به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش گفت: کنکور پدر تعلیم و تربیت را در میآورد. من در آموزش و پرورش دنبال تربیتم، اما کنکور پدر تعلیم و تربیت را در میآورد. مافیای کنکور تمام طرحهای کیفیت بخشی و تربیتی آموزش و پرورش را نقش بر آب میکند.
وی گفت: گاهی اوقات میبینیم آدمهایی که هیچ ارتباطی با نظام تعلیم و تربیت ندارند برای این نظام تعیین تکلیف میکنند. شما این افراد را در بخشهای مختلف میبینید. بیثباتی مدیریت در نظام تعلیم و تربیت هم یکی از بزرگترین آسیبهاست. همیشه میگفتم هر وزیری که می آید، کیلومتر آموزش و پرورش را صفر میکند و این واقعاً بلای جان آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش در گذرهای سیاسی که در کشور هست، در مجلس و دولت، دو بار پوستاندازی میکند.
وی افزود: برنامههای آموزش و پرورش محکم و منسجم و بر اساس سند راهبردی بلندمدت تدوین شده است.
کاظمی تصریح کرد: نیاز داریم تا با همکاری و همافزایی همه نهادهای مرتبط، نگاه جامع و بنیادین را در بخش آموزش و تربیت اجرا کنیم تا آیندهای درخشان و متعالی برای نسلهای آینده رقم بزنیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تحول در محتوا، ساختار و فرآیندهای آموزش و پرورش، کلید حل مشکلات و دستیابی به اهداف توسعه است و از هیچ تلاش و کوششی در این راه فروگذار نمیکنیم.
وی، حرکت به سمت تغییرات بنیادی و همسو با نیازهای جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: تحقق این اهداف نیازمند عزم ملی، همکاری و همفکری همه بخشها و نهادهای موثر است تا بتوانیم نظام تعلیم و تربیت را در مسیر تعالی و اثربخشی بیشتر قرار دهیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: فعالیتها و تلاشهای معلمان، سرمایههای بزرگ نظام تعلیم و تربیت است که باید مورد قدردانی قرار گیرد؛ البته برای ساختن آیندهای درخشان، نیازمند اصلاح ساختاری، تقویت منابع انسانی و اصلاح نظام مدیریت هستیم.
کاظمی افزود: نظام آموزشوپرورش در مواجهه با چالشهای متعدد، به علت سادهانگاری، کمتوجهی و بیثباتی مدیریت، دچار مسائل جدی است که باید به صورت عمیق و راهبردی به آنها پرداخته شود.
وی تصریح کرد: بدون اصلاح ساختاری و اجرای چهار تحول اساسی در «برنامه درسی»، «مدیریت»، «منابع انسانی» و «سیاستگذاری»، حل مشکلات فعلی امکانپذیر نیست. این مسیر نیازمند عزم ملی، حمایت دولت و همکاری همه نهادهای مرتبط است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرصت این است که با دوری از سیاستزدگی و با رویکرد علمی، نظام تعلیم و تربیت را به سمت تعالی سوق دهیم و آیندهای بهتر برای نسلهای آینده رقم بزنیم.
کاظمی گفت: مطالعات و تجربیات نشان میدهد که با عملیاتی کردن این چهار تحول، میتوان پایههای توسعه پایدار و مؤثر در حوزه آموزش و پرورش کشور را استوار میکند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه وزیر آموزش و پرورش رسیدگی به وضعیت آموزشی کشور بوده تا ساخت و ساز فضاهای آموزشی، افزود: موضوع ساخت و ساز در هیچ کشوری مرسوم نیست بلکه مهمترین وظیفه وزیر رسیدگی به موضوع سوادآموزی در کشور است. در بررسی وضعیت نظام تعلیم و تربیت کشور، به وضوح آشکار است که فضاهای آموزشی، همچنان با مشکلات عدیده مواجه هستند. مدارس کانکسی، سنگی، فرسوده و غیراستاندارد، همراه با سرانههای زیر سه متر، نمونههایی از فضاهای نامناسب و غیر استاندارد است که باید به سرعت نوسازی، بهبود و اصلاح شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فضاهای پیشرفته، مراکز رفاهی، هنرستانها و فضاهای ورزشی، از نیازهای فوری است که در کنار رفع کمبود تجهیزات و فناوریهای جدید باید در دستورکار قرار گیرد.
کاظمی خاطر نشان کرد: در بخش روستاها، گسترش پوشش تحصیلی، کاهش تعداد دانشآموزان در کلاسهای چندپایه و حل معضل بازماندگان از تحصیل از اولویتهای اصلی حوزه عدالت آموزشی است.
به گفته وی؛ تراکم بالای کلاسها (حدود ۳۵ دانشآموز در هر کلاس) و کمبود منابع انسانی بر مطلوبیت آموزش تاثیرگذار است که در کنار آن نیازمند توسعه فضای ورزشی و تمرکز بر مدارس نخبگانی و مدارس استثنایی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پایهگذار اصلی مشکلات امروز، اجرای ناقص و کماثر برنامههای درسی است؛ توضیح داد: کاهش وقت آموزش به دلیل تعطیلیهای مکرر، تعطیلات پنجشنبه، مدارس دوزبانه و برنامهریزیهای ناپایدار است. تعطیلی ۲۲ روز در سال گذشته که بر مقاطع مختلف تاثیر گذاشت، نمونهای بارز از اثر مخرب این وضعیت بر روند یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع کیفیت معلمان و وضعیت معیشتی آنان اشاره کرد و افزود: کیفیت آموزش معلمان و معیشت آنان نقش مهمی در بهبود اهداف تربیتی دارد؛ معلمانی که در شرایط سختی کار میکنند، باید مورد حمایت و حمایتهای مالی، معنوی و حرفهای قرار گیرند.
وی ادامه داد: نظام جذب و آموزش هم باید اصلاح شود چرا که حدود ۵۵ درصد معلمان وارد آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب میشوند، اما در خصوص ماده ۲۸ تنها ۴۰ درصد مدرک مرتبط دارند و ۶۰ درصد دیگر، بیارتباط یا نیمهمرتبط هستند.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع منابع مالی در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در حوزه منابع، سهم بودجه آموزش نسبت به بودجه کل کشور بسیار پایین است، در طول ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته، این رقم ثابت و در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد باقی مانده است، اما باید سهم واقعی، بسیار بیشتر باشد؛ نتیجه این کمتوجهی، ضعف در توسعه فضای فیزیکی، تجهیزات، فناوریهای نوین و زیرساختهای دیجیتال است.
کاظمی اضافه کرد: در بخش فناوری، دسترسی به اینترنت و نرمافزارهای هوشمند در بسیاری مناطق، بسیار محدود و ناپایدار است.