صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نگاهی به نمایشگاه «تهمتنان» در حوزه هنری مشهد

  • کد خبر: ۳۶۱۴۶۵
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۱
«تهمتنان»، تازه‌ترین نمایشگاه نسترن هنرور، با آثاری گرافیکی و مفهومی در حوزه هنری مشهد برپا شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایشگاه «تهمتنان» فقط مجموعه‌ای از تابلو‌های تصویری نیست؛ فضایی است که مخاطب را با نگاه هنرمند به تاریخ، مقاومت و همبستگی مردم ایران مواجه می‌کند. در این آثار، ترکیب نماد‌های اسطوره‌ای و ارجاع به رویداد‌های معاصر، تصویری تازه از هویت ایرانی ارائه می‌دهد؛ تصویری که از داستان‌های شاهنامه تا زندگی امروز را دربرمی‌گیرد.

اهمیت چنین‌نمایشگاهی در این است که هنرمند با استفاده از زبان تجسمی، مفهوم «مقاومت» را در بستر تاریخ و جامعه بازخوانی می‌کند. نسترن هنرور در «تهمتنان» تلاش کرده است با بهره‌گیری از تکنیک‌های تصویری نو، روایتی چندلایه از ایران معاصر و پیشینه فرهنگی آن خلق کند؛ روایتی که هم به حافظه جمعی تکیه دارد و هم به تجربه‌های امروز.

نمایشگاه‌های انفرادی از این دست، نقطه عطفی در مسیر کاری یک هنرمند محسوب می‌شوند؛ زیرا گذشته و حال آثار او را در یک قاب قرار داده و به مخاطب اجازه می‌دهند با دغدغه‌ها و زبان تصویری خالق اثر ارتباطی مستقیم و بی‌واسطه برقرار کند.

در ادامه، گفت‌و‌گو با نسترن هنرور، خالق آثار «تهمتنان» را می‌خوانید.

از تکنیک سه‌بعدی تا روایت مقاومت

نسترن هنرور با اشاره به روند شکل‌گیری ایده‌های نمایشگاه تأکید کرد: ایده اولیه این مجموعه به هفت‌هشت سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که برای سالگرد دفاع مقدس طرحی برای نقاشی دیواری آماده کرده بودم. آن زمان فقط یک فریم شکل گرفت، اما به دلیل محدودیت‌ها امکان اجرا پیدا نکرد. بعد‌ها این فریم‌ها تکمیل شد و به شکل مجموعه‌ای که امروز می‌بینید درآمد.

او افزود: ایده اولیه من ریشه در تکنیک‌های سه‌بعدی نخستین سینما‌ها داشت؛ همان سیستم دو تصویر آبی و قرمز که توهمی مبهم از سه‌بعدی ایجاد می‌کرد و با عینک مخصوص واضح می‌شد. من از همان تکنیک برای خلق تصاویری استفاده کردم که در نگاه اول مبهم‌اند، اما با تمرکز، وضوح می‌یابند. این برایم استعاره‌ای بود از ملت ایران؛ ملتی که در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با مقاومت شناخته می‌شوند. در طول تاریخ نیز این مفهوم بار‌ها تکرار شده است؛ چه در شاهنامه و چه در تجربه‌های معاصر.

روایت معاصر از همبستگی

این هنرمند ادامه داد: یکی از آثار این مجموعه به الهام از واقعه‌ای معاصر شکل گرفت. در جریان حمله اسرائیل، معماری تجربی در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد که برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده داوطلب است. او پیش‌تر حتی از شمال ایران به تهران هم نیامده بود، اما به مناطق آسیب‌دیده رفت. گزارشی در روزنامه اعتماد خواندم که از شگفتی و حیرت او در برابر خرابی‌ها و همبستگی مردم روایت می‌کرد. این حس نوع‌دوستی و همدلی الهام‌بخش بخشی از کار من شد.

خالق نمایشگاه «تهمتنان» در پایان اضافه کرد: در انتخاب محتوا برای تأکید بر موضوع شاهنامه نیاز داشتم از کسی کمک بگیرم که تسلط کافی داشته باشد؛ همین موضوع باعث شد آماده‌سازی آثار بیشتر طول بکشد. اما درنهایت تلاش کردم بخشی از تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران را با محوریت مقاومت مردم بازآفرینی کنم.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه، از تاریخ ۳ تا ۹ مهرماه ۱۴۰۴، به نگارخانه اشراق حوزه هنری واقع در بولوار هاشمیه مشهد، بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲، مراجعه کنند. ساعات بازدید در دو نوبت صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ خواهد بود.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.