افزایش قیمت طلا و رکود باعث تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی شده است

  • کد خبر: ۴۲۷۱۰
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
افزایش قیمت طلا و رکود باعث تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی شده است
افزایش قیمت طلا و رکود در بازار خرید و فروش طلا باعث شده است از ۳۲۰ کارگاه دارای پروانه، بیش از ۲۷۰ کارگاه تعطیل شوند و حالا فقط حدود ۵۰ کارگاه به کار خود ادامه می‌دهند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ نزدیک به ۸۵ درصد کارگاه‌های تولید طلا در مشهد تعطیل شده اند. این آمار را با یک حساب و کتاب سرانگشتی از اطلاعاتی که دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد در مصاحبه با شهرآرانیوز گفته است، به دست آوردیم. یوسف تقی زادگان می‌گوید: رکود در بازار خرید و فروش طلا باعث شده است از ۳۲۰ کارگاه دارای پروانه، بیش از ۲۷۰ کارگاه تعطیل شوند و حالا فقط حدود ۵۰ کارگاه به کار خود ادامه می‌دهند.


افزایش ۱۸۵ درصدی نرخ طلا در یک سال

افزایش قیمت طلا و تورم بالای آن در ماه‌های اخیر خبر تازه‌ای نیست، اما بد نیست برای بررسی میزان این تورم و رکود حاصل از آن، که یکی از عواقبش تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی بوده است، به روند تغییرات این فلز زرد در یک سال گذشته نگاهی بیندازیم. روز گذشته بازار با نرخ هرگرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان بازگشایی شد و تا لحظه تهیه این گزارش به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. براین اساس قیمت این فلز ارزشمند دیروز نسبت به روز قبل از آن یعنی ۲۱ شهریور ۱.۳۸ درصد افزایش داشته است. همچنین بررسی بازار نشان می‌دهد نرخ روز گذشته طلا نسبت به یک هفته قبل ۶.۲۶ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۵.۴ افزایش پیدا کرده؛ البته افزایش قیمت این کالا در مقایسه با ۶ ماه گذشته یعنی تاریخ ۲۲ اسفند ۹۸ جهشی بالا و درحدود ۹۸ درصد و نسبت به سال قبل، افزایش ۱۸۵ درصدی داشته است.

از سویی، تا لحظه تهیه این گزارش، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۲۶۶ هزار تومان رسیده است. برخی کارشناسان و فعالان این بازار، علت اصلی این افزایش قیمت را بالارفتن چشمگیر نرخ ارز می‌دانند و می‌گویند که رکود نسبی در بازار خرید و فروش طلا همچنان ادامه دارد.

طبیعی است که با افزایش قیمت این کالا و در وضعیت اقتصادی فعلی، مردم تمایل کمتری برای خرید طلا داشته باشند، مگر اینکه بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند که در آن صورت نیز بازار طلای کارکرده و سکه داغ‌تر است. همین موضوع باعث شده است که تقاضا برای طلای نو کم باشد و به دنبال آن، کارگاه‌های طلاسازی تعطیل شوند.

در این راستا سری به چند طلافروشی در خیابان خواجه ربیع می‌زنیم. با اینکه ساعت نزدیک ۱۲ ظهر است، برخی هنوز ویترین خود را نچیده اند و مانکن‌های خالی با پارچه‌های مخمل سورمه‌ای پشت ویترین خودنمایی می‌کنند. فروشنده یکی از این مغازه‌ها علت خالی بودن ویترین را کسادی بازار بیان می‌کند و می‌گوید: تعداد مشتری‌ها به ویژه صبح‌ها کم است و به زحمت چیدن ویترین نمی‌ارزد. اگر مشتری واقعی بیاید، کار‌ها را نشان می‌دهیم. بازار به مرحله‌ای رسیده است که وقتی مشتری‌ها از ما می‌پرسند که الان وقت خرید طلاست یا نه، ما هم نمی‌دانیم به آن‌ها چه بگوییم.

فروشنده دیگری هم با تایید این موضوع می‌گوید: تقاضا برای طلای نو کاهش یافته و بیشتر خریدار‌ها اگر سکه یا شمش نخواهند به دنبال طلای کارکرده هستند. بعد از هجوم مردم به سمت بورس و حالا هم به سمت ارز بازار، طلا به خصوص طلای نو، راکد شده است. به همین دلیل سفارش‌های ما نیز به طلاسازان کم شده است و بیشتر درزمینه طلای کارکرده فعالیت داریم.


به گرد پای گرانی طلا نمی‌رسیم

دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد با تایید سخنان همکارانش به شهرآرا می‌گوید: قیمت طلا جوری افزایش پیدا کرده است که طلافروشان به گرد پای آن هم نمی‌رسند. به دنبال شیوع کرونا حدود دو ماه، واحد‌های صنفی ما تعطیل و سرگردان بودند. بعد از بازگشایی بازار در ۱۷ فروردین، قیمت هر گرم طلا حدود ۶۵۰ هزار تومان بود، اما در عرض همین چند ماه، نزدیک به دوبرابر شده است. با وجود تورم در بازار و شرایط سخت اقتصادی برای مردم، این روز‌ها کمتر کسی به سمت خرید طلا می‌آید و اگر هم تقاضایی برای خرید این کالا وجود داشته باشد مربوط به عده‌ای است که پول اضافه دارند و برای سرمایه گذاری اقدام می‌کنند که آن‌ها هم یا به دنبال سکه هستند یا طلای کارکرده بدون اجرت.

تقی زادگان ادامه می‌دهد: طلافروشان نمی‌توانند طلای موردنیاز خود را با رقم‌های کم تامین کنند؛ باید بازار از رکود خارج شود و طلافروشان فروش داشته باشند تا بتوانند به سمت خرید طلا بروند و بازار به جریان افتد؛ بنابراین طلافروش‌ها هم از گرانی طلا راضی نیستند. مغازه من در یکی از پاساژ‌های خیابان مدرس است که قبل از این رکود، همیشه پررفت وآمد و شلوغ بود، اما حالا شبیه یک زمین فوتبال خالی است.

او با اشاره به اینکه وقتی تقاضا نباشد، تولید هم افت می‌کند، می‌افزاید: اکنون از ۳۲۰ کارگاه طلاسازی بیش از ۲۷۰ کارگاه به دلیل نبود تقاضا تعطیل شده اند که همین موضوع نشان دهنده وضعیت راکد بازار طلا به خصوص درزمینه طلای نو است.
او با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از تعداد مغازه‌های طلافروشی تعطیل شده ندارد، می‌گوید: طی ماه‌های اخیر حداقل ۴۰ واحد صنفی مغازه خود را تعطیل کرده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->