شهرآرانیوز، احتمالا برای شما هم پیش آمده است که از مدیر یا همکار حرفهای تر خود بخواهید درباره کار یا پروژه اخیرتان نظری بدهند و با جملاتی مثل «خوب بود فقط کمی خلاق تر باش» یا جملاتی مثل «کاش کمی تیمیتر عمل کنی». این بازخوردها شاید به اندازهای مبهم باشند که بنظر کاملا غیرکاربردی برسند. دانشگاه هاروارد Harvard Business Review در یکی از پژوهشهای خود به این دستانداز شغلی پرداخته و برای خروج از آن پنج راهحل ارائه داده است.
وقتی از مدیرتان نظر میخواهید بهتر است به جای پرسیدن سوالات کلی مثل «نظر شما درباره ارائه من چیست؟» با جزئیات بهتری سوال خود را مطرح کنید؛ برای مثال یک ارائه گزارش شامل مسائل مختلفی از جمله ژست، فن بیان، اطلاعات مورد بحث و اسلایدهایی است که طراحی کردهاید. بهتر است برای دریافت بازخورد شفاف، معلوم کنید که به کدام بخش ارائه اشاره میکنید تا مدیر بتواند نکات هدفمندتر و کاربردی تری به شما بگوید.
وقتی مدیر شما بداند که روی چه مهارتی کار میکنید و چرا بازخورد او میتواند تاثیرگذار باشد احتمالا پاسخ مناسب و مفیدتری ارائه میدهد. برای مثال قبل از تلاش برای دریافت بازخورد هدفی که دنبال میکردید را توضیح بدهید، برای مثال بگویید «در این پروژه خاص روی کوتاه کردن ایمیلها دریافتی متمرکز بودم، آیا به انداره کافی موفق بودم؟»، یا «اخیرا دنبال تقسیم مسئولیت در بخش هستم، چه تغییراتی در نحوه تقسیم کار مشاهده کردید؟»
وقتی دو گزینه روشن به مدیرتان ارائه میدهید، ذهن او مجبور میشود آنها را مقایسه و ارزیابی کند. این روش که «انتخاب اجباری» نام دارد، تصمیمگیری را تسریع میکند. برای مثال «ترجیح میدهید مذاکرات را به طور مستقل انجام دهم یا شما در تصمیم نهایی دخیل باشید؟» یا «وقت خود را صرف راهنمایی اعضای تازهکار کنم یا پروژههای پرتاثیرتر را بر عهده بگیرم؟»
این روش مخصوصاً برای مدیران بزرگ نگر که به طور کلی فکر میکنند، مفید است.
اگر بازخورد شفاهی کافی دریافت نمیکنید، رفتار و زبان بدن مدیرتان را بررسی کنید. مثلاً اگر هنگام توضیح درباره یک اختلاف انرژی او کاهش مییابد، ممکن است نگرانی درباره روش شما داشته باشد، حتی اگر ظاهراً بگوید «خوب است». یا اگر هنگام گفتن «همه چیز خوب است» به بخش خاصی از گزارش نگاه میکند، پیگیری کنید: «متوجه شدم زمان بیشتری روی بخش مالی گذاشتید. چیزی توجه شما را جلب کرد؟»