رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج: بیش از ۲ میلیون نفر از سالمندان سارکوپنی دارند ۸ شهر ایران در جمع گرمترین‌های جهان (یکم مرداد ۱۴۰۴) دستگیری سارق خودرو در شهرری آتش زدن مامور پلیس راه در ورودی مشهد جملات عربی پرکاربرد برای زائران اربعین ۱۴۰۴ درخواست اولیا به وزارتخانه رسید نارضایتی بیماران از ویزیت آزاد و زیر بار نرفتن برخی پزشکان برای نوشتن نسخه الکترونیک | پزشک راضی، بیمار ناراضی آیا ادعای خریدوفروش سابقه بیمه تأمین‌اجتماعی صحت دارد؟ آب دریای عمان، ۱۴۰۷ به مشهد می‌رسد | آخرین جزئیات و زمان بندی طرح عظیم انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت به زائرین اربعین عامل انسانی، حلقه‌گم‌شده در امنیت جاده‌ای هوش مصنوعی پاسخ داد: آب تهران در حال تمام شدن است؟ کاهش وزن صنعتی؛ از وابستگی تا  افسردگی آیا مکمل‌ها و قرص‌های حافظه واقعاً تأثیرگذار هستند؟ درباره مصرف قرص های لاغری که سلامتی جسم و  روان افراد را  تهدید می کنند | لاغری با طعم روان‌گردان قتل مسلحانه مدیرعامل به دست کارمند | قاتل پس از جنایت خودکشی کرد توقیف ۵۶ هزار خودرو متخلف در تهران از ابتدای سال ۱۴۰۴ هموفیلی را بیشتر بشناسیم؛ از علائم تا کنترل بیماری آیا حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگانی که مهاجرت کرده‌اند، واریز می‌شود؟ بیمه سلامت خراسان‌ رضوی ۸ درصد بیماران هموفیلی کشور را زیر پوشش دارد برگزاری جلسه بین‌المللی برای حفاظت از لایه اوزون (یکم مرداد ۱۴۰۴) زمان برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت اعلام شد + تعداد داوطلبان کشف ۵ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق با همکاری مردم انفجار در معدن زغال سنگ در شمال افغانستان ۶ کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشت برای احیای گردشگری در کشور چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جمعه (۳ مرداد ۱۴۰۴) برگزار می‌شود | رقابت ۱۵ هزار شرکت‌کننده تب آنفلوانزا و کرونا در مشهد فروکش کرد اجرای دقیق متناسب‌سازی و پرداخت معوقات حقوق فروردین‌ماه از مطالبات جدی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی است درخواست هلال احمر ایران از صلیب سرخ برای واکنش فوری جهت توقف فاجعه انسانی در غزه
سرخط خبرها

عامل انسانی، حلقه‌گم‌شده در امنیت جاده‌ای

  • کد خبر: ۳۴۷۰۹۱
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۵
عامل انسانی، حلقه‌گم‌شده در امنیت جاده‌ای
درباره تصادفات جاده‌ای، اغلب به آمار بسنده می‌کنیم؛ اعداد و ارقام تکان‌دهنده‌ای که هر سال تکرار می‌شوند و قربانی می‌گیرند. اما کمتر پیش می‌آید با شهامت به اعماق این بحران سرک بکشیم و مسئولیت حقیقی خود را بازشناسیم.

درباره تصادفات جاده‌ای، اغلب به آمار بسنده می‌کنیم؛ اعداد و ارقام تکان‌دهنده‌ای که هر سال تکرار می‌شوند و قربانی می‌گیرند. اما کمتر پیش می‌آید با شهامت به اعماق این بحران سرک بکشیم و مسئولیت حقیقی خود را بازشناسیم. حقیقت این است که سهمی برای نقص جاده، خودرو و نواقص مدیریتی متصوریم، اما همچنان بخش اعظم فاجعه، حدود ۷۰درصد، به کنش و منش ما رانندگان بازمی‌گردد؛ به عامل انسانی.

این عامل انسانی، بسته‌ای است از عادت‌های غلط، سواد ناکافی رانندگی، بی‌توجهی به هشدارها، و ساده‌انگاری قواعد. هرجا سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی راه خود را باز می‌کند، تصادف فقط یک «اتفاق» نیست؛ برآمده از سال‌ها اهمال فردی و جمعی است. راننده‌ای که هوشیاری‌اش را جدی نمی‌گیرد، وظیفه استراحت را نادیده می‌گیرد، حواس شش‌گانه‌اش را به دست جاده نمی‌سپارد، خودآزار و دیگرآزار می‌شود و هزینه‌اش را همه جامعه می‌پردازد. این بحران، ریشه در نگاه تقلیل‌گرایانه ما به مفهوم گواهینامه دارد. 

بسیاری از ما آموزش را فقط ابزاری برای عبور از سد امتحان رانندگی می‌دانیم، نه مسیری برای ارتقای شعور اجتماعی و مسئولیت‌پذیری شهروندی و انسانی. بی‌دلیل نیست که به‌محض گرفتن گواهینامه، بسیاری از مهارت‌ها و دانسته‌ها را کنار می‌گذاریم و یادمان می‌رود که جاده عرصه آزمون دائمی اخلاق و قانون‌مداری است، نه فقط تکنیک راندن وسیله نقلیه. در کنار این، خواب‌آلودگی و خستگی مزمن رانندگان به معضلی تبدیل شده که هشدار‌ها هم نتوانسته است از تکرارش جلوگیری کند. درست در همان چند کیلومتر پایانی، زمانی که به خیال رسیدن به مقصد، قانون و ایمنی را فراموش می‌کنیم، حوادث مرگ‌بار شکل می‌گیرد. 

ورود به شهر با سبک رانندگی جاده‌ای، سرعت و غفلت از پیاده‌ها و حیوانات و تهدید جان دیگران، نشان از ضعف جدی ما در احترام به حق زیستن هم‌نوع دارد. اما اگر عمیق‌تر نگاه کنیم، خواهیم دید ریشه بحران فقط به عادت‌ها و فرهنگ رانندگی محدود نمی‌شود. قوانین راهنمایی‌ورانندگی ما، اغلب آن‌گونه که باید بازدارنده و جدی نیستند. تخلف‌های پی‌درپی، نبود برخورد قاطع و سریع و نبود مجازات‌های سخت‌گیرانه، درعمل امنیت جاده‌ها را به حال خود رها کرده است. 

در بسیاری کشورها، جریمه‌ها و قوانین سخت‌گیرانه به‌عنوان عاملی مؤثر در کاهش تصادفات به رسمیت شناخته شده است، اما در کشور ما، سهل‌انگاری قانونی فرصت تکرار برای خاطیان مهیا ساخته است. حتی نقص فنی خودرو نیز در بسیاری موارد با خطای انسانی ترکیب می‌شود؛ چه آنجا که راننده با علم به نقص فنی بر جاده قدم می‌گذارد و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازد.

هدف از این یادداشت نه متهم‌کردن فرد خاص یا تبرئه نهاد خاص، بلکه تبیین یک واقعیت است: تصادفات جاده‌ای یک بحران ساختاری است که فقط زمانی مهار می‌شود که مجموعه‌ای از اقدامات -از اصلاح قانون، گسترش آموزش کیفی و دائمی، تا تحول در فرهنگ اجتماعی و ارتقای مسئولیت‌پذیری فردی- هم‌زمان و هماهنگ پیش رود.

باور کنیم که جاده معبری فیزیکی میان دو نقطه نیست؛ میدانی است که اخلاق، خرد و قانون‌مداری ما در آن به قضاوت می‌نشیند. به همان میزان که برای رسیدن به مقصد عجله داریم، باید برای رسیدن به مفهوم واقعی «راننده خوب» هم تلاش کنیم؛ تعبیری که در آن جان و امنیت انسان‌ها بالاترین اولویت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->