صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهردار مشهد مقدس: توسعه و ساخت خطوط مترو در اولویت قرار دارد | زائران و مجاوران برای تشرف به حرم امام‌رضا(ع) و تردد‌های روزمره از مترو استفاده کنند + فیلم

  • کد خبر: ۳۷۱۸۴۵
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۵
شهردار مشهد مقدس با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز مدیریت شهری در دوره ششم، توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی و توسعه حمل‌ونقل عمومی بوده، گفت: درخواست ما از شهروندان استفاده حداکثری از مترو و اتوبوس است. مترو سالم‌ترین، پاک‌ترین، سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسیله حمل‌ونقل شهری بوده و هزینه آن در مشهد بسیار ناچیز است.
محمد کاملان
خبرنگار محمد کاملان

محمدرضا قلندرشریف در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در حاشیه آیین بهره‌برداری از سکوی جدید خط ۳ قطارشهری مشهد، با اشاره به لزوم توجه ویژه مدیریت شهری به موضوعات زیست‌محیطی برای جلوگیری از آلودگی هوا اظهار کرد: مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر کشور و پایتخت معنوی ایران و جهان اسلام، سالانه پذیرای حداقل ۳۰ میلیون زائر داخلی و حدود ۴ میلیون زائر خارجی است. علاوه بر این، جمعیت سه‌ونیم میلیونی شهر و حضور اتباع خارجی، ایجاب می‌کند که موضوعات زیست‌محیطی و به‌ویژه حمل‌ونقل شهری با نگاه جدی و پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد تا شهر مشهد دچار وضعیتی مشابه تهران در حوزه آلودگی هوا نشود و برای همین، یکی از خطوط قرمز مدیریت شهری در دوره ششم، توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی و توسعه حمل‌ونقل عمومی بوده است.

وی افزود: با همین رویکرد، تکمیل و بهره‌برداری از خط ۳ قطارشهری در فاز نخست عملیاتی شد و همچنین خط ۲ که ایستگاه «شهید فکوری» آن ناتمام بود، تکمیل شد و ایستگاه «الندشت» نیز به بهره‌برداری رسید و اکنون خط ۲ به‌طور کامل در حال سرویس‌دهی است.

کاهش سرفاصله قطارها در خط ۳، به زیر ۱۰ دقیقه

شهردار مشهد با بیان اینکه برای خرید ۶۰ واگن برای خط یک قطارشهری نیز اقدام شده است، ادامه داد: خط یک مترو مشهد از گذشته با نیمی از ظرفیت خودش فعال بود و نیاز به تجهیز ناوگان داشت که اقدامات لازم جهت تأمین ۶۰ واگن جدید انجام شده و با ورود این واگن‌ها، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این خط تقریباً دوبرابر خواهد شد، بدون آنکه نیاز به توسعه زیرساختی جدید باشد. این موضوع علاوه بر افزایش ظرفیت، سرفاصله حرکت قطار‌ها را کاهش خواهد داد و کیفیت خدمت‌رسانی به زائران و شهروندان را ارتقا می‌بخشد.

وی تصریح کرد: فاز اول خط ۳ مترو نیز از سالروز میلاد امام‌رضا(ع) به صورت آزمایشی فعال شده است و در دهه پایانی صفر، عملکرد آن سنجیده شد که نتایج آن بسیار مثبت بود. پیش از این، زمان سفر از میدان جوادالائمه(ع) تا حرم مطهر بیش از ۲۰ دقیقه بود، اما اکنون با افتتاح سکوی دوم این سه ایستگاه، این مسیر به زیر ۱۰ دقیقه کاهش یافته است و از امروز، خط ۳ از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب به‌صورت رسمی و پایدار، خدمت‌رسانی خود را آغاز کرده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه حفاری در خط چهار و ساخت‌وساز در مابقی فاز‌های خط سه ادامه دارد، گفت: ما در حوزه مترو، وظیفه‌ای را که داشتیم، انجام دادیم و تنها شهری هستیم در کشور که ۳ خط مترویی فعال داریم و هم‌زمان عملیات عمرانی هم در این خطوط داریم. در خط ۲، در حال ساخت تعمیرگاه هستیم، غیر از سکو دو در خط سه که امروز به سرانجام رسید، ایستگاه میدان بسیج یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مبادله‌ای شهر مشهد خواهد بود و اتصال رسمی و قطعی خط یک و خط سه در این ایستگاه صورت می‌گیرد که تا دهه فجر امسال به اتمام می‌رسد؛ درحالی‌که براساس زمان‌بندی عادی، ساخت و تکمیل این ایستگاه یک سال زمان نیاز دارد. ضمن اینکه با تصویب شورای شهر مشهد، فاز دو خط سه که از میدان شهدا تا میدان فردوسی است، در حال پیگیری بوده و مراحل آن در دولت طی می‌شود و به‌زودی به‌طور رسمی عملیات اجرایی مسیر میدان فردوسی آغاز خواهد شد.

توصیه شهردار مشهد به زائران و مجاوران حرم رضوی

وی ادامه داد: در خط چهار نیز عملیات حفاری در حال انجام است و اکنون نزدیک میدان شهدا هستیم. هدف ما این است که این پروژه را به سرانجام برسانیم، یا حداقل در این دوره جزیره ایستگاهی میدان شهدا را که عمیق‌ترین و بزرگ‌ترین ایستگاه است، تکمیل کنیم. ما در این مسیر تلاش می‌کنیم تا مجموعه فعالیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهری به سرانجام خوبی برسد و اقدامات ویژه‌ای در این دوره انجام شود. توصیه جدی ما به زائران و مجاوران این است که برای سفر به حرم مطهر رضوی و تردد‌های روزمره، در نزدیک‌ترین ایستگاه ممکن سوار مترو شوند؛ چه از مسیر خط یک و چه از مسیر خط ۲. این اقدام موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: به هر حال، بحث محیط‌زیست بسیار مهم است. علاوه بر موضوع مترو، به حوزه اتوبوس‌رانی نیز توجه کرده‌ایم. همان‌گونه‌که می‌دانید، تاکنون بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است و حدود ۳۳۰ تا ۳۴۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز ان‌شاءالله تا پایان سال وارد خطوط خواهد شد که قرارداد آن‌ها منعقد شده است. در ماه‌های مهر و آبان، ۶۵ دستگاه اتوبوس وارد شد که ۲۵ دستگاه آن دوکابین بود و این اتفاق پس از بیش از دو دهه رخ داد. همچنین بیش از ۱۵۰ دستگاه در حال نوسازی است؛ قرارداد نوسازی منعقد شده و اتوبوس‌ها در حال بازسازی هستند. در مجموع، حدود ۱۶۷۰ دستگاه ناوگان داریم که نزدیک به ۵۰۰ دستگاه به خطوط اضافه شده یا بازسازی خواهند شد.

قلندرشریف با اشاره به وضعیت نگران‌کننده آلودگی هوای شهر مشهد بیان کرد: در چهار سال گذشته، کیفیت هوای مشهد به شکل نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای‌که مجموع روز‌های هوای ناسالم تقریباً معادل یک سال کامل بوده است و در سال جاری نیز تنها ۷ روز هوای پاک داشته‌ایم. این وضعیت ضرورت توسعه و استفاده از حمل‌ونقل عمومی را کاملاً روشن می‌کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.