چالش دوگانه بازار مسکن | مردم از قولنامه ها و مشاوران از قوانین گلایه دارند بررسی قیمت امروز گوشت و مرغ در مشهد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | ماهیچه گوسفندی کیلویی چند؟ پرداخت ۴۱ درصدی مطالبات گندمکاران خراسان رضوی ایران به ۲۰۰ هواپیمای فعال نیاز دارد | کاهش سن ناوگان هوایی به زیر ۲۸ سال رفع تداخلات اراضی در خراسان رضوی | تثبیت بیش از ۱.۷ میلیون هکتار اراضی ملی معادن خراسان رضوی در آتش کمبود سوخت شروع هفته با شدت‌یافتن عرضه‌ها در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) انتقاد استاندار خراسان رضوی از فرآیند‌های تخصیص ارز در کشور ارز اربعین امروز گران شد | افزایش قیمت دینار در مشهد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) حراج شمش، فردا (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) برگزار می‌شود | واریز یک میلیارد تومان، شرط شرکت در حراج شمش طلا قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۹۰ هزار تومان قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) ماهانه ۴ نانوایی در مشهد تعطیل‌ می‌شوند | هزینه ۳۰۰ میلیونی تحمیل‌شده بر نانوایی‌ها درپی قطعی برق احتمال افزایش دوباره تولید نفت اوپک پلاس در اجلاس آینده علت خاموشی‌های بیشتر از ۲ ساعت در مشهد چیست؟ | برنامه قطعی برق چرخشی می‌شود؟ خوراکی‌های خانواده شهری ۴۷.۲ درصد گران‌تر از سال پیش | سبد خرید با طعم لاکچری قیمت جهانی طلا امروز (شنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی اوج گرفت خبر جدید برای نیرو‌های شرکتی (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | دستور رئیس‌جمهور برای بررسی تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی قیمت امروز میوه و صیفی جات (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | در یک هفته اخیر کدام میوه‌ها در مشهد ارزان و کدام گران شدند؟ ثبت‌ سفارش برنج از دوشنبه (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) آغاز می‌شود وزیر رفاه: حذف یارانه دهک‌های ۸ تا ۱۰ کمکی به تأمین منابع کالابرگ نمی‌کند ایرانی‌ها سالانه ۶۰ هزار تن چای خشک مصرف می‌کنند پیش بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران: اجرای تصمیمات اقتصادی نباید صرفاً در حد ابلاغ باقی بماند واریز ۲۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران از فردا (جمعه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴) صعود قیمت طلا در بازار ایران همزمان با صعود نرخ جهانی (پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴) دبیرکل اتحادیه اوراسیا: جهان به‌زودی شاهد موفقیت‌های جدید ایران خواهد بود قیمت جدید کالا‌های اساسی اعلام شد (۹ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت برنج، روغن و شکر چه تغییری کرد؟
سرخط خبرها

فروش اقساطی، بازار خودرو را از رکود نجات می‌دهد؟

  • کد خبر: ۳۴۴۵۸۹
  • ۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۴
فروش اقساطی، بازار خودرو را از رکود نجات می‌دهد؟
واقعیت این است بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. خرید و فروش کمی انجام می‌شود و حتی افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها نیز نتوانست بازار را از سکون خارج کند.

به گزارش شهرآرانیوز، اما بعد از شرایطی که کشور در یک ماه اخیر پشت سر گذاشت، مونتاژکاران دوباره ابتکار عمل را به دست گرفته و با اجرایی کردن شرایط فروش اقساطی سعی کردند در این بازار راکد، حرکتی ایجاد کنند.

برای مصرف کننده‌ای که به دلیل شرایط اقتصادی توان این را ندارد تا به یک باره پول خرید یک خودرو را پرداخت کند؛ اجرای شرایط فروش اقساطی راهکار خوبی برای خروج بازار از رکود است.

این موضوع هم به نفع خودروساز است و هم به نفع مصرف‌کننده. شرکت‌ها با تعیین شرایط اقساطی و دریافت پیش‌پرداخت و تعیین اقساط چندین ماهه توانسته‌اند شرایط فروش را بهتر کنند. در شرایط اقتصادی کنونی ایران که با تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم همراه است.

فروش اقساطی خودرو توسط شرکت‌های مونتاژکننده داخلی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد رونق نسبی در بازار خودرو ایفا کند. این روش فروش، نه‌تنها به نفع مصرف‌کننده است، بلکه از نظر اقتصادی و روانی نیز اثرات مثبتی بر کل بازار دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت فروش اقساطی برای مصرف‌کنندگان، افزایش دسترسی به خودرو است.

بسیاری از خانواده‌ها به دلیل جهش قیمت‌ها توان خرید نقدی خودرو را ندارند. فروش اقساطی با پیش‌پرداخت کمتر و اقساط بلندمدت، این امکان را فراهم می‌کند که طیف وسیع‌تری از مردم بتوانند خودروی مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ بدون آن‌که ناچار به استفاده از خودرو‌های فرسوده یا پرریسک در بازار دست دوم شوند. از سوی دیگر، رونق فروش اقساطی باعث تحریک تقاضا در بازار خودرو می‌شود. این امر به تثبیت تولید شرکت‌های مونتاژکننده داخلی کمک می‌کند.

با افزایش فروش، کارخانه‌ها می‌توانند با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند که این مسأله با جلوگیری از رکود، اشتغال را هم حفظ می‌کند. همچنین در میان‌مدت با بالا رفتن تیراژ تولید، ممکن است کاهش نسبی قیمت‌ها نیز محقق شود. در شرایط فعلی که برخی خودرو‌های مونتاژی داخلی از نظر کیفیت و امکانات نسبت به گذشته بهبود یافته‌اند، فروش اقساطی می‌تواند ذائقه بازار را نیز تغییر دهد و مردم را به خرید خودرو‌های جدیدتر و ایمن‌تر ترغیب کند. این کار در بلندمدت باعث ارتقای سطح فنی خودرو‌های در حال تردد در کشور و کاهش حوادث رانندگی می‌شود.

از دیگر مزایای فروش اقساطی برای شرکت‌ها، مدیریت نقدینگی است. به جای آن‌که به دلیل کاهش قدرت خرید جامعه، انبار‌های خودرو‌ها پر بماند، این روش به گردش مالی منظم‌تری منجر می‌شود. همچنین، چون اقساط معمولاً همراه با نرخ سود مشخص دریافت می‌شود، برای شرکت‌ها نیز سودآوری بیشتری نسبت به فروش نقدی صرف دارد.

در مجموع، فروش اقساطی خودرو در ایران، بویژه از سوی شرکت‌های مونتاژکننده، راهکاری است که هم به حفظ تعادل بازار کمک می‌کند، هم به مصرف‌کننده فشار مالی کمتری وارد می‌کند و هم به پایداری تولید داخلی یاری می‌رساند. با وجود چالش‌هایی مانند نرخ سود بالا یا نبود نظارت کافی، این مدل فروش در شرایط فعلی از معدود راه‌های مؤثر برای حفظ جریان عرضه و تقاضا در بازار خودروی ایران است.

همچنین فروش اقساطی خودرو می‌تواند از نظر روانی نیز برای دولت مزیت داشته باشد. وقتی مردم حس می‌کنند که با وجود دشواری‌های اقتصادی هنوز می‌توانند با اقساط قابل پرداخت، صاحب خودرو شوند، اعتماد نسبی به دولت و سیاست‌های اقتصادی افزایش می‌یابد. در فضایی که امید اجتماعی آسیب دیده، چنین طرح‌هایی اگر به‌درستی اجرا و نظارت شوند، می‌توانند فضای عمومی را تا حدی آرام‌تر کنند. در مجموع، فروش اقساطی خودرو توسط مونتاژکنندگان داخلی، به‌شرط تنظیم‌گری دقیق، مزایای سه‌جانبه برای دولت، مصرف‌کننده و صنعت خودرو دارد و می‌تواند یکی از ابزار‌های سیاستگذاری اقتصادی در دوره‌های رکود یا فشار تورمی محسوب شود.

منبع: ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->