به گزارش شهرآرانیوز، اگر نگاهی به تاریخچه سینمای دینی و مذهبی و حتی مجموعههای تلویزیونی پس از دهه ۶۰ بیندازیم، آثار فاخری را خواهیم دید که هرگز محدود به زمان اکران خود نماندهاند و در سالهای متمادی بارها پخش شده و همچنان مورد استقبال قرار گرفتهاند. گاهی جنبه تاریخی و گاهی وجه مذهبی این آثار به دلیل پرداخت جذاب و متفاوتشان، توانسته است مخاطب را با خود همراه کند.
سریال «امام علی (ع)» یکی از برجستهترین آثار تلویزیونی داوود میرباقری است که در زمره بهترین تولیدات تاریخی ـ مذهبی ما قرار میگیرد. اثر ماندگار «روز واقعه» نیز با فیلمنامهای از بهرام بیضایی به روایت قیام امام حسین (ع) و داستان جوان نصرانی میپردازد؛ فیلمی که کمتر بینندهای است که با دیدن آن منقلب نشده باشد.
اگرچه سینما و تلویزیون ایران در این سالها آثار تاریخی و مذهبی متعددی را در کارنامه خود ثبت کردهاند و هر یک از منظری همچون ارتباط انسان با خدا، روایت زندگی بزرگان دین یا بازنمایی شخصیتهای تأثیرگذار دینی توانستهاند با مخاطب ارتباط برقرار کنند، اما در میان این تولیدات، یک جای خالی بزرگ به چشم میخورد.
از سال ۱۳۸۰ که فیلم و سریال «مریم مقدس» ساخته و پخش شد و بهطور ویژه زندگی آن بانوی مقدس را به تصویر کشید، تا امروز اثر شاخص و ماندگاری در سینمای ایران پیدا نمیکنیم که محوریت آن الگوی زنانهای همسنگ با حضرت فاطمه زهرا (س) باشد. جستوجو برای یافتن فیلم یا سریالی که زندگی یا ابعاد شخصیتی ایشان را با نگاهی عمیق و اثرگذار روایت کرده باشد، بینتیجه میماند.
اگرچه در تئاتر، آثار متعددی با موضوع سوگواری برای شهادت حضرت زهرا (س) یا روایت مقطعی از زندگی ایشان تولید شده است، اما هیچیک در سطح آثار ماندگار و جریانساز «امام علی (ع)»، «مریم مقدس» یا «روز واقعه» در حافظه جمعی ثبت نشدهاند.
در سالهای اخیر، برخی سینماگران در آثار داستانی یا مستند کوشیدهاند لحظههایی از توسل و ابراز ارادت به حضرت فاطمه (س) را در قالب نماها، گفتوگوها یا سکانسهایی بیان کنند؛ اما این تلاشها، جای خالی اثری مستقل و فاخر درباره زندگی ایشان را پر نمیکند.
سینمایی که توانسته است آثاری، چون «رنگ خدا»، «زیر نور ماه»، «یک تکه نان»، «مسافر ری»، «سفیر»، «طلا و مس»، «محمد رسولالله (ص)» و بسیاری از فیلمهای دیگر را با محتوای دینی، اخلاقی و عرفانی به یادگار بگذارد، بیشک میتواند با نگاهی معناگرا، مستقیم یا غیرمستقیم، یا رویکردی تاریخی ـ مذهبی، به تبیین شخصیت بانویی بپردازد که کاملترین الگوی اخلاقی، رفتاری و انسانی برای زنان و مادران است.
الگویی از صبوری، ایمان، ادب، حیا، بندگی و انسانیت؛ چنانکه سیدمهدی شجاعی در کتاب «کشتی پهلو گرفته» مینویسد:«زنی که امامتِ بشر در برابر او زانو میزند.»