عماد جعفری در گفتوگو با شهرآرانیوز، درخصوص تأثیر واردات خودرو بر بازار اظهار کرد: الان در حال مشاهده نتیجه واردات خودرو هستیم که برای مصرفکننده تأثیر مثبتی روی بازار خودرو داشته است. ما دو نگاه داریم، یک نگاه بیان میکند که خرید و فروش در بازار خودرو رونق زیادی دارد و همه کاسبان راضی هستند و یک نگاه هم درخصوص رضایت مصرفکنندهها است.
وی افزود: از اواخر سال ۹۶ که واردات به هر دلیل و به هر طریقی محدود شد، بازار خودرو یک روز خوش ندید، همواره قیمت خودروها افزایشی بود و این موضوع ربطی هم به افزایش قیمت ارز نداشت. قیمت خودروها افزایش پیدا میکرد، چون عرضهای وجود نداشت و تقاضا وجود داشت؛ در نتیجه این موضوع، افرادی سودهای زیادی بردند.
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: از روزی که واردات شروع شد، حتی در روزهای اول که تعداد کمتر بود، وضعیت بهتر شد. در حال حاضر واردات خودرو مسیر آرامی را طی میکند، بازار وارد رکود شده و دیگر خبری از حبابهای عجیبوغریب در قیمتها نیست.
جعفری اضافه کرد: بازار خودرو دارد روی خوشی را میبیند. الان قیمت ماشینهای ایرانخودرو و سایپا که همیشه حبابهای زیادی داشتند نیز به قیمت کارخانه رسیده است.
وی با بیان اینکه افراد زیادی ناراضی هستند، عنوان کرد: این افراد کسانی هستند که در سال ۹۷ نیز در محدودکردن واردات خودرو نقش داشتند. در این زمینه بیشترین آسیب را مردم میبینند. الان حتی نمیتوانیم بیان کنیم که تولیدات خودرو برای عموم مردم است، زیرا قیمتها بهقدری افزایش پیدا کرده که قشر ضعیف جامعه نمیتواند سراغ ماشینهای صفر برود و تنها میتواند خودرویی با ۲۰ سال کار را بخرد.
این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: افرادی که واردات خودرو بهسودشان نیست و حداقل در مقطع کنونی اگر جلوی واردات را بگیرند، به سودشان است، الان دنبال این هستند که بیان کنند این تعرفه پلکانی که توسط دولت وضع شده، غیرقانونی است؛ در حالی که قانون از ابتدا اشتباه بوده و در حق مردم ظلم کرده است. متأسفانه این افراد دوباره به دنبال این هستند که حباب و سرمایههای سرگردان ایجاد شود.
جعفری با اشاره به اینکه قطعاً افزایش تنوع خودرو در بازار، بهنفع نمایشگاهداران است، تصریح کرد: دلالان، شرکتهای خودروساز و قطعهسازان از واردات خودرو ناراحت هستند. با انجام واردات خودرو، دیگر از حباب در بازار خبری نیست و سودهای عجیب خودروسازی از بین میرود.