ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

تجارت فناوری‌های پیشرفته چه تأثیری بر رشد اقتصادی دارد؟

  • کد خبر: ۱۲۲۴۱۷
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
تجارت فناوری‌های پیشرفته چه تأثیری بر رشد اقتصادی دارد؟
جهانی‌سازی فناوری‌های نوین و تجارت آن‌ها بر دو حوزه کارآفرینی اثرگذارند: یکی گشایش‌های اقتصادی کشور‌های صادرکننده و دیگری میزان نوآوری و ابتکار عمل کشور‌های واردکننده. بررسی‌های پژوهشگران اقتصاد فناوری نشان می‌دهد باز بودن در‌های اقتصادی کشور‌های میزبان به روی فناوری‌های نوین الزاما آن‌ها را به مصرف‌کنندگان صرف این محصولات تبدیل نمی‌کند.

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ گفتگو درباره فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در روز‌هایی که جهان با همه‌گیری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، رونق زیادی گرفته بود. نوآوری‌ها و ابتکاراتی که در دو سال گذشته بشر را از انزوا و چالش‌های بیشتر تا حدودی نجات دادند، محصول سال‌ها پژوهش و سرمایه‌گذاری بودند که حتی در نبود شرایط ویروسی نیز مسیر خود را طی می‌کردند، اما شرایط ویژه کرونا به آن سرعت بخشید. اما در این زمینه، تجربه زیستی مردم کشور‌های مختلف یکسان نیست و به طور معمول، شهروندان شهر‌های مختلف خود را در دو دسته مختلف مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌بینند.

اما در حقیقت، جهانی‌سازی فناوری‌های نوین و تجارت آن‌ها بر دو حوزه کارآفرینی اثرگذارند: یکی گشایش‌های اقتصادی کشور‌های صادرکننده و دیگری میزان نوآوری و ابتکار عمل کشور‌های واردکننده. بررسی‌های پژوهشگران اقتصاد فناوری نشان می‌دهد باز بودن در‌های اقتصادی کشور‌های میزبان به روی فناوری‌های نوین الزاما آن‌ها را به مصرف‌کنندگان صرف این محصولات تبدیل نمی‌کند.
به زبان ساده‌تر، کشور‌های کمترتوسعه‌یافته با اتکا به اکوسیستم استارت‌آپی خود نیز می‌توانند در این تبادلات به ایفای نقش بپردازند و به‌تدریج سهم خود را از بازار جهانی تجارت محصولات دانش‌بنیان افزایش دهند.

صادرات فناوری به روایت آمار

صادرات محصولات دانش‌بنیان یا فناوری‌پایه عبارت است از صدور کالا یا خدماتی که تحقیق و توسعه بخش مهمی از فرایند تولید و عرضه آن را شکل دهد. نهاد‌های مختلف هرسال تلاش می‌کنند گزارش‌های دقیقی از میزان صادرات و واردات محصولات دانش‌بنیان ارائه دهند. اگرچه این گزارش‌ها در برخی موارد با یکدیگر اختلافاتی دارند، به نظر می‌رسد کسی به صورت میانگین درباره صدرنشینی چینی‌ها در جدول برترین صادرکننده‌ها اختلاف نظر ندارد، صدرنشینی‌ای که برای ایالات متحده به عنوان مهد فناوری‌های روز دنیا چالش‌برانگیز شده است و آن‌ها به شدت به دنبال احیای سیطره خود بر این حوزه هستند.

اما در کنار نام بزرگان این بازار، نام برخی حوزه‌ها و کشور‌ها نیز به‌تدریج در حال درخشش بیشتری است. برای نمونه، با توسعه ایده اینترنت اشیا، تجارت محصولات فناوری مرتبط با آن پیوسته در حال افزایش است در حالی که پرچم‌دار آن نه چین و آمریکا و نه حتی ژاپن یا آلمان باشد. ویتنام، فیلیپین و مالزی اقتصاد‌های نوظهوری هستند که در این حوزه به‌سرعت در حال افزایش سهم خود از بازار سه‌تریلیون‌دلاری آن هستند.

رابطه تجارت دانش‌بنیان و قدرت رقابتی کشور‌ها

کارشناسان اقتصادی در سال ۲۰۲۰ میلادی و با شیوع همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ دوران طولانی رکود اقتصاد جهانی را پیش‌بینی کردند. اما از اواخر سال ۲۰۲۰ و در حالی که هنوز دسترسی کاملی به واکسن و درمان قطعی بیماری ایجاد نشده بود، گزارش‌های اقتصادی از رونق کشور‌های برتر در تجارت فناوری‌های نوین حکایت داشتند. به لطف شکوفایی تقاضای بازار در تجهیزات الکترونیکی، ارتباطاتی، فراوری داده‌ها و رایانش ابری تراز تجاری کشور‌های دارای اقتصاد دانش‌بنیان به‌تدریج به سمت مثبت شدن میل می‌کرد.

در نتیجه، می‌توان گفت توانایی تبدیل دانش به نوآوری و استفاده از آن در جهان امروز نقش مهمی در قدرت رقابتی کشور‌های مختلف دارد. بنابراین، کشور‌های مختلف تلاش می‌کنند با گشایش ورودی بازار‌های خود به روی جهان در اقتصاد جهانی تلفیق شوند. در چنین فرایندی، کشور‌هایی می‌توانند از فرصت حضور در بازار‌های جهانی بیشتر بهره‌مند شوند که محصولات صادراتی خود را با اتکا بر نوآوری و ابتکار عمل تولید کرده باشند. صادرات محصولات دانش‌بنیان ارزش افزوده دوچندانی را در مقایسه با صادرات کالا‌های سنتی و یا خام‌فروشی ایجاد می‌کند که توان رقابتی کشور‌های صادرکننده را در بلندمدت در بازار‌های جهانی تقویت می‌کند.

تجارت فناوری‌های پیشرفته چه تأثیری بر رشد اقتصادی دارد؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->