صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عابران پیاده نیمی از جان باختگان ترافیکی مشهد

  • کد خبر: ۳۴۸۳۴۵
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۵
نزدیک به نیمی از جان باختگان ترافیکی مشهد در سه ماهه نخست امسال عابران پیاده هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کاربران ترافیک به دو دسته سواره (راننده و سرنشین) و پیاده (عابر) تقسیم می‌شوند و هر یک از رانندگان وسایل نقلیه (خودرو و موتورسیکلت) در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به عنوان عابر پیاده در سطح معابر حرکت و تردد می‌کنند و در این موقعیت‌ها به هنگام استفاده از سطح راه‌ها به عنوان عابر دوست دارند که تمام قوانین و مقررات مربوط به حقوق عابران توسط رانندگان وسایل نقلیه نسبت به آنها رعایت شود.

اما همین عابران زمانی که در نقش راننده و سوار بر وسایل نقلیه در معابر تردد می‌کنند متأسفانه غالبا به حقوق عابران پیاده احترام چندانی نمی‌گذارند و با بی‌توجهی به رعایت حق تقدم عابران جان آنها را به مخاطره می‌اندازند. این‌ها بخشی از گفته‌های سرهنگ احمد نوری، رییس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی است که نسبت به وضعیت رفت و آمد عابران پیاده در شهر مشهد هشدار می‌دهد.

توجـه
آمار پیش رو مربوط به شهر مشهد و بازه زمانی سه ماهه نخست امسال است

۹۸ نفر
تعداد جان‌باختگان تصادف‌ها

۴۲ درصد
آمار عابران پیاده جان‌باخته (معادل ۴۱ نفر)

۱۱ مورد
موتورسیکلت با عابر پیاده

۳۰ مورد
وسیله نقلیه با عابر پیاده

۱۲ درصد
سهم عابران پیاده بر اساس نوع برخورد از کل تصادف‌های مشهد

۲۳ درصد

آمار عابران پیاده جان باخته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد کاهش یافته است

  • سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳: ۵۳ نفر
  • سه ماهه نخست سال ۱۴۰۴: ۴۱ نفر

۱ درصد

آمار عابران پیاده مصدوم شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱ درصد کاهش یافته است.

  • سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳: ۱۲۹۵ نفر
  • سه ماهه نخست سال ۱۴۰۴: ۱۲۸۲ نفر

جنسیت عابران جان باخته در تصادف‌ها

  • ۸۰ درصد مـــرد
  • ۱۵ درصد زن
  • ۵ درصد کودک

نکته

زنان به نسبت مردان به قوانین اجتماعی از جمله قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بیشتری می‌گذارند.

بیشترین ساعات تصادف‌های فوتی عابران پیاده

  • ۰-۴: ۵ مورد
  • ۸-۴: ۱ مورد
  • ۱۲-۸: ۷ مورد
  • ۱۶-۱۲: ۲ مورد
  • ۲۰-۱۶: ۷ مورد
  • ۲۴-۲۰: ۱ مورد

گروه سنی عابران پیاده جان باخته در تصادف‌ها

  • ۱۰-۰: ۳ مورد
  • ۲۰-۱۰: ۱ مورد
  • ۳۰-۲۰: ۱ مورد
  • ۴۰-۳۰: ۰ مورد
  • ۵۰-۴۰: ۲ مورد
  • ۶۰-۵۰: ۴ مورد
  • ۷۰-۶۰: ۴ مورد
  • ۷۵-۷۰: ۸ مورد

شایع‌ترین دلیل؛ رعایت نکردن حق تقدم

به طور معمول افراد جامعه در خیلی از موقعیت‌های اجتماعی تعارف‌های زیادی نسبت به هم دارند و به نوعی رعایت حق تقدم را انجام می‌دهند به عنوان مثال در هنگام ورود به آسانسور با تعارف‌های زیاد از آن استفاده می‌کنند در صورتی که این تعارف‌ها شاید هیچ سود و ضرر جانی برای افراد نداشته باشد، اما در سطح معابر که هرگونه بی توجهی به رعایت حقوق دیگران باعث صدمه جانی به افراد می‌شو د، این خصیصه مهم و اساسی و نماد فرهنگ اجتماعی مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

متاسفانه عدم رعایت حق تقدم یکی از دلایل اصلی وقوع تصادف‌های منجر به فوت و جرح است که این علت هم در بین تصادف‌های وسایل نقلیه با یکدیگر و هم در بین تصادف‌های وسایل نقلیه با عابران شایع است.

مناطق پرخطر!

بیشترین فراوانی تصادف‌های عابران پیاده در مناطق حاشیه‌نشین شهر مشهد است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسالت شمالی
  • بولوار توس
  • بزرگراه بابانظر
  • بزرگراه بسیج
  • بزرگراه شهید میرزایی

فوری فوتی!

اقداماتی که بهتر است هم عابران پیاده و هم دستگاه‌های مسئول جهت افزایش ایمنی عابر انجام دهند:

  • استفاده از پوشش‌های دارای نوار‌های شبرنگ دار در شب‌ها
  • عبور عرضی از گذرگاه‌های عابران و پل‌های هوایی
  • ارتقای فرهنگ ترافیک شهروندان
  • عبور از تقاطع‌ها بر اساس فرمان چراغ عابران پیاده
  • ایجاد بستر پیاده محوری در هسته مرکزی شهر
  • رعایت حقوق عابران پیاده از سوی دیگر کاربران ترافیکی

توجه!

برابر ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی عابران پیاده در صورت رعایت نکردن ۹ وظیفه در بروز تصادف‌های حرجی و فوتی سهم تقصیر دارند برای اطلاع از این ۹ وظیفه، کد روبه‌رو را اسکن کنید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.