صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رونمایی از سایت گردشگری سلامت، ظرف یک ماه آینده

  • کد خبر: ۳۸۹۴
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

کوثری| وقتی یک المان یا بخشی از یک زنجیره درست و با هم کار نمی کنند، دلالی شکل می گیرد؛ وضعیتی که امروز دامن گردشگری سلامت را گرفته است و به جای شرکت های تسهیلگر، دلالان، بازیگر اصلی صحنه شده اند. البته میان دلالان، خوب و بد وجود دارد و برخی از آنان در غیاب نهادهای مسئول، نقش مهمی در چرخه گردشگری سلامت ما ایفا می کنند، اما نبود ساز و کار و نظارت مشخص، تا کنون ضررهای زیادی به نام و اعتبار گردشگری سلامت ما وارد کرده است؛ چنان که بسیاری از مشتریان سابق گردشگری سلامت ایران از کشورهایی همچون افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان و... امروز ترجیح می دهند روند درمان خود را در کشورهایی چون هند، ترکیه و... پیگیری کنند. احساس خطر در این حوزه، تکاپویی میان مسئولان ایجاد کرد و منجر به تشکیل انجمن ها و کمیته هایی برای سامان دهی وضعیت گردشگری سلامت با حضور نهادهای مربوط شد. کمیته گردشگری سلامت مرکب از ۱۹ عضو از بخش خصوصی و دولتی، یکی از این انجمن هاست که رأس آن استانداری و دبیری آن برعهده دانشگاه علوم پزشکی است. انجمن حرفه ای گردشگران سلامت نیز به تازگی زیر نظر میراث فرهنگی آغاز به کار کرده است.


کار سامان دهی دلالان آغاز شده است
مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درباره ظرفیت های این شهر در جذب گردشگر سلامت می گوید: مشهد به جز ظرفیت زیارتی ویژه، از لحاظ پزشکی نیز در میان کشورهای منطقه معروف است و به همین دلیل جزو مقاصد اولیه بیماران خارجی است. او یادآور می شود: به منظور ایجاد رضایت این بیماران و توسعه این صنعت باید گام های مؤثری برداریم که یکی از این برنامه ها سامان دهی وضعیت دلالانی است که به طور غیرقانونی، کار راهبری و راهنمایی این بیماران را بر عهده دارند. او تأکید می کند: گردشگری سلامت می تواند ظرفیت های خوبی فراهم کند، اما به شرطی که درست هدایت شود. خیامی با بیان اینکه مهم است که ظرفیت های مشهد در زمینه گردشگری سلامت درست و بجا ارائه شود، اذعان می کند: فرایند ی که بیمار از زمان ورود به کشور و مشهد طی می کند، باید نظام مند باشد. از مرحله دریافت بلیت تا استقرار و گذراندن فرایند پزشکی، همه اضلاع یک چند ضلعی است که باید با هم اتصال داشته باشند.
مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ما باید در فضای مجازی برای این ظرفیت ها بازاریابی کنیم، می افزاید: نبود هماهنگی میان این عوامل موجب می شود دلالان صرفا به این دلیل که به زبان عربی تسلط دارند، زمام کار را به دست بگیرند و گاه مشکلاتی به وجود آورند.
دکتر خیامی، یکی از قدم های مهم برای بهبود وضعیت گردشگری سلامت را تشکیل کمیته گردشگری سلامت می داند و می افزاید: ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه های متعددی اجرا می کنیم؛ به این صورت که بیمار وقتی وارد شهر مشهد می شود، شرکتی با مجوز به عنوان حلقه واسطی مطمئن، روند درمان بیمار را تسهیل می کند.خیامی بیان می کند: شرکت های تسهیلگر دارای مجوز، بین بیمار و ما قرار می گیرند و سرویس های مورد نیاز بیمار را تهیه می کنند و تهیه نقشه درمانی وی اعم از ویزا، اسکان، معرفی به مراکز درمانی و حتی برگشت و مراقبت های بعد از درمان را بر عهده می گیرند.


رونمایی از سایت گردشگری سلامت، ظرف یک ماه آینده
دکتر خیامی درباره راه اندازی سایت گردشگری سلامت می گوید: به زودی از سایت اینترنتی گردشگری سلامت استان رونمایی می شود تا فرد بیمار وارد این سایت شود، اطلاعاتش را وارد کند و ما بتوانیم بیمار خارجی را درست راهنمایی کنیم.او اذعان می دارد: در قالب شبکه های اجتماعی نیز سایت را به همه معرفی می کنیم تا فرد از هر نقطه از جهان بتواند وارد سایت شود، درخواست دهد و حتی اگر شکایت دارد، بتواند انتقاد خود را ثبت کند. خیامی با بیان اینکه این کار اکنون در مرحله عقد قرارداد با مجری است، می افزاید: ظرف یکی یا دو ماه آینده، از سایت گردشگری سلامت برای اولین بار در استان رونمایی می شود.


ارجاع 12 پرونده تخلف به مقام قضایی
خیامی می گوید: تاکنون ۱۲بیمارستان، و ۲مرکز جراحی محدود مجوز گرفته اند و برای ارائه خدمات گردشگری سلامت به بیماران خارجی، نه تنها بیمارستان ها و مراکز جراحی، که پزشکان نیز باید مجوز دریافت کنند. او از تدوین آیین نامه ای توسط نظام پزشکی در این زمینه خبر می دهد و با بیان اینکه هنوز در حوزه گردشگری سلامت مجوزی برای مطب پزشکان صادر نشده است، می گوید: ما در مرحله تدوین آیین نامه هستیم و اکنون نظارت های مستمری را شروع کرده ایم. دکتر خیامی از ارجاع 12 پرونده تخلف به مقام قضایی خبر می دهد و می گوید: ماهانه دو تا سه تخلف منجر به اخد تعهد یا اقدامات بعدی ثبت می شود.


اولویت همیشه با بیمار ایرانی است
دکتر خیامی درباره این موضوع که برخی پزشکان در مطب ها اولویت را به بیماران خارجی قرار می دهند، می گوید: ما یک اصل داریم که بر اساس آن، ارائه خدمت پزشکان و مؤسسات درمانی به بیمار خارجی نباید خللی در درمان بیماران شهروند و هم وطن ایجاد کند؛ یعنی تازمانی که بیمار ایرانی هست، مراکز درمانی و پزشکان ما حق سرویس به بیمار خارجی را ندارند. این اصل از الزامات ما در صدور مجوزها نیز به شمار می رود. او تأکید می کند: ویزیت بیمار خارجی باید بر اساس ظرفیت مازاد پزشکان و بیمارستان ها صورت بگیرد.


دریافت تعرفه 3 تا 4 برابری از بیماران خارجی مجاز است
دکتر خیامی در پاسخ به سؤال ما که دریافت تعرفه سه برابری ویزیت گردشگران خارجی را مجاز می داند یا خیر، می گوید: در بخش خصوصی، همکاران پزشک می توانند تا چهاربرابر هم مبلغ ویزیت دریافت کنند. البته باید در مقابل، خدمات مناسبی ارائه دهند؛ برخورداری از مترجم و مشورت های بعدی، از جمله آن است.
تشکیل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت هم راستا با فعالیت کمیته گردشگری است
مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تشکیل انجمن حرفه ای گردشگران سلامت در دو هفته گذشته را هم راستا با فعالیت کمیته گردشگری سلامت و یکی از مصوبات آن می داند و می گوید: یکی از مصوبه های کمیته گردشگری سلامت استان، تشکیل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت بود تا کسانی که مجوز گردشگری سلامت دارند در قالب شرکت یا آژانس مسافرتی هماهنگ باشند و در یک تشکیلات منسجم در حوزه گردشگری سلامت فعالیت کنند.
سامان دهی دلالان، از مهم ترین وظایف انجمن حرفه ای گردشگری سلامت است که خیامی درباره آن می گوید: منتظر بودیم این انجمن تشکیل شود، چون برخی از وظایفی که کمیته گردشگری سلامت تعیین کرده بود، از جمله سامان دهی، ثبت نام و آموزش و صدور کارت برای مترجمان فعال در حوزه گردشگری سلامت، باید توسط انجمن حرفه ای گردشگری سلامت انجام می شد.


مترجمان کارت گردشگری سلامت دریافت کنند
خیامی با اشاره به اینکه آیین نامه شرکت های تسهیلگر درمانی برای حدود ۲۰ شرکت صادر شده است، می افزاید: سایر شرکت ها اگر بخواهند با ما همکاری کنند، باید مجوزهای لازم را بگیرند.
این مقام مسئول بیان می کند: اگر ما بستر کار را فراهم کنیم تا بیمار به راحتی از طریق شرکت با مراکز درمانی آشنا شود، فرایندی شفاف و روشن خواهیم داشت. او تأکید می کند: اگر مترجمان به فعالیت در حوزه گردشگری سلامت علاقه مند هستند، می توانند با مراجعه به انجمن حرفه ای گردشگران سلامت که به تازگی تشکیل شده است، پس از گذراندن دوره های آموزشی کارت دریافت کنند و به فعالیت بپردازند..

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.