به گزارش شهرآرانیوز؛ همه چیز در تیرماه ۱۴۰۴، تحت تأثیر جنگ دوازده روزه قرار داشت و با وجود اینکه جنگ از سوم این ماه متوقف شد، اما تا بازگشت اوضاع به شرایط عادی، یکی دو هفته طول کشید. فروش کلی سینمای ایران نیز از شرایط متأثر شد و نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل، افت درخورتوجهی را تجربه کرد. در حالی که سینمای ایران طی ۳۱ روز تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۲ میلیون مخاطب را به خود دیده بود، این عدد برای ماه گذشته کمی بیشتر از یک میلیون و چهارصد هزار نفر بود که طبیعی به نظر میرسد.
رقم کلی فروش سینمای ایران در این ماه کمی بیشتر از ۱۱۷ میلیارد تومان و در خراسان رضوی حدود ۱۴ میلیارد تومان ثبت شد؛ عددی که همچنان نسبتی نزدیک به یک دهم را نشان میدهد. سینماهای استان در تیرماه با ۸۱۵۳ سئانس، از ۱۷۴۴۳۰ مخاطب میزبانی کردند.
گیشه کم رونق سینمای ایران، طی ۳۱ روز از ماه تیر، کم و بیش در انحصار فیلم پرسروصدای اکتای براهنی بود. نظر به تعلیق اکران آثار کمدی در روزهای آخر خردادماه، «پیرپسر» فرصت یافت که ظرفیت هایش را حسابی به رخ بکشد و از میانههای تیرماه نیز، بروز حواشی ریز و درشتی از جمله نقدهای تند و گزنده از یک سو و تحسینهای اغراق آمیز و شتابزده از سوی دیگر، در عمل به فروش این اثر کمک شایانی کردند.
این فیلم، طی بازه زمانی مورد بحث، در کل کشور حدود ۶۱ میلیارد تومان و در استان خراسان رضوی حدود ۶ میلیارد تومان فروش را به ثبت رساند. با توجه به اینکه اکران عمومی «پیرپسر» از ۲۱ خرداد شروع شده بود، تیرماه برایش بسیار حیاتی به شمار میرفت؛ زمانی که توانست به خوبی از آن استفاده کند. در نبود رقیب قدرتمند دیگری در حوزه سینمای اجتماعی، فیلم جدید اکتای براهنی، بدون هیچ شک و شبههای، موفقترین اثر سینمای ایران در تیرماه لقب گرفت.
پس از «پیرپسر»، چهار فیلم کمدی بدنه، با موضوعها و رویکردهای مختلف، ردههای دوم تا پنجم فروش سینماهای استان در تیرماه را به خود اختصاص دادند. پنجمین فیلم پرفروش این ماه در استان و در کل کشور، «دایناسور» مسعود اطیابی بود که با توجه به شروع اکرانش از اوایل اسفندماه، نفسهای آخرش در گیشه را میکشید و با ثبت فروش بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در استان خراسان رضوی، به کار خودش روی پرده نقرهای پایان داد و راهی پلتفرمهای نمایش خانگی شد.
چهارمین فیلم پرفروش ماه، «خانه ارواح»، ساخته جدید کیارش اسدی زاده، با حدود ۷۵۰ میلیون تومان فروش در استان، بود که از نیمههای اردیبهشت روی پرده رفت و در تیرماه نتوانست اثری موفق لقب گیرد. عجیب اینکه فیلم قدیمی «سلام علیکم حاج آقا»، ساخته حسین تبریزی که بیش از شش سال در محاق بود و ستاره پرفروشی را هم در تیم هنرپیشه هایش ندارد، در رده سوم قرار گرفت و در استان خراسان رضوی بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان فروخت.
«صددام» پدرام پورامیری هم، با بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش در استان، دومین فیلم موفق تیرماه در گیشه لقب گرفت که با توجه به شروع اکران فیلم «مرد عینکی»، طبیعتا از این به بعد سقوطی آزاد را تجربه خواهد کرد.
دو فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر» و «آنجا همان ساعت» که هردو چهارده روز از تیرماه امسال روی پرده بودند، شکست سختی را در گیشه تجربه کردند و به ترتیب با حدود ۲۹ و ۳۷ میلیون تومان فروش در استان خراسان رضوی، تکلیفشان یکسره شد.
با وجود اینکه مهدی هاشمی و نازنین بیاتی در فیلم علی هاشمی به ایفای نقش پرداختهاند و پرویز پرستویی هم بازیگر مهم فیلم سیروس الوند است، اما این هنرپیشهها هم نتوانستند دو اثر اکران شده در میانههای ماه گذشته را حتی در میان ۱۰ فیلم پرفروش ماه قرار دهند. در کمال تعجب، «جزایر قناری»، به کارگردانی عادل معصومیان، با فقط دو روز نمایش در روزهای سیام و سی ویکم تیرماه، از هر دو فیلم ذکر شده بالاتر قرار گرفت.
بزرگترین شکست گیشه سینمای ایران در دو ماه اخیر را باید به نام «صبح اعدام» بهروز افخمی ثبت کنیم. فیلمی که در چهل ودومین جشنواره فیلم فجر توانسته بود در هشت رشته مختلف نامزد سیمرغ شود و در دو شاخه مهم بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد هم برترین فیلم مهمترین رویداد سال سینمای ایران شناخته شد، در تیر امسال، دومین ماه از اکرانش را در شرایطی سپری کرد که فروشش در کل کشور هنوز به ۳۰۰ میلیون تومان هم نرسیده و بعید است اصلا به چنین عددی دست پیدا کند.
فیلم جدید بهروز افخمی، مجری برنامه «هفت» که هر هفته در تلویزیون آثار مختلف سینمای ایران را تحلیل و بررسی میکند، طی بازه تیرماه امسال، در استان خراسان رضوی کمتر از ۵ میلیون تومان فروش را به ثبت رساند تا بار دیگر تفاوتهای بنیادین جشنواره فجر و ذائقه عمومی را یادآوری کند.