به گزارش شهرآرانیوز، سید احمد زرهانی همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ در پیام راهبردی «خورشید نماز در سپهر تعلیم و تربیت» به نکاتی اشاره کرد که دربردارنده ۳۲ بند عملیاتی برای ترویج فرهنگ نماز در مدارس کشور است و در امتداد منشور اقامه نماز در دسترس اهالی تعلیم و تربیت قرار میگیرد. منشور مذکور با امضای حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش رسمیت یافته و به عنوان برنامه کار مدارس کشور قلمداد میشود.
در این سند، نماز به عنوان محور تربیت دینی و عامل انسجام فرهنگی نسل نو معرفی شده و راهکارهایی برای تعامل خانه، مدرسه و مسجد، بهرهگیری از فناوریهای نوین، مشارکت دانشآموزان و تجلیل از چهرههای خلاق نمازی ارائه شده است.
متن پیام به شرح ذیل است:
اول مهر سر آغاز بهار تعلیم و تربیت و مطلع شکوفایی استعدادها بر اهل فرهنگ و اندیشه اسلامی مبارک باد. در سال تحصیلی جدید توجه به نکات ذیل برای معلمان و مروجان معارف نماز و خادمان ساحت این فریضه الهی ضرورت دارد:
۱_ فلسفه و اسرار نماز به کمک فناوریهای نوین و راهبردی به آینده سازان آموزش داده شود.
۲_ خانه و مدرسه و مسجد به عنوان ارکان تعلیم و تربیت دینی باهم در پرورش عبادی فرزندان تعامل کنند.
۳_ به پرسشهای کودکان و نوجوانان با منطق روشن و رسا پاسخ داده شود.
۴_ سازماندهی امور اقامه نماز در مدارس به دانش آموزان واگذار گردد.
۵_ انجمن اولیاء و مربیان مدارس معارف نماز را در برنامه آموزش خانواده بگنجانند.
۶_ امام جماعت مدرسه اصول روانشناختی را در مواجه با دانش آموزان رعایت کند.
۷_ کتابخانه مدارس به کتب و نرم افزارهای نماز مجهزشود.
۸_ معلمان و والدین دانش آموزان در نمازجماعت مدارس در کنار فرزندان شرکت کنند.
۹_ مدیران مدارس و مربیان امورتربیتی از چهرههای خلاق و نمازی مدارس به نحو مطلوب تجلیل کنند.
۱۰_ مسابقات فرهنگی و هنری آموزشی با موصوع نماز در مدارس برگزار شود.
۱۱_ عالمان و فضلای حوزه علمیه هر شهر برای اقامه نماز جماعت و دیدار با دانش آموزان رهسپار مدارس شوند.
۱۲_ در اردوهای فرهنگی و ورزشی به گونهای برنامه ریزی شود که مراسم منتهی به اقامه نماز جماعت شود.
۱۳_ امامان جماعت مدارس باهماهنگی اولیاء و مربیان از دانش آموزان نخبه در محیط مسجد و با حضور نمازگزاران قدردانی کنند.
۱۴_ معلمان و والدین با کاهل نمازها با مدارا و زبان خوش گفتوگو کنند و گرههای ذهنی آنان را بگشایند و با صبر و مداومت راه را نشان دهند.
۱۵_ با رعایت موازین ایمنی گاهی نماز جماعت مدارس با شرکت اولیاء و مربیان و دانش آموزان در مساجد همجوار و به میزبانی امام جماعت و اهالی مسجد برگزار شود.
۱۶_ پدران و مادران فرزندان خود را برای اقامه نماز جماعت در مسجد همراهی کنند.
۱۷_ اگر در مدرسه امام جماعت حضور پیدا نکرد، نماز جماعت به امامت یکی از معلمان و یا والدین و یا دانش آموزان واجد شرایط اقامه شود.
۱۸_ در مساجد هیات امناء و سالمندان و بزرگان با خوشرویی و مهربانی از حضور کودکان و نوجوانان استقبال کنند و مقدم آنان را گرامی دارند.
۱۹_ مدیران مدارس و مربیان امورتربیتی دانش آموزان موذن را تشویق کنند و فضای تعلیم و تربیت را به بانگ مسلمانی مزین و معطر سازند.
۲۰_ محیط نمازخانه در مدارس از حیث ظاهری و معنوی آراسته و زیبا و تمیز مهیا شود.
۲۱_ آداب و اذکار نماز در مدرسه و مسجد و خانه به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
۲۲_ امامان جماعت مساجد در کنار مراسم عبادی با ابتکار و خلاقیت برنامههای فرهنگی و هنری آموزشی و ورزشی هم برای نسل نو طراحی و اجرا کنند.
۲۳_ جشن تکلیف دانش آموزان در مدارس با شرکت اولیاء و مربیان باشکوه و خاطره انگیز برگزار شود.
۲۴_ رسانه ملی و مراکز اطلاع رسانی و شبکههای اجتماعی گزارش مصور مراسم اقامه نماز جماعت در مدارس را منتشر کنند.
۲۵_ امامان جمعه در خطبهها حضور کودکان و نوجوانان را با ذکرعبارات شوق انگیز گرامی دارند و ضمن تعامل با مدیران مدارس زمینه شرکت دانش آموزان در نماز جمعه را فراهم کنند.
۲۶_ وزراء و استانداران و فرمانداران و شهرداران و مقامات ملی و محلی در ایام الله و سایر اوقات وارد مدارس شوند و در صف نماز جماعت در کنار دانش آموزان و فرزندان خود بایستند.
۲۷ _ زمان اقامه نماز جماعت در مدارس کوتاه تنظیم شود و از سخنرانی طولانی اجتناب گردد.
۲۸_ شهرداران و مدیران ارشد شهرها و خیرین هوای نمازخانه و وضوخانه مدارس مناطق فقیر نشین و روستاها را داشته باشند و آنها را تجهیز کنند. این اقدام، حرکتی در جهت تحقق عدالت آموزشی و گسترش فرهنگ نماز است.
۲۹_ مدیران کل و روسای آموزش و پرورش وقت آغاز به کار مدارس را به گونهای تنظیم کنند که دانش آموزان فرصت شرکت در نماز جماعت را به دست آورند.
۳۰_ منشور اقامه نماز جماعت در مدارس کشور با امضای استاد قرائتی رئیس محترم ستاد اقامه نماز و جناب آقای دکتر کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش صادر شده است و مبنای کار مدیران و مربیان امورتربیتی است. برای تحقق مفاد این سند اهتمام شود.
۳۱_ مرکز تخصصی نماز با اعزام استادان و مدرسان به استانها برای دانش افزایی اولیاء و مربیان و امامان جماعت مدارس برنامه ریزی و اقدام کند.
۳۲_ مادران، معماران زبردست فرهنگ و معارف نماز به شمار میآیند. میدان عمل را به این فرشتگان روشن اندیش بسپاریم.
ان شاءالله همه با هم در سال تحصیلی جدید خورشید نماز و ذکر الهی را در دل فرزندان این اقلیم موحد پرور فروزانتر کنیم.