورد‌های شورای شهر و شهرداری مشهد، آماده‌سازی فاز نخست خط ۳ مترو بود که تصمیم بر آن شد افتتاح رسمی آن هم‌زمان با ولادت حضرت‌رضا(ع) در اردیبهشت ۱۴۰۴ صورت گیرد. این پروژه زیرساختی یکی از آرزو‌های دیرینه شهر و مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم مشهد بود.
فاطمه غلامی
خبرنگار فاطمه غلامی

به گزارش شهرآرانیوز، نمی‌توان منکر نقش حیاتی شورا‌ها در زندگی شهری و توسعه متوازن شهر‌ها و روستا‌ها بشویم؛ نهاد‌هایی که به عنوان پارلمان‌های محلی، مسئولیت نمایندگی مطالبه‌های واقعی مردم و نظارت بر مدیریت شهری را بر عهده دارند. به همین مناسبت، مجید طهوریان‌عسگری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، ضمن تأکید بر نقش ویژه شورا‌ها در بهبود کیفیت زندگی مردم و خدمت به زائران و مجاوران شهر حضرت‌رضا(ع)، به تشریح موفقیت‌ها و دستاورد‌های شورای ششم، مشکلات ساختاری، تدابیر ویژه برای توسعه پایدار و ارتقای زیرساخت‌های شهری و فرهنگی خصوصاً در مناطق تاریخی مانند توس پرداخته است.

از نحوه حمایت شورای ششم از پروژه فاز یک خط ۳ قطارشهری مشهد برایمان بگویید.

در سال گذشته، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستاورد‌های شورای شهر و شهرداری مشهد، آماده‌سازی فاز نخست خط ۳ مترو بود که تصمیم بر آن شد افتتاح رسمی آن هم‌زمان با ولادت حضرت‌رضا(ع) در اردیبهشت صورت گیرد. این پروژه زیرساختی یکی از آرزو‌های دیرینه شهر و مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم مشهد بود. اهمیت این پروژه در این است که چهار نقطه راهبردی شهر شامل ترمینال، فرودگاه، راه‌آهن و میدان شهدای مشهد را به باب‌الجواد(ع) و حرم مطهر رضوی متصل می‌کند و گامی بلند در مسیر حل مشکل ترافیک و تسهیل زیارت به‌ شمار می‌رود.

آیا این تنها پروژه بزرگ شورا بود؟

بله برای حمل‌ونقل و عمران شهر، تلاش‌های ماندگار دیگری هم صورت گرفت. علاوه بر این، ورود بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ساخت چندین پل کلیدی برای تسهیل عبور و مرور و کاهش گره‌های ترافیکی، تکمیل فاز نخست بوستان کرامت و اجرای آسفالت‌ریزی در ۴ میلیون مترمربع از معابر شهری به‌ویژه معابر اصلی، بخشی از تلاش‌های شورا و شهرداری در سال گذشته بود که مستقیماً رفاه همشهریان را نشانه رفته است.

با توجه به مسئولیت‌هایی که در کمیسیون‌های مختلف بر عهده داشتید، کدام دستاورد‌های شهر مشهد در سال ۱۴۰۳ را مهم‌تر ارزیابی می‌کنید؟

در این دوره در کمیسیون‌های برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی، همچنین کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس، تلاش شد تا با تمرکز بر نیاز‌های واقعی شهر و با توزیع منابع بر اساس اولویت‌ها، پروژه‌هایی محقق شود که بیشترین اثرگذاری را در بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشند. تکمیل پارک‌ها و فضای سبز و توجه به مناطق کمتربرخوردار، توسعه زیرساخت‌های شهری همچون بهسازی معابر اصلی، ساخت و بهسازی پل‌های پرترافیک و اقدامات شاخص در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهر، از نگاه من مهم‌ترین دستاورد‌های این مدت بودند.

شورای ششم چه اقداماتی در زمینه بهبود بودجه‌بندی شهری و مدیریت منابع انجام داد؟

در کمیسیون برنامه و بودجه اهتمام ما بر تدوین بودجه مبتنی بر شفافیت، اولویت‌بندی پروژه‌ها و عدالت بود. تلاش کردیم با پایش دقیق پروژه‌ها و تخصیص هوشمندانه منابع، اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی را بر اساس فوریت نیاز‌های شهری در دستورکار قرار دهیم تا از هدررفت منابع جلوگیری شود. همچنین نظام پرداخت به پیمانکاران و نیرو‌ها شفاف‌تر و منصفانه‌تر شد تا حق و حقوق فعالان این حوزه به‌موقع پرداخت شود و انگیزه خدمت در مجموعه مدیریتی شهر ارتقا یابد.

برنامه‌های شما برای توسعه منابع انسانی شهری در سال ۱۴۰۴ چیست؟

در حوزه منابع انسانی نیز آموزش و توانمندسازی کادر شهرداری و ارتقای مهارت‌های مدیریتی، تخصصی و علمی کارکنان در اولویت جدی قرار گرفته است. تلاش داریم با شناسایی نیرو‌های مستعد، بهره‌گیری از آموزش‌های به‌روز و ایجاد محیطی پویا برای رشد و پیشرفت نیروها، کارایی و کیفیت مدیریت شهری را افزایش داده و در نهایت رضایتمندی مردم از عملکرد شهرداری را ارتقا دهیم.

اشاره‌ای هم به برنامه‌های شورا برای توسعه و بهسازی منطقه تاریخی توس در سال گذشته داشته باشید.

در ابتدای شورای ششم، اعتبارات سالانه توسعه منطقه توس حدود ۵۰ میلیارد تومان بود، اما با پیگیری اعضای شورا، اکنون این رقم به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان طی سه سال رسیده است. این جهش بودجه‌ای باعث شد خدمات عمرانی، زیرساختی و رفاهی در مناطق بولوار توس و شاهنامه به صورت مشهود رخ دهد؛ به‌طوری‌که مردم تغییرات را احساس کرده‌اند. پروژه‌ها و اقدامات انجام‌شده شامل ساخت پل شهید فهمیده، برنامه‌ریزی عملیاتی برای راه‌اندازی مسیر بی‌آرتی توس، بازگشایی معابر مختلف نظیر اتمام خیابان امام‌زمان(عج) در توس، ساخت پل شاهنامه که امسال در دستورکار کمیسیون است و همچنین باغ‌راه شاهنامه و سایر پروژه‌های عمرانی-زیربنایی است. این اقدامات در راستای ایجاد رونق اقتصادی-اجتماعی و افزایش دسترسی ساکنان و گردشگران به این منطقه تاریخی انجام شده است.

شورا چه برنامه‌ای برای حفظ میراث فرهنگی توس و رشد گردشگری دارد؟

حفظ میراث فرهنگی و هویتی منطقه توس، یکی از محور‌های مهم رویکرد فعلی مدیریت شهری است. بازسازی و مرمت آثار تاریخی، تعریف مسیر‌های گردشگری تازه، نصب المان‌های مرتبط با هویت شاهنامه و تسهیل دسترسی گردشگران به این منطقه، نه‌تنها باعث تقویت هویت فرهنگی شهر و منطقه خواهد شد، بلکه نقطه عطفی در جذب گردشگر داخلی و خارجی و افزایش سهم گردشگری در اقتصاد مشهد به شمار می‌رود.

توس باید چگونه در نقشه توسعه شهری مشهد جایگاه پیدا کند؟

جایگاه توس باید ارتقا یابد و از منطقه‌ای صرفاً حاشیه‌ای به قطب اصلی گردشگری، فرهنگی و تاریخی شهر بدل شود. تحقق این هدف مستلزم تزریق منابع کافی، اجرای پروژه‌های زیربنایی، افزایش سطح خدمات عمرانی و رونق زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گردشگری است. شورا و شهرداری با برنامه‌ریزی هدفمند و حمایت همه‌جانبه، درصدد است تا سطح خدمات و تجربه شهروندان و گردشگران از منطقه توس را به‌طور چشمگیری ارتقا دهد و آن را به یکی از نقاط طلایی توسعه شهر مشهد تبدیل کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.