صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آموزش در پیش دبستانی‌ها باید باعث کاهش شکاف آموزشی شود

  • کد خبر: ۳۳۷۴۹۰
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۲
  • ۵
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، گفت: پیش‌دبستانی یکی از مؤثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حکیم زاده در نشست تخصصی سنجش‌های ملی و بین‌المللی بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: مهارت‌های زبانی زیربنای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و کلید توانمندسازی آنان در زندگی است.

وی با تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، گسترش دوره پیش‌دبستانی و توانمندسازی معلمان را از مهم‌ترین اولویت‌ها برای ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دانست.

رضوان حکیم‌زاده بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان، گسترش عدالت آموزشی و توجه ویژه به پیش‌دبستانی به‌عنوان زیرساختی برای یادگیری تأکید کرد.

وی با اشاره به نقش مهارت‌های زبانی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: تقویت مهارت‌های زبانی، شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، به‌عنوان پایه‌ای برای رشد علمی و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان، باید در تمامی دروس مورد توجه قرار گیرد. در کشورهای پیشرو، آموزش مهارت‌های زبانی تنها به یک موضوع درسی محدود نمی‌شود و  به‌طور یکپارچه در همه دروس آموزش داده می‌شود.

حکیم‌زاده با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، افزود: پیش‌دبستانی یکی از مؤثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی موجب آمادگی بهتر آن‌ها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی همچنین با اشاره به حمایت دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور از اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری، تصریح کرد: تمرکز بر روش‌های فعال تدریس، تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله و کار گروهی از اولویت‌های سیاست‌گذاری آموزشی است. بر این اساس، برنامه‌های توانمندسازی معلمان و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در سطح کشور در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

وی نقش معلمان را در این مسیر بسیار مهم دانست و تأکید کرد: معلمان به‌عنوان مسئولان اصلی یادگیری دانش‌آموزان، نقش اساسی در موفقیت این برنامه‌ها دارند. ما در تلاش هستیم با توانمندسازی و حمایت از معلمان، بستر لازم را برای یادگیری عمیق‌تر و ارتقای مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر نقش سیاست‌گذاری آموزشی در ایجاد فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان و بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها تأکید کرد و افزود: در راستای توسعه عدالت آموزشی، ما از ظرفیت‌های موجود در مدارس، معلمان و برنامه‌های حمایتی به‌خوبی استفاده خواهیم کرد تا همه دانش‌آموزان از فرصت یادگیری باکیفیت برخوردار شوند.

حکیم‌زاده در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیران مدارس، معلمان، پژوهشگران و کارشناسان آموزشی، خاطرنشان کرد: همدلی و همراهی همه بخش‌ها و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت می‌تواند مسیر رشد، یادگیری و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را هموار کند.

این نشست با حضور دکتر شهین نعمت‌زاده، رئیس اسبق انجمن زبان‌شناسی ایران، دکتر ایمان حبیب‌اللهیان، مدیرعامل موسسه فرهنگی صاد، دکتر مسعود کبیری، مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، دکتر محمود مهرمحمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
میناهمتی
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
لیشون درست می فرمایند اما با وضعیت بد اقتصادی و اینکه پیش دبستانی به بخش خصوصی واگذارشده همه مدارس هم پیش دبستانی ندارند باعث شده یه هزینه ی گزاف به مخارج خانوار اضافه بشه مثلا توی شهر من که یه شهر کوچکه مبلغ پیش دبستانی علی الحساب 7980هزار تومن بوده که سازمان تعلیم و تربیت بهمن ماه اضافه شهریه رو تعیین میکنه و مبلغ قابل توجهی بهش اضافه میشه این باعث شده که خانواده ها فرزندانشون رو به پیش دبستانی نفرستند پیش دبستانی باید قسمتی از بدنه آموزش و پرورش و رایگان باشه اون وقت میتونیم بگیم این شکاف آموزشی پرشده با اوصاف کنونی بسیاری از نوآموزان از پیش دبستانی محروم میشن و فقط مختص قشر دارا خواهد بود
ناشناس
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
باسلام من سابقه ۸سال مربیگری در مدرسه دولتی روستا رو دارم .ماهیچ گونه امنیت شغلی وبیمه وحقوقی نداریم از شما خواهش میکنم به فکر تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی مدارس دولتی باشید
ناشناس
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
توحرف قشنگ والا توایران پیش دبستان بی اهمیت تلقی میشه چون اجباری نیست وگاهی اوقات مدارس کلک می زنند وآموزش ۹ماه تحصیلی رو مثلا ۱ماهه ارائه میدن ومدرک میدن کلا آموزش وپرورش جدی نیست
نصیبه علیزاده قیه باشی
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
سلام لطفاً مربیان پیش‌دبستانی راجذب کنید
خانم عباسی
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
ضمن عرض سلام خدمت خانم حکیم زاده وممنون از توجه شون ب مقطع حساس زیر بنا وبنیادی در نظام اموزش پرورش ما مربیان پیش دبستانی از هراستان که باشیم منتظر توجه بیشتر در زمینه واریز حق بیمه و جذب برای امنیت شغلی مون از طرف مسئولین مربوطه هستیم امیدوارم وزیر محترم آ.پ و اعضا کمیسیون آموزش در مورد جذب و واریز بیمه وحق الزحمه ماهیانه معین برای معلمین ومربی دلسوز فعال وباسواد پیش دبستانی گامهای مثبتی بردارند و هرچه زودتر مشکلات این عزیزان رفع کنند