به گزارش شهرآرانیوز، تا همین دو سال پیش، قرعهکشی خودرو در ایران بزرگترین لاتاری جهان محسوب میشد، اما حالا در تیرماه ۱۴۰۴، تعداد متقاضیان قرعهکشی ایرانخودرو به زحمت تا ۵۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر میرسد.
در مرحله پنجم این قرعهکشی که در اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار شد، تعداد شرکتکنندگان بیش از ۹۸۶هزار نفر بود.
یعنی مشارکت در این طرح در ۲/۵ماه، ۴۷ درصد و در ۶ ماه ۴۳درصد کاهش یافتهاست.
مقایسه با مرحله چهارم نیز نشان میدهد که طی چند ماه اخیر، ۵۴۲ هزار نفر از شرکت در قرعهکشی انصراف دادهاند.
دلیل اصلی این کاهش، حذف شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار است؛ که با دو مرحله تعدیل قیمت از پاییز ۱۴۰۳ اعمال شده است.
طبق آمار، در برخی خودروهای اقتصادی، این شکاف قیمت به زیر ۱درصد و حتی ۰/۵درصد رسیده و در ۷۰ درصد محصولات ایرانخودرو، شکاف قیمت بازار و کارخانه تنها ۶ درصد است.
این اختلاف اندک، همراه با خواب سرمایه ۳ تا ۶ ماهه، عملاً سود یا رانت خاصی برای خریداران باقی نمیگذارد و نتیجه آن خروج تدریجی سرمایهگذاران و سفتهبازان از فرآیند قرعهکشی است.
منبع: فرهیختگان