صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درباره دوچرخه‌های اشتراکی مشهد و صرفه جویی روزانه ۱۰۰۰  لیتری سوخت | باید و نباید‌های بایدو

  • کد خبر: ۳۴۷۵۰۶
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۱
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد از دوچرخه‌های اشتراکی و صرفه جویی روزانه ۱۰۰۰ لیتر سوخت می‌گوید.
انسیه شهرکی
خبرنگار انسیه شهرکی

به گزارش شهرآرانیوز؛ دوچرخه‌های اشتراکی بایدو حالا جزئی جدایی ناپذیر از حمل و نقل شهر مشهد شده‌اند. امکانی که با تحقق رؤیای هوای پاک و کاهش حجم ترافیک و افزایش نشاط و سلامتی در بین شهروندان بوده وبه عنوان سبک جدید حمل و نقل و با بهره گیری از نسل چهارم قفل‌های هوشمند در سال ۱۳۹۹ به طور آزمایشی و در سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرد.

فعالیتش را هم از خیابان‌هایی شروع کرد که در واقع ستون فقرات شهرند. گذر‌های اصلی و پرترددی مثل احمدآباد و ملک آباد و باقی مکان ها، تا این گذر‌ها هنگام حجم انبوه ترافیک، نفس راحتی بکشند. با گذشت حدود پنج سال از این دوچرخه‌های اشتراکی، شهروندان گلایه‌هایی از نقص‌های گاه و بیگاه آن دارند.

خرابی چندین و چندباره دوچرخه

سعید بخشنده یکی از مشتری‌های پروپا قرص بایدوست. او به صدای مردم می‌گوید: نقص عملکرد دکمه اتمام سفر در پاره‌ای از سفر‌هایی که با دوچرخــه‌های اشتراکی دارم، ایراد بزرگی است. بار‌ها پیش آمده اســــت که نتوانستــــــه‌ام دکمه پایان سفر را بزنم و این موضوع برای من که همیشه دوچرخه سواری می‌کنم آزاردهنده است و می‌مانم با این شرایط چه کار کنم؟

افسانه شریفی هم از لذت رکاب زدن در بوستان بانوان احساس خوشایندی دارد، اما تجربه چندین و چند باره خرابی دوچرخه، او و خواهرش را آزرده است: به نظرم دوچرخه‌هایی که برای بانوان درنظر می‌گیرند شاید ضعیف‌تر از دوچرخه‌هایی است که در سطح شهر استفاده می‌شود. گواه این صحبت این است که چندین بار دوچرخه‌های ایستگاه بانوان خراب شده‌اند.

یکی دیگر از بانوانی که از دوچرخه‌های بوستان «مادر و کودک» استفاده می‌کند نیز از خرابی دوچرخه‌های بایدو مستقر در این بوستان می‌گوید: همراه دخترم هرشب به این بوستان‌ می‌رویم. چندماه قبل بود که دو تا از دوچرخه‌های بوستان خراب شد و زنجیر دوچرخه مشکل پیدا کرد. چندباری به مسئولان گفتم و این طور پاسخ دادند که معمولاً دوچرخه‌ها از نظر خرابی و وضعیت هر چند روز سرویس می‌شوند، اما جالب بود که بعد یک هفته همان دوچرخه خراب باقی مانده بود.

برای بوستانی که تعداد خانم‌های استفاده کننده از دوچرخه زیاد است خرابی یک یا دو دستگاه دوچرخه نیز تأثیرگذار است. دغدغه دیگر او جانمایی ایستگاه‌های بایدو داخل این بوستان است که به گفته او محدوده در نظر گرفته شده بسیار تاریک است و روشنایی کافی ندارد. البته خرابی دوچرخه مختص دوچرخه‌های داخل ایستگاه بانوان نیست. 

محسن کریمی هم تجربه مشابهی دارد: یک بار در مسیر وکیل آباد که از بایدو استفاده کردم، دوچرخه خراب شد، مردد مانده بودم چه کار کنم. تنها کاری که کردم با سامانه ۱۳۷ تماس گرفتم تا کارشناس آن راهنمایی‌ام کند. به خیر گذشت و دوچرخه درست شد و به ایستگاه برگشتم، اما وقت و انرژی‌ام را گرفت. او این سؤال را دارد: اگر دوچرخه هنگام استفاده شهروندان خراب شود تکلیف چیست؟

افزایش مسیر دوچرخه

یکی دیگر از شهروندان خواستار افزایش مسیر‌های دوچرخه سواری و ایستگاه‌های دوچرخه است. او که ساکن خیابان فاطمیه است در این باره می‌گوید: بولوار فاطمیه پیاده رو‌های بسیار بزرگی دارد و اگر در این بولوار یک ایستگاه دوچرخه وجود داشته باشد مردم می‌توانند برای ورزش از آن استفاده کنند. او در ادامه می‌گوید: محله فاطمیه و خیابان گاز ایستگاه بایدو وجود ندارد. از شهرداری تقاضا داریم که برای این محله نیز مسیر دوچرخه و ایستگاه بایدو تعریف و جانمایی کند.

خرابی‌های احتمالی را گزارش دهید

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد پاسخ گوی مشکلات و دغدغه شهروندان است. قاسم طاهری در ابتدا به نحوه استفاده از بایدو و رویارویی هنگام خرابی دوچرخه پاســخ مـــی دهد. او مــی گویــــد: نحوه ثبت نام برای دوچرخه‌های اشتراکی بایدو بدین ترتیب است که شهروندان پس از نصب نرم افزار شهروندی «شهرمن» از برنامه بازار یا به طور مستقیم، باید در قسمت دوچرخه اطلاعات کاربری خود را تکمیل کنند. در ادامه پس از ذخیره اطلاعات و مطالعه قوانین، تصویر چهره همراه با کارت ملی جدید خود را برای احراز هویت بارگذاری کنند تا در کمتر از چند دقیقه ثبت نام نهایی و تأیید شود.

طاهری در ادامه بیان می‌کند: برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی شهروندان پس از لمس گزینه دوچرخه در برنامه «شهرمن» می‌توانند از سه طریق، یکی لمس ایستگاه مورد نظر روی نقشه شهر من و انتخاب دوچرخه، دیگری اسکن Qr کد روی قفل هوشمند دوچرخه یا وارد کردن کد چهاررقمی نصب شده روی قفل هوشمند به صورت دستی اقدام به رزرو دوچرخه کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد می‌افزاید: به عبارت بهتر شهروندان می‌توانند دوچرخه را از ایستگاه مقصد بردارند و در هر ایستگاه دیگری از دوچــرخه‌های اشتراکی بایدو در شهر مشهد، جانمایی و با قفل کردن دوچرخه به صورت دستی و پایان سفر در نرم افزار اقدام کنند.

و درباره گلایه‌هایی که شهروندان هنگام استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی دارند و آن‌ها را به دردسر می‌اندازد یا دکمه اتمام سفر عمل نمی‌کند، نکاتی را مطرح می‌کند: در صورت وجود هرگونه خرابی یا بروز حادثه، شهروندان می‌توانند با شماره گیری ۰۵۱۳۱۲۹۳۱۲۹ مشکل خود را با کارشناسان امور مشترکان مطرح کنند. 

یا با لمس گزینه هدفون در نرم افزار «شهرمن» درخواست خود را ثبت کنند تا بررسی صورت گیرد و در کمترین زمان ممکن رفع عیب شود. مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد تأکید دارد: درباره پایان سفر حتما باید موقعیت مکانی شهروند در هنگام پایان سفر مشخص باشد. در غیر این صورت با مشکل روبه رو می‌شود.

مناطقی که بیشترین مسیر دوچرخه را دارند

افزایش مسیر‌های دوچرخه و ایستگاه‌ها دیگر دغدغه شهروندان است. مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که چند کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر ایجاد شده یا در آینده ایجاد خواهد شد، نیز بیان می‌کند: در حال حاضر ۲۳۵ کیلومتر مسیر دوچرخه احداث شده است.

اینکه کدام مناطق شهری بیشترین ایستگاه دوچرخه در آن مستقر است، موضوع دیگری است که قاسم طاهری درباره آن توضیح می‌دهد: با طرح توسعه انجام شده در سال ۱۴۰۴ همه سیزده منطقه شهرداری دارای ایستگاه دوچرخه هستند و مناطق ۱. ۲. ۸. ۹.۱۰.۱۱.۱۲ و ثامن به دلیل موقعیت شهری و بافت جمعیتی و ... بیشترین ایستگاه را دارند.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه برخی فصول و ایام تقاضا برای دوچرخه‌های اشتراکی بیشتر است بیان می‌کند: در شش ماه ابتدای سال فصل بهار و تابستان بیشترین تقاضای استفاده برای دوچرخه‌های اشتراکی است.

از ۱۰ تا ۳۶۰ دقیقه با دوچرخه‌های اشتراکی

او آمار جالب دیگری که شامل بیشترین زمان و کمترین دقایقی را که شهروندان از این امکان بهره برده‌اند، نیز ارائه می‌دهد: بیشترین زمان بهره گیری از بایدو از سوی شهروندان، حدود ۳۶۰ دقیقه و کمترین آن، حدود ۱۰ دقیقه است. البته میزان استفاده از دوچرخه ۳ هزارو ۴۰۰ سفر موفق در روز است که استفاده و استقبال بانوان از دوچرخه‌های اشتراکی قابل تأمل است. به گفته طاهری سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی هم از دوچرخه‌های اشتراکی برای فرهنگ سازی حمل ونقل پاک استقبال کرده‌اند.

دانشگاه ها، بیمارستان ها، سازمان امور مالیاتی، آستان قدس رضوی و. از جمله سازمان‌های استقبال کننده هستند. میزان صرفه جویی در مصرف سوخت هنگام استفاده از بایدو نیز مسئله دیگری است که مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در این زمینه نیز تأکید می‌کند: با بایدو به طور متوسط روزانه هزار لیتر صرفه جویی در سوخت انجام می‌شود. در واقع به صورت میانگین روزانه باعث عدم انتشار co۲ به میزان ۲ هزارو ۵۰۰ واحد آن هستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.