صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وزیر آموزش و پرورش: باید ساختار نظام آموزشی را هماهنگ با نیازهای جامعه تغییر دهیم

  • کد خبر: ۳۷۸۰۸۶
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۰
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما با تنوع بی‌ضابطه رشته‌ها و کمبود مهارت‌آموزی مواجهیم. باید ساختار نظام آموزشی را متناسب با نیاز جامعه اصلاح کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با تأکید بر لزوم تحول عمیق در ساختار نظام تعلیم و تربیت، ثبات مدیریتی و پرهیز از سیاست‌زدگی را شرط اصلی پیشرفت پایدار در این حوزه دانست.

وی با اشاره به گستردگی مسائل روزمره آموزش و پرورش افزود: انبوه مشکلات و بی‌ثباتی مدیریتی طی سال‌های گذشته اجازه نداده است تحولی بنیادین و ماندگار در آموزش و پرورش شکل بگیرد. مشکلات امروز، نتیجه کوچک‌انگاری و ساده‌انگاری مزمن در این حوزه است.

وی با بیان اینکه تحول پایدار از مدرسه آغاز می‌شود، معاونان آموزش متوسطه استان‌ها را سفیران اصلی تحول در مدارس نامید و ادامه داد: تا زمانی که نگاه تحولی در مدرسه شکل نگیرد، نباید انتظار معجزه داشته باشیم. شما حلقه ارتباط سیاست‌ها با میدان عمل هستید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سهم بالای رشته‌های نظری در کشور، گفت: در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان در شاخه‌های مهارتی تحصیل می‌کنند، اما ما با تنوع بی‌ضابطه رشته‌ها و کمبود مهارت‌آموزی مواجهیم. باید ساختار نظام آموزشی را متناسب با نیاز جامعه اصلاح کنیم.

کاظمی با انتقاد از گسترش بی‌هدف ساختارها و سازمان‌ها در آموزش و پرورش، افزود: از مدارس غیردولتی تا شاهد و نمونه دولتی، یک ساختار پیچیده و بعضاً موازی ایجاد شده که بهره‌وری و نظارت را کاهش داده است. در برنامه هفتم توسعه، فرصت مهمی برای تبدیل این ساختارها به یک سازمان چابک داریم.

وی خواستار ایجاد رقابت علمی بین دانش‌آموزان، مدارس و معلمان شد و اجرای طرح‌هایی مانند طرح یاران و ارتقای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم را ضروری دانست.

کاظمی با قدردانی از مدیران استانی و تیم‌های اجرایی، گسترش ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را راهی برای افزایش ظرفیت‌های نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: تجربه موفق همکاری با صنایع، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نشان می‌دهد که ظرفیت‌های متعددی در کشور وجود دارد که با هم‌افزایی می‌تواند در خدمت تعالی نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آینده آموزش و کیفیت مدرسه را تفکر و برنامه‌ریزی مدیران استان‌ها رقم می‌زند، از معاونان آموزش متوسطه خواست اتاق فکر استانی خود را تقویت و برنامه‌های تحول‌آفرین را با جدیت دنبال کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.