صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تولید‌کننده‌ها در  نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو از چالش‌ها و مشکلاتشان گفتند | چرخ کند قطعه‌سازان خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۷۲۳۸۱
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۵
خراسان رضوی یکی از قطب‌های قطعه‌سازی خودرو در کشور است. گفته می‌شود ۲۰ درصد قطعات خودروی کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خراسان رضوی یکی از قطب‌های قطعه‌سازی خودرو در کشور است. گفته می‌شود ۲۰ درصد قطعات خودروی کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود و در‌حال‌حاضر ۳۸۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت در استان فعال هستند.

به گفته محمد‌مهدی شکورزاده، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو خراسان رضوی، از‌این‌تعداد، ۹۵ واحد عضو انجمن قطعه‌سازان هستند و اشتغال مستقیم بیش از ۲۵‌هزار نفر را فراهم کرده‌اند. برگزاری بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو در مشهد فرصتی شد تا با حضور در این نمایشگاه با فعالان این حوزه گفت‌و‌گو کنیم و دغدغه‌هایشان را جویا شویم.

۴ میلیارد دلار در نوبت صف تخصیص ارز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه و در گفت‌و‌گو با شهرآرا درباره چالش‌های این صنعت می‌گوید: در حال حاضر، حدود ۲۶ میلیارد دلار در نوبت صف تخصیص ارز قرار دارند که در بخش‌های مختلف صنعت است. سهم کل حوزه خودرو اعم از قطعه سازی، واردات خودرو، صنعت خودرو، صنعت موتوری مانند موتور سیکلت و... از این میزان، حدود ۴ میلیارد دلار است. این رقم به جز عددی است که درباره واردات خودرو دیده‌ایم که ۲ میلیارد دلار است.

احسان قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که تأمین منابع برای قطعه سازان و کسانی که در صف تخصیص ارز هستند، صورت بگیرد، اظهار می‌کند: برای اینکه چرخ تولید بچرخد و قطعه سازی صورت بگیرد، باید برای تولیدکنندگان که وابستگی ارزی دارند، تأمین منابع صورت بگیرد.

بخش عمده‌ای از حوزه صادرات بخش صنعت به دلیل رانتی که در تالار اول وجود داشت، به تالار دوم منتقل شده است. بخشی از محصولات فولادی ها، پتروشیمی، سیمان و... در تالار دوم آمده که جذابیت بیشتری داشته باشد. وی افزود: امیدواریم با کمکی که وزارت صمت و بانک مرکزی انجام می‌دهد، صف تخصیص برای حوزه صنعت کشور به ویژه خودروسازان داخلی که وابسته به قطعه سازان هستند، صورت بگیرد.

از عملکرد خودرو سازان راضی نیستیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از عملکرد خودروسازی در هفت ماه گذشته اصلا راضی نیستیم. به این علت که برخی از خودروسازان ما با اهداف بلند مدت و اهداف برنامه هفتم فاصله دارند. در یکی از گروه‌های خودروسازی که کاهش محسوس تولید خودرو را داریم و در یکی از گروه‌های دیگر خودروسازی رشد نسبی داشتیم که این رشد در چهار ماه باقی مانده از سال، باید تسریع شود. همچنین تا پایان سال باید شاهد هدف گذاری باشیم تا بتوانیم رکورد تولید سال گذشته خودروسازان داخلی را که ۹۸۰ هزار دستگاه در سال بود، ارتقا دهیم.

کیفیت خودرو افزایش یابد

فرماندار مشهد نیز در گفت‌و‌گو با شهرآرا می‌گوید: در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۵۰ غرفه فعال هستند که ۵۰ غرفه متعلق به مشهد است. وقتی در نمایشگاه، چنین ظرفیتی در قطعه سازی خودرو داریم، شاهد رونق و پیشرفت قطعه سازی در مشهد و استان خواهیم بود.

سید حسن حسینی می‌افزاید: نمایشگاه عرصه‌ای برای رقابت و ایجاد انگیزه بیشتر برای کیفیت بخشی قطعات خودرو است؛ البته یکسری نگرانی‌ها برای تولید خودرو داریم که با هم بستگی و رقابت خوبی که بین خودروسازان و قطعه سازان خودرو در کشور شکل می‌گیرد، باید تیراژ و کیفیت خودرو‌ها در کشور افزایش یابد، به حدی که کمترین نیاز به واردات خودرو داشته باشیم.

نگرانی توقف چرخ صنعت خودرو در استان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه یکی از درد‌های امروزه صنایع کشور، از جمله صنعت قطعه سازی، صف‌های طولانی تخصیص ارز است، می‌گوید: این صف‌ها به بیش از هشت ماه رسیده است که اگر به این شیوه ادامه دهیم، بخش زیادی از این صنعت که وابسته به واردات است، دچار گرفتاری می‌شود و ممکن است تا مرحله توقف نیز پیش برود.

فیروز ابراهیمی تصریح می‌کند: اگر قرار باشد کارخانه‌ای کار کند، در سه مقطع هشت ماهه باید برنامه ریزی و سرمایه در گردش داشته باشد. هر چه جلوتر می‌رویم، شرایط بدتر می‌شود. تا چند ماه پیش از لحظه ثبت سفارش تا وارد شدن مواد اولیه به کارخانجات، حدود دویست روز زمان می‌برد؛ اما امروز فقط صف تخصیص ارز از هشت ماه عبور کرده که این مسئله زنگ خطر جدی در کنار دیگربحران‌ها مانند ناترازی انرژی است.

لزوم حذف قیمت‌های دستوری دولت

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کرده است، می‌گوید: اولین اقدام این است که دولت قیمت‌های دستوری را حذف کند؛ چرا که در هر زمینه‌ای قیمت دستوری باعث گرانی خودرو و باقی محصولات شرکت‌ها شده است.

عبدا... یزدان بخش می‌افزاید: صنعت خودرو اگر از صنعت نفت بالاتر نباشد، برابر با صنعت نفت در ارزش افزوده، تکنولوژی و اشتغال است. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه طراحی و پلتفرم‌های مختلف، با دیگرکشور‌ها قابل رقابت هستیم. تخصیص ارز نیز از دیگرمشکلات است و به خودروساز‌های مونتاژ، امکانات و ارز داده می‌شود. این تفاوت باید از بین برود.

رقبای گذری در صنعت قطعه سازان خودرو

مدیر یکی از برند‌هایی که از سال ۱۳۷۴ در زمینه تولید قطعات فعالیت دارد، در گفت‌و‌گو با شهرآرا درباره مهم‌ترین چالش‌های این حوزه می‌گوید: من اسمش را‌ می‌گذارم رقبای گذری؛ کسانی که در یک کارگاه کوچک با دو یا سه کارگر و دستگاه کوچک قطعاتی را تولید می‌کنند و قطعه با قیمت تمام شده ارزان روانه بازار می‌شود.

این قطعات با کیفیت پایین تر، با تولید باکیفیتی که بیش از سیصد نیرو برای تولید آن زحمت کشیده‌اند، قابل رقابت نیست؛ اما، چون ارزان‌تر است، مردم آن را تهیه می‌کنند. او ادامه می‌دهد: این رقبای گذری به ما آسیب می‌زنند و آگاه سازی مردم در این زمینه یک ضرورت است.

مدیر فروش یکی از برند‌های دیگر تولید قطعه شمع که در این نمایشگاه حضور دارد، بیان می‌کند: مواد اولیه باید به موقع برسد و برخی از تولیدات، تاریخ انقضا دارد. به عنوان مثال، تسمه تایم، تاریخ انقضا دارد که اگر از تاریخ آن بگذرد و آن را بفروشیم، پاره می‌شود و مشکلات و عواقب آن برای برند است.

افزایش قیمت تمام شده محصولات

مدیر یک شرکت که هفده سال است درزمینه تولید سیلندر‌های سی ان جی فعالیت دارد و از تهران در این نمایشگاه حضور یافته است، می‌گوید: در سال، ۳۵۰ هزار انواع سیلندر تولید می‌کنیم. چالش اصلی ما تأمین مواد اولیه است. خریدار انتظار دارد در یک بازه شش ماهه، قیمت ثابت باشد؛ اما با نوسانات ارز، قیمت تمام شده نیز بیشتر می‌شود.

وزارت صمت و بانک مرکزی، ارز تخصیص نمی‌دهند یا خیلی دیر این کار صورت می‌گیرد. در سال فقط یکی دو محموله می‌توانیم با این شرایط وارد کنیم؛ بنابراین ۹۵ درصد مواد اولیه را از طریق صرافی‌ها با بودجه خودمان وارد می‌کنیم. از طرف دیگر قیمت تمام شده محصولات چینی کمتر است و این، رقابت را برای ما سخت کرده است.

ارتباط با قطعه سازان در راستای ایمنی و اصالت قطعات

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در گفت‌و‌گو با شهرآرا به مباحث ایمنی و اصالت قطعات خودرو می‌پردازد و‌ می‌گوید: به جهت اهمیتی که در حوزه ایمنی حمل و نقل، تردد و ترافیک و تصادفات وجود دارد، خدماتی در حوزه تعویض قطعات و اصالت قطعات خودرو صورت می‌گیرد. ما در چرخه خدماتی که به شهروندان در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی می‌دهیم، قطعاتی که عیوب و نقص فنی دارد، با تولیدکنندگان صحبت و نواقص را منتقل می‌کنیم تا در مرحله تولید، این نقص برطرف شود و حاصل آن ایمنی بهتر و مطلوب‌تر خودرو باشد.

سرهنگ هادی امیدوار می‌افزاید: مشکلی در حوزه ایمنی از حدود یک سال قبل وجود داشت که دو سه نوع خودرو در یک پلتفرم مشکل داشتند. پارگی یکی از شلنگ‌های آب بخاری منجر به سوختگی در ساق پای راننده می‌شد که تبعات دیگری نظیر کنترل خودرو در این شرایط و تصادف مطرح بود. این مسئله را بررسی کردیم و مطرح شد که در حال رفع است؛ به همین ترتیب مسائل فنی، ایمنی و اصالت خودرو را نیز در جلسات مختلف پیگیری می‌کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.