صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نگاهی به مشارکت زنان در اقتصاد محلی| با پایه‌های توسعه پایدار در کسب و کار بانوان بیشتر آشنا شویم

  • کد خبر: ۳۷۶۸۸۶
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۶
رئیس کانون زنان بازرگانان خراسان رضوی با اشاره به اثرگذاری بسیارخوب مشارکت زنان در اقتصاد محلی، درباره پایه‌های توسعه پایدار در کسب و کار بانوان، توضیحاتی ارائه کرد.
مهدیه قمری
خبرنگار مهدیه قمری

به گزارش شهرآرانیوز؛ صبح امروز (۱۲ آذر ماه ۱۴۰۴) نشست کارآفرینان حوزه گردشگری و صنایع دستی با حضور فاطمه حامد ابریشم تاب مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، سمیه روانخواه سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، آذر کیانی نژاد رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی و جمعی از بانوان فعال اقتصادی در حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری استانمان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

رشد شاخص‌های پایداری با مشارکت زنان در اقتصاد محلی

رئیس کانون زنان بازرگانان خراسان رضوی نیز با ابراز خرسندی نسبت به ایجاد پیوند زنان فعال در کسب و کار‌های گردشگری و صنایع دستی با کانون زنان بازرگانان استانمان، در خصوص توسعه پایدار و نقش زنان در آن اظهار کرد: زنان در گردشگری و صنایع دستی در سه لایه ایجاد اشتغال پایدار و متنوع، تقویت سرمایه اجتماعی و شبکه‌های محلی و حفاظت از میراث ناملموس و انتقال دانش بومی اثرگذاری دارد.

آذر کیانی نژاد با بیان اینکه این لایه، پایه‌های توسعه پایدار هستند، ادامه داد: براساس گزارش منتشر شده جهانی، مشارکت زنان در اقتصاد محلی، شاخص‌های پایداری را تا ۳۵ درصد بهبود می‌دهد، اما این رقم در صنایع دستی بالاتر است و به حدود ۷۰ درصد می‌رسد.

به گفته وی، زنان بیشترین تولید صنایع دستی را دارند، اما کمترین سهم را از ارزش اقتصادی نهایی دارند، ضمن اینکه آنها به بازار، قیمت گداری، برند و کانال‌های توزیعی وصل نیستند.

چگونه ترس از توسعه را از بین ببریم؟

رئیس کانون زنان بازرگانان خراسان رضوی ادامه داد: حفظ دانش بومی و میراث ناملموس، خلق تجربه در گردشگری فرهنگی و پایداری اقتصاد محلی از طریق کسب و کار‌های خرد و خانگی سه کارکردی است که اساس اقتصاد خلاق محسوب می‌شود.

کیانی نژاد بیان کرد: تکیه بر روش‌های قدیمی، نبود برند و روایت و ترس از توسعه موانع ساختاری نیستند، بلکه موانع رفتاری هستند، علاوه بر این، هر کسب و کاری که مدل فروش خود را از محصول محور به تجربه محور تغییر دهد رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه لازم است برای برندی که در تولید صنایع دستی داریم، داستان و هویتی برای آن ایجاد کنیم، گفت: مطالعات نشان می‌دهد زنان وقتی وارد توسعه شوند پایدارترین کسب و کار‌ها را می‌سازند.

رئیس کانون زنان بازرگانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترس از توسعه زمانی کاهش می‌یابد که زنان وارد شبکه کسب و کار خود شوند، اضافه کرد: صادرات خرد ویژگی‌های مهمی همچون ریسک مالی کم، تنظیم ساده زنجیره تامین، امکان تست بازار و قابلیت ورود به بازار‌های منطقه‌ای دارد.

کیانی نژاد تاکید کرد: اگر برای تولیداتمان استاندارد بومی در نظر بگیریم، به نوع بسته بندی و کیفیت تولید توجه بیشتری کنیم، در صادرات خرد صنایع دستی موفق‌تر خواهیم بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.