نماینده کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریمها از سوی آمریکا و اعمال تحریمهای تسلیحاتی از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران فاقد مبنای قانونی بوده و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است.
به گزارش شهرآرانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی انجمن کنترل سلاح واشنگتن، مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل در گفت و گویی با این انجمن درباره تلاش آمریکا برای اعمال تحریمهای سازمان ملل علیه ایران در پی عدم تصویب قطعنامهای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود، گفت: اول از همه این که هر اقدامی از جانب شورای امنیت برای اعمال تحریمهای نظامی علیه ایران، غیر قانونی و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است. بنابراین، هیچ زمینه قانونی برای شورای امنیت وجود ندارد که بتواند بر اساس آن قطعنامهای برای اعمال تحریمها علیه ایران صادر کند.
روانچی ادامه داد: مسئله دوم این است که اقدام آمریکا با شکست مواجه خواهد شد، به دلیل این که اعضای شورای امنیت حاضر به تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند. همان طور که پیشتر گفتم، این قطعنامه با اتفاق نظر در شورای امنیت تصویب شده است و بخشی از قوانین بین المللی است. بنابراین، امروز اعضای شورای امنیت باید آخرین کسانی باشند که چیزی خلاف قوانین بین المللی تصویب میکنند.
نماینده کشورمان در سازمان ملل در ادامه درباره اقدام آمریکا در استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریمها اظهار کرد: بسیار خنده دار است آمریکا را از مشارکت کنندگان برجام (توافق هسته ای) بدانیم چرا که آمریکا دیگر عضو این توافق نیست. آمریکا پیش از این گفته است که مشارکتش در برجام را متوقف کرده است و در بالاترین رده هم آن را اعلام کرده است.
روانچی همچنین درباره ادعای برخی مقامات آمریکایی مبنی بر این که توافق هستهای و قطعنامه ۲۲۳۱ از هم جدا هستند، گفت: در حالی که آمریکا از برجام خارج شده است، هنوز مدعی است که عضوی از قطعنامه ۲۲۳۱ است. ظاهرا آنها این قطعنامه را مطالعه نکرده اند. این قطعنامه سند قانونی برجام است و برجام پیوستی از این قطعنامه است. صحبت از دو سند جداگانه نیست. تنها بحث یک سند مطرح است و آن قطعنامه ۲۲۳۱ است.
او علاوه بر این تشریح کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ درباره مشارکت کنندگان برجام است و بحث اعضای قطعنامه ۲۲۳۱ در آن مطرح نیست. حقوق و تعهدات معینی برای مشارکت کنندگان برجام وجود دارد. از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است به عنوان یکی از مشارکت کنندگان برجام تلقی نمیشود؛ بنابراین مبنای قانونی برای این ادعای آمریکا که یکی از مشارکت کنندگان برجام است، وجود ندارد. ما بر این باور هستیم که آمریکا نمیتواند مقررات مربوطه در قطعنامه ۲۲۳۱ را برای بازگرداندن قطعنامههای قدیمی به کار بگیرد. ما به وضوح گفته ایم که اگر تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران اعمال شوند، واکنش ایران بسیار سرسختانه خواهد بود و هیچ گزینه سیاسی هم که در دسترس ایران هستند را نادیده نمیگیریم.
سفیر کشورمان در سازمان ملل درباره این که آیا ایران پس از گام پنجم کاهش تعهدات داوطلبانه اش در برجام، اقدام بیشتری در چند ماه بعدی انجام خواهد داد و این اقدامات چه اهدافی را دنبال خواهند کرد، گفت: همان طور که میدانید، ایران پس از گام پنجم اعلام کرد که دیگر اقدامی انجام نخواهد داد و موضع ما از آن موقع همین بوده است. درباره عملکرد ما در آینده هم به این بستگی دارد که چگونه با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ رفتار میشود. اقدام ما مطابق اتفاقی خواهد بود که برای برجام و این قطعنامه بیافتد.
عراقچی در ادامه درباره این که با توجه به پایان یافتن معافیتهای تحریمهای همکاری هستهای ایران در ماه جولای، وضعیت پروژه بازطراحی تاسیسات هستهای اراک چگونه است، گفت: ما در حال مذاکره با شرکایمان هستیم. در عین حال نیز گفتهایم که اگر ایران در موقعیتی قرار بگیرد که نتواند این بخش از تاسیسات هستهایاش را پیش ببرد، به طرح قبلی باز خواهیم گشت که توسط خودمان ایجاد شده بود. بنابراین، این یک گزینه برای ایران است و ما در زمان مناسب تصمیم خواهیم گرفت چه وقت به طرح قبلی بازگردیم. این گزینه بسیار خوبی برای ایران است.
او در بخش دیگری از این گفتگو درباره این که در صورت برگزیده شدن هر یک از رقبای انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا (جو بایدن و دونالد ترامپ)، تعامل ایران با آمریکا و دیگر شرکای برجام بر سر توافق هستهای چگونه خواهد بود، توضیح داد: اول از همه این که ما تمایلی به دخالت دادن خودمان در سیاست داخلی آمریکا نداریم، بنابراین این بر عهده مردم آمریکا است که رئیس جمهور بعدی چه کسی باید باشد. چیزی که برای ایران و دیگر کشورها مهم است، احترام به قوانین بینالمللی میباشد که باید زمینه اجرای آن از طرف دولت آمریکا فراهم شود. مهم نیست که یک دولت دموکراتیک در کاخ سفید باشد یا یک دولت جمهوریخواه، تعهدات آمریکا باید توسط تمام دولتهای آمریکا اجرا شوند.
روانچی افزود: بنابراین، قطعنامه ۲۲۳۱ بخشی از قوانین بینالمللی است و دولت آمریکا تعهدی قانونی نسبت به رعایت کردن مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. اگر دولت بعدی قطعنامه ۲۲۳۱ را قبول داشته باشد و مقررات برجام را با صداقت اجرا کند، فکر میکنم امکان این وجود خواهد داشت که آمریکا برای مذاکره درباره مسائل مختلف مربوط به ایران، در چارچوب کمیسیون مشترک به دیگر اعضای برجام بپیوندد. این چیزی است که باید منتظر باشیم و ببینیم آیا آمریکا این تصمیم را خواهد گرفت یا نه.
او همچنین با اشاره به خسارات به ویژه خسارات جانی به بار آمده برای ایران که در اثر تحریمهای آمریکا حتی در زمینه غذا و دارو بودهاند، مطرح کرد: ما در زمینه مسائل اقتصادی چیزهای زیادی از دست دادهایم؛ بنابراین استدلال خوبی از سوی ایران برای طلب غرامت از آمریکا وجود دارد. چیزهایی هستند که وقتی درباره اقدامات آتی آمریکا برای پیوستن دوباره به برجام صحبت میکنیم باید به خاطر داشته باشیم.
نماینده کشورمان در سازمان ملل درباره اینکه ایران از فرصت دهمین کنفرانس بازبینی معاهده عدم اشاعه تسلیحات هستهای (ان. پی. تی) که قرار است در سال ۲۰۲۱ برگزار شود برای بیان چه مواضعی استفاده خواهد کرد، گفت: مسلما ایران ودیگر کشورها بر این واقعیت که کشورهای دارای سلاح هستهای به تعهداتشان طبق مقررات معاهده ان. پی. تی عمل نکردهاند، تاکید خواهند کرد. نکته دیگر نیز در ایجاد منطقهای خالی از تسلیحات هستهای و دیگر سلاحهای کشتار جمعی در خاورمیانه است. همان طور که میدانید مجمع عمومی سازمان ملل در چند سال گذشته به این موضوع نپرداخته است. سال گذشته ما اولین کنفرانس را راجع به این موضوع مهم ارائه دادیم، اما متاسفانه اسرائیل با ذخیره مشخصی از کلاهکهای هستهای تمایلی نسبت به ایجاد خاورمیانهای خالی از تسلیحات هستهای نشان نداده است.
او ادامه داد: فکر میکنم کنفرانس بعدی فرصت مناسبی برای تمام کشورهای عضو است تا از رژیم اسرائیل بخواهند تمام تاسیسات هستهای غیرحفاظت شدهشان را تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار دهند.
منبع: ایسنا