کنگره ملی «ستارگانی بر مدار خورشید» در نیشابور برگزار می‌شود ماندگاری زائران هدف راهبردی توسعه زیارت است ساختن خانه‌ای با عشق و احترام مراقب ورودی‌های قلب خود باشید | بررسی چگونگی استحکام روابط خانوادگی اختصاص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به برنامه‌های عملیاتی قرآن و عترت استان‌ها مراسم چهلم سرشور خراسانی، استاد برجسته قرآن در حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود چرا مذهب تشیع با عنوان «شیعه جعفری» شناخته می‌شود؟ حملات بی‌سابقه به مساجد در انگلیس جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، واقعیت آموزش عالی در حوزه معارف دینی است شبکه‌سازی میان قدمگاه‌های رضوی موجب تقویت معارف و معنویت در کشور است ۳۸۰ عنوان کتاب در ۲۵ هزار نسخه، در رواق‌های کتاب حرم‌ امام‌رضا(ع)‌ در اختیار زائران است نشان مشهدالرضا (ع) نماد تجلیل از خدمتگزاران شهر امام رئوف(ع) است انتشار فراخوان جذب طلاب متخصص در عرصه رسانه‌ لزوم گفتمان‌سازی به‌عنوان نخستین گام اجرایی سند توسعه فرهنگ مهدویت وصیت شهید مدافع حرم برای ماشینش + متن وصیت‌نامه پانزدهمین همایش سراسری کارشناسان تبلیغات کشور برگزار می‌شود احداث بزرگ‌ترین حسینیه خراسانی‌ها در کربلا | پروژه‌ای که ۷۰سال از وقف آن می‌گذرد استانداری بازوی حکومت و مجرای حکمرانی اسلامی است | توجه به ترویج فرهنگ امام‌رضایی در نسل جوان رابطه اخلاص با تأمین نیاز‌های واقعی
سرخط خبرها

چگونه اقامه نماز جماعت در مدارس تقویت شود؟

  • کد خبر: ۳۶۲۰۲۴
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۲
چگونه اقامه نماز جماعت در مدارس تقویت شود؟
نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه» بر ضرورت پیوند مسجد و مدرسه تأکید کرد و به ارائه راهکارهایی برای تقویت اقامه نماز جماعت در مدارس پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی با تشریح تجربه‌های ۱۰ ساله خود در مدارس کشور تأکید کرد: موفقیت نماز جماعت در گرو مشارکت همه عوامل مدرسه است و نهاد خانواده، به‌ویژه مادران، نقشی بی‌بدیل در نهادینه‌سازی فرهنگ نماز در میان دانش‌آموزان دارند.

وی با اشاره به بیش از یک دهه مسئولیت در اقامه نماز وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ از صد‌ها مدرسه بازدید کردم و حاصل این مشاهدات و تجربیات را در قالب کتاب چلچراغ نماز و مدرسه گردآوردم. هدفم انتقال تجربه‌ای پدرانه و دلسوزانه به نسل جوان بود.

بهشتی افزود: زمانی نماز جماعت در مدرسه موفق خواهد بود که همه نقش‌آفرینان، از مدیر و معلمان تا ناظم و حتی سرایدار، سهمی در اقامه آن داشته باشند. این هم‌افزایی رمز ماندگاری نماز در فضای آموزشی است.

وی با اشاره به نقش زنگ نماز تصریح کرد: نماز خود یک مربی پرورشی است. وقت نماز، دانش‌آموز را با وقت‌شناسی و برنامه‌ریزی آشنا می‌کند و زنگ نماز یک تلنگر تربیتی است که شخصیت دینی او را شکل می‌دهد.

نویسنده کتاب چلچراغ نماز و مدرسه همچنین بر ضرورت پیوند مسجد و مدرسه تأکید کرد و گفت: امام جماعت و هیئت امنای مساجد باید ارتباط منظم با مدارس اطراف داشته باشند. مدارس نزدیک به مسجد می‌توانند هفته‌ای چند بار دانش‌آموزان را به مسجد ببرند تا انس و ارتباط عملی برقرار شود.

بهشتی در ادامه با بیان اینکه نسل امروز نیازمند شیوه‌های نو در معرفی نماز است، اظهار داشت: روزگاری محصولات نماز فقط مکتوب بود، اما امروز باید از قالب‌های دیداری و شنیداری، مانند کلیپ کوتاه، انیمیشن و حتی فناوری‌های نوینی، چون هوش مصنوعی بهره گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خانواده را مهم‌تر از مدرسه در نهادینه‌سازی نماز دانست و تأکید کرد: ۷۰ درصد دانش‌آموزان نمازخوان نماز را در خانه یاد گرفته‌اند و ۹۰ درصد آنان از مادر؛ بنابراین نقش خانه و به‌ویژه مادر در این مسیر بی‌بدیل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی در پایان با اشاره به ظرفیت انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان کرد: این انجمن‌ها امروز علاوه بر مسائل مالی، می‌توانند با بهره‌گیری از افراد صاحب‌نظر، استادان دانشگاه و فرهنگیان، نقش مؤثری در ترویج نماز و ارتقای تربیت دینی دانش‌آموزان ایفا کنند.

منبع: شبستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->