صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پیشنهاد افزایش دستمزد کارگران برای نیمه دوم سال

  • کد خبر: ۴۰۷۹۲
  • ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
یک فعال حوزه کار می‌گوید با توجه به شرایط اقتصادی و فشار افزایش هزینه‌ها بر خانوار‌های کارگری، مذاکرات دستمزد باید از نیمه دوم سال آغاز شود و با توافق میان کارگران و کارفرمایان پیش برود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی اکبر سیارمه ، با تاکید بر بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال گفت: سال‌های سال است که برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی کار به آخر سال کشیده می‌شود تا در یک زمان کم و فشرده رقم دستمزد جامعه کارگری تعیین شود؛ در حالی که معیشت کارگران به این مساله وابسته است.

 

وی ادامه داد: در قانون منعی برای بررسی مجدد دستمزد وجود ندارد و با توجه به نوسان ارز و طلا و تاثیر آن بر بازار‌های داخلی به ویژه مسکن و افزایش سرسام آور هزینه‌ها لازم است که دوبار به مقوله دستمزد بپردازیم.

 

این فعال حوزه کار تصریح کرد: اگر جلسات بررسی مزد از نیمه دوم سال در فضایی آرام و کارشناسی دنبال شود نتیجه بهتری از مذاکرات به دست می‌آید و فشار مذاکرات در دقیقه ۹۰ و نارضایتی کارگران را شاهد نخواهیم بود.

 

سیارمه، با اشاره به فرایند تعیین دستمزد در کشور‌های دیگر اظهار کرد: در بیشتر کشور‌ها توافق جمعی برای تعیین مزد صورت می‌گیرد؛ حتی کشور‌هایی که شرایط منطقه‌ای آن‌ها متفاوت است با مشارکت و همکاری اتحادیه‌های کارگری رقم دستمزد را تعیین می‌کنند.

 

وی افزود: در این کشور‌ها نمایندگان کارفرمایی و کارگری پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند و دولت تنها بر روند مذاکرات نظارت می‌کند و گروه‌های کارگری و کارفرمایی که سیستم سرمایه داری بر آن‌ها حاکم است به شکل مستقل در امور مربوط به حقوق و دستمزد خود عمل می‌کنند و دنبای استیفای حقوقشان هستند.

 

به گفته این فعال حوزه کار، مذاکرات دستمزد در کشور باید با توافق میان کارگران و کارفرمایان پیش برود و تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری به شکل منسجم و فارغ از هرگونه مداخله‌ای به توافق با کارفرمایان برسند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.