صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چرا متقاضیان شرکت در طرح پیش‌فروش محصولات سایپا و ایران خودرو کاهش یافتند؟

  • کد خبر: ۳۷۴۳۶
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
  • ۳۳
پس از آنکه با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط فروش خودرو تغییر کرد، دو خودروساز بزرگ کشور در خرداد ماه نخستین مرحله از فروش فوق‌العاده خود را برگزار کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، به دو دلیل، کاملا قابل پیش‌بینی بود که تقاضای بسیار زیادی برای این فروش ثبت خواهد شد به‌طوری‌که حدود ۵/ ۵ میلیون نفر در آن شرکت کردند.

دلیل نخست این حجم از تقاضا به رانت بزرگ ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها مربوط می‌شد و دلیل دیگر هم با مدت زمان نسبتا کوتاه تحویل در ارتباط بود. بخش اعظم ۵/ ۵ میلیون نفری که در دور نخست فروش فوق‌العاده خودروسازان شرکت کردند، به دنبال این بودند تا پس از دریافت محصول ثبت نامی خود، آن را در بازار آزاد بفروشند و چند ده میلیون تومان سود بی‌دردسر ببرند.

در واقع رانت گسترده موجود در بازار خودرو بود که این جمعیت عظیم را به سمت فروش فوق‌العاده خودروسازان سوق داد و رکوردی تاریخی را در فروش به ثبت رساند. اثبات اینکه بخش اعظم تقاضای فروش فوق‌العاده خودرو، با رانت آن ارتباط داشت، کار سختی نبود، چه آنکه خودروسازان بلافاصله پس از انجام قرعه‌کشی مربوطه، پیش‌فروش خود را نیز اجرا کردند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، حجم تقاضا برای پیش‌فروش و در مقایسه فروش فوق‌العاده به‌شدت افت کرد، زیرا اولا قیمت خودرو‌ها قطعی نبود و ثانیا محصولات ثبت نامی در بازه زمانی طولانی‌تری (تا یک سال) تحویل داده می‌شدند.

در واقع، چون رانت این مدل فروش به جذابیت فروش فوق‌العاده نبود، حجم تقاضا افت شدیدی را تجربه کرد. این اتفاق پیام مهمی را مخابره کرد و آن، میل عمومی به سمت استفاده از رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها بود، پیامی که حالا در دور دوم فروش فوق‌العاده نیز صادر شده است.

در حال حاضر با توجه به تعیین نرخ‌های دستوری برای خودرو‌های داخلی توسط شورای رقابت از یکسو و صعود قیمت‌ها در بازار تحت تاثیر فاکتور‌های اقتصادی از سوی دیگر، فاصله زیادی بین نرخ کارخانه و بازار خودرو‌ها ایجاد شده است. از همین رو بسیاری از شهروندان به دنبال آن هستند که با دریافت خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار، سودی هنگفت به دست بیاورند. به همین دلیل است که فعالان خودروسازی و بسیاری از کارشناسان معتقدند بهتر است قیمت‌گذاری دستوری لغو شود تا رانت از بین رفته و تقاضای کاذب نیز فروکش کند. بدون شک یکی از دلایل مشارکت کمتر شهروندان در دور دوم فروش فوق‌العاده (نسبت به دور نخست)، افزایش رسمی قیمت خودرو‌های داخلی بوده است.

شورای رقابت چندی پیش برای دومین بار در سال جاری، مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرد تا حداقل ۱۵ میلیون تومان به قیمت‌ها اضافه شود. با توجه به این مجوز، قیمت کارخانه‌ای برخی خودرو‌ها با صعودی چشمگیر به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسید و کف قیمت نیز از مرز ۷۵ میلیون تومان عبور کرد. فروش فوق‌العاده‌ای که ایران خودرو اخیرا برگزار کرد، با قیمت‌های جدید بود و سایپا نیز دور دوم این فروش را با قیمت‌های جدیدش کلید خواهد زد؛ بنابراین با توجه به صعود قیمتی رخ داده، بخشی از شهروندان یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند در آن شرکت کنند.

به عبارت بهتر، با صدور مجوز شورای رقابت، حرکت خودرو‌های داخلی به سمت قیمت‌های واقعی (قیمت بازار) را رقم زده و این موضوع عملا بخشی از تقاضا را کاهش داده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد هرچه قیمت واقعی‌تر شده و فاصله نرخ کارخانه و بازار خودرو‌ها کاهش پیدا کند، از حجم تقاضا به ویژه قسمت کاذب آن نیز کاسته خواهد شد.

طبعا با حذف قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار، رانت موجود نیز به سمت صفر میل می‌کند و آنجاست که دیگر چندان خبری از تقاضای کاذب و میل به دلالی و واسطه‌گری نخواهد بود. این موضوع اصلی‌ترین پیامی است که روند نزولی استقبال از فروش خودروسازان طی حدودا دو ماه گذشته مخابره کرده، هرچند ظاهرا هنوز هم گوش شنوایی برای شنیدن آن نیست.

 

اما در کنار اثرات لغو قیمت‌گذاری دستوری در حذف تقاضای کاذب، پیام دیگر افت استقبال از فروش خودروسازان، تضعیف قدرت خرید شهروندان است. اینکه قیمت خودرو‌های داخلی در عرض دو ماه حداقل ۱۵ میلیون تومان بالا رفته، معنایش به نوعی این است که قدرت خرید نیز حداقل به همین اندازه پایین آمده است. به‌عنوان مثال، شهروندی که تا همین دو هفته پیش می‌توانست روی تیبای ۶۲ میلیون تومانی حساب کند، حالا باید ۷۷ میلیون تومان برای خرید این محصول (البته اگر توان دستیابی به آن را از مسیر خرید کارخانه‌ای داشته باشد)، هزینه کند. تامین همین رشد حداقلی قیمت طبعا برای خیلی‌ها امکان‌پذیر نیست، بنابراین بالا رفتن قیمت خودرو‌ها در دور دوم فروش فوق‌العاده می‌تواند یکی از دلایل کاهش تقاضا باشد و این پیام را که قدرت خرید مشتریان کاهش یافته، صادر کند. این موضوع البته بیشتر با تقاضای واقعی در ارتباط است و برای آن‌ها که کارشان به دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو گره خورده، چندان بازدارنده نیست.

 

اما موضوع دیگری که از آن به‌عنوان پیام و البته یکی از دلایل افت تقاضا برای فروش خودروسازان به ویژه در روش فوق‌العاده یاد می‌شود، کاهش اطمینان عمومی به صحت و سقم قرعه‌کشی خودروسازان است. به عبارت بهتر، کم‌اعتمادی مشتریان به نحوه قرعه‌کشی می‌تواند به‌عنوان یکی از دلایل احتمالی (البته کم‌اثرتر نسبت به دلایلی که شرح‌شان رفت)، بابت کاهش تقاضا در فروش‌های جدید فرض گرفته شود. اگر این چنین باشد، پیام نامناسب و ناخوشایندی از سوی مشتریان به خودروسازان مخابره شده و بهتر است آن‌ها فکری به حال این ماجرا بکنند.

منبع: اقتصادنیوز


بیشتر بخوانید:

 

ماجرای دپوی خودروهای ایران خودرو پشت تپه‌ای در بابل! + فیلم

 

نحوه محاسبه قیمت‌ خودرو؛ چگونه خودروی دست دوم را قیمت‌گذاری کنیم؟

 

احتمال تغییر در شرط ثبت‌نام خودرو | هر خانواده یک کد ملی

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
حمیرا
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
سلام.من شهریور پارسال ساینا یکسال تحویل برنده شدم و تا حالا باما تماس نگرفتن و کل پول رو واریز کردم.کسی راهنمایی میکنه؟
حسین مختاری
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
سلام
من الان ۶ بار با ۶ تا کارت ملی ثبت نام کردم تا شاید فرجی بشه که هیچی به هیچی همش مسخره بازی و دروغه
ناشناس
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
سلام من سیزدهمین باره فروش فوق العاده ثبتنام کردم اسمم درنمیاد
رضا
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
مافیای خودروسازان، پشت برنامه عدم نمایش قیمت خودرو هستند:
از ترس اینکه مبادا مثل گذشته، قیمت بازار آزاد از قیمت کارخانه پایین تر بیاید
حاضر نیستن قیمت را پایین بیاورند، محصولات روی دستشان مانده است و حالا میخواهند فروش با شراطی اقساط داشته باشند.
وقتی مردم توان خرید نداشته باشند، هر کاری هم بکنید، بی فایده است جز پایین آوردن قیمتها
حسن
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
من تمام فروش فوق العاده ها شرکت کردم واسمم در نیومد؛ داخل خانواده ۵ نفری ما هیج کدام ماشین نداشته و نداریم؛ و تا حالا هم اینقدر دوربرم داخل این قرعه کشیا شرکت کردن هیچکی برنده نشده و شک ندارم که کاسه ای زیر نیم کاسه هست.
ناشناس
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
منم سمند برنده شدم ..با حرفاتون مارو میترسونید
ناشناس
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
چطوری میگید متقاضی کم شده ما چند دوره هس ثبت نام میکنیم اسممون در نمیاد به نظرم سر کاریم
Gh
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
به اسم ما و یکی از فامیلامون درومده ولی اینجور که میگن تا سال بعد معلوم نیس قیمت کارخونرو چقد میخوان بالاببرن شاید نتونیم پول و جور کنیم اگه خیلی بره بالا
علی عربیان
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
منی که بیمارم وماشین ندارم حالا که توقرعهکشی اسمم رو زدن پولی رو که ریختم به حساب گقتند برج 8سال1400 می دنند که معلوم نیست اصلا تا اون موقع زنده باشم همه مگن برو پولت رو بگیر
ناشناس
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
ما هم شاهین برنده شدیم .اولین سری ثبت نامش .ولی با این اوضاع واین قیمتها واین وضع تحویل ، میخواهیم انصراف بدیم .
رضا
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
نویسنده مطالب از دو راه خارج نیست یا فردی است که سواد تحلیل بازار خودرو را ندارد یا فردی است که خواسته آب به آسیاب شرکت خودروسازان بریزد و به بدبختی مصرف کننده بخندد .به دلیل اینکه نویسنده نمی داند که قیمت دستوری نباشه و خودروسازان به هر بهانه ای افزایش قیمت بدهند چون تقاضا همیشه بالاتر از تولید است به خصوص در وضع تحریم به همان اندازه که قیمت افزایش یابد قیمت در بازار آزاد دو چندان افزایش می یابد و در نتیجه میشه یک پراید ۱۰۰ میلیون تومان اما اگر خودروسازان بتوانند خودرو به روز تحویل بدهند تحلیل شما درست است .
وگرنه به نظر من شما مزدور خودروسازان هستی تا غمخوار مصرف کننده
امیر حسین محبی
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
اینجانب در قرعه کشی اخیر ایران‌خودرو به عنوان یکی از برندگان اعلام شده بودم. این درحالی است که امروز پیامکی دریافت کردم با این مضمون که شما به علت دارا بودن پلاک فعال در خانواده واجد شرایط دریافت خودرو نمی باشید. این درحالی است که نه من و نه همسرم به مدت دو سالی که عقد کرده ایم هیچ پلاک فعالی به نام خودمان نداشته ایم. از پیگیری های انجام شده متوجه شدم که مشکل یادشده احتمالا از اینجا نشئت میگیرد که من در سیستم یارانه همچنان زیرمجموعه پدر خود محسوب می شوم. با توجه به اینکه سایر مدارک، مشتمل بر استعلام ثبت احوال و تامین اجتماعی و همچنین محل زندگی جداگانه، گواهی بر این می دهند که ما خانواری مستقل به حساب می آییم،خواهشمند است پیگیری کنید
محمد
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
چرا شر و ور مینویسین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما کارگرا بخاطر پولش بود که دیگه نتونستیم ثبت نام کنیم ازکجا بیاریم صدمیلیون بدیم ماشین. من خودم با اینکه قصد فروش طلای زنم رو داشتم تازه میتونستم یه تیبا یا ۴۰۵ ۶۰ یا ۷۰ میلیونی بخرم .
بهروز
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
کوییک که تا دو ماه پیش 62 بود الان 94 تومن. چهههه خبررره 32 ملیون افزایش. معلومه قدرت خرید میاد پایین. من اشتباه کردم سال پیش ثبت نام کردم شما مواظب باشین تو پاچتون نره.چ ن معلوم نی سال بعد قیمتا چجوری بشه
محمد
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
واقعا برای ابروی این کشور ومردم متاسفم کجا هستن انها که انقلاب کردن کجا هستن که ببینن چه بلایی سر مردم میارن جیب بری اسلامی
Ali
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
تا الان کلا ۴۰ هزارتا خودرو فروش فوق العاده گذاشتن نیاز پر مردم و دلال سه میلیونه.به جای شکر خوردن بعضی کارشناسای خودرو عرضه رو بیشتر کنید اونوقت میبیند قیمت بازار میرسه به کارخونه
کافی
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
یکی نیست بگه منی که بیمه ندارم و توو خونه بابامم و فقط آدرسمون یکیه چطور میشه بگن توو هر خانواده یه ماشین
با حساب این که ماشین پدر من دیگه فرسوده حساب میشه
سعید خان
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
سلام
من خودروی رانا برنده شدم
ناشناس
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
سلام
واقعابااین اوضاع کروناکه خیلیاپول جمع کردن برای ماشین خریدن ولی مجبورن برای خرجی خانواده دست نگه دارن وقیمتای نجومی که شمابرای ماشینای معمولی دادین توقع دارین مردم ثبت نام کنن؟!به جای اینکه نمایندگی قیمت پایین بده که بازارهم متعادل بشه خودش گرون میده.بعدم معلوم نیس این ماشیناروبه کی میدین من خودم چنددوره ثبت نام کردم برنده نشدیم خیلی ازاطرافیان هم ثبت نام کردن برنده نشدن هممون هم شرایط قرعه کشی روداشتیم
رسول
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
ثبت نام کردن خودرو مساویست با بی ارزش کردن خودمون.چون مثل بادام پوکه.ظاهرش ماشینه .داخلش.......
ناشناس
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
سلام
لزوما هر مشتری که ثبت نام می کند، دلال بازار و رانت خوار نیست، به ویژه با قید عدم امکان فروش و معامله خودرو تا یک سال، مشتری واقعی که برای مصرف خود، نیاز به خودرو دارد، به سراغ ثبت نام می آید. البته اگر مدت عدم امکان فروش را بیشتر کنند، بازهم شانس اینکه مشتری واقعی ثبت نام کند، بیشتر می‌شود. ولی متاسفانه، یک بیچاره ای که خودرو را برای نیازش می خواهد، با ملی پول جور کردن، ماه به ماه می بیند که قیمت خودرو، در حال افزایش است. باز هم مصرف کننده واقعی ضرر می کند.
ژیلا
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
چرا همون ساعتی که قرعه کشی میکنن اسامیرو نمیزارن بعد دوروز اسامی گذاشته میشه
ژیلا
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
سلام من ماشین ندادم سرپرستم هستم ۴ بار ایران خودرو یکبار سایپا شرکت کردم ولی برنده نشدم اطرافیانم هرکی پرسیدم اونام برنده نشدن این همه خودرو نمیدونم کجا میره وبه کیا می افته .
ناشناس
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
خدا لعنتتون کنه آخه برای یه تیبا گرفتن اینهمه باید منتظر موند خاک بر سر ملت که با اینکه این دو خودروساز خودروهایی که باید باقیمت دو ماه پیش میفروختن نگه داشت و با چند برابر میفروشه و بازم مردم توی صف هستن
سامان
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
خوب آشغال خریدن یه حدی داره!!!!
مهدي
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
البته كم شدن تعداد شركت كننده ها در دور دوم فروش فوق العاده يك دليل ديگه هم داشت و اون اينكه هر كسي حتي يه ماشين به خونوادش هم بود ديگه نميتونست ثبت نام كنه .به اين خاطر ثبت نام كم شده بود
رسول
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
خودروسازان بیجا میکنن تو قرعه کشی دست ببرن
محمد
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
سلام من و چند نفر از همکاران و فامیل همگی ۴ بار شرکت کردیم ولی یک ماشین هم نبردیم...بنظر میرسه قرعه کشی تقلبیه...هیچکسو ندیدم تو شهرم که بگه برنده شده
علی
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
هرکی برنده نشده و پول پیش پرداخت نکرده بره یه صدقه ای بده...آخه وقتی این شرکتای محترم خودروساز ورشکسته شدند فقط دنبال جبران بدهی خودشون نسبت به بانک و موسسات مالی با پول مردمن
ناشناس
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
توی استان ایلام یک نفر توی قرعه کشی ایران خودرو وسایپا برنده نشد این مسخره بازی یعنی چی
ناشناس
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
توی استان ایلام یک نفر توی قرعه کشی ایران خودرو وسایپا برنده نشد این مسخره بازی یعنی چی
احمدحسینی
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
هرچی ثبت نامی بوده شرکت کردم.تاحالا ماشین هم نه از نمایندگی نه ازبیرون ماشین خریدم.توخانوادمم که سرپرستشون من باشم ماشین نداشتیم.مطمئنا دروغ هستش این قرعه کشی
بیلال.سعیدی
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
باسلام.پنج.بارثبتنام.کردم.برنده.نشدم.همه.شرایتها.رادارم.باتشکرلطفن.پیگیری.کنید