صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نارسایی قلبی چه وقت به وقوع می پیوندد؟

  • کد خبر: ۴۱۸۱۹
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
زمانی که قلب نتواند به طور موثر خون را به همه نقاط بدن برساند و انتقال اکسیژن به اجزای مختلف بدن با مشکل شود، بیماری نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد.
بالا بودن فشار خون، سایر بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های کلیوی باعث نارسایی قلبی نیز می‌شوند و در این بیماری اگر مایعات و نمک زیادی مصرف شود آب به بدن نرسیده و قلب سخت‌تر کار خواهد کرد.
این شرایط وضعیت بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را بدتر می‌سازد، بنابر این به منظور کاهش عوارض این بیماری باید از رژیم غذایی کم نمک و محدود از مایعات پیروی کرد.

میزان نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و از میوه و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید، زیرا این مواد غذایی میزان سدیم کمی دارند و غذا‌های را انتخاب کنید که میزان نمک کمی دارند، مانند انواع گوشت‌های تازه ومرغ و ماهی به جای انواع گوشت‌های آماده و شنیتسل‌های آماده، همچنین انواع حبوبات، تخم مرغ، ماست، شیر، برنج و ماکارونی هم میزان سدیم پایینی دارند.

از چاشنی‌ها و ادویه‌های مناسب استفاده کرده و از مصرف چاشنی‌ها و عصاره‌هایی که دارای نمک هستند خودداری کنید و استفاده از آب لیموی تازه، فلفل سبز و سبزیجات معطری، چون ریحان و مرزه در ایجاد طعم موثر خواهد بود.

برچسب اطلاعات مواد غذایی را مطالعه کرده و از مصرف مواد غذایی حاوی سدیم خودداری کنید.

همچنین در زمان پخت غذا نمکدان را از دسترس خود دور و برای طعم دار کردن غذا به جای افزودن نمک به غذا از ادویه‌ها وچاشنی‌های مناسب مانند سیر، پیاز، فلفل دلمه‌ای و آب لیموی تازه استفاده و مواد غذایی فراوری شده مانند انواع کنسرو‌های گوشت، ماهی، سبزیجات، سوسیس، کالباس و ... سرشار از سدیم بوده و از مصرف آن‌ها جدا خودداری کنید.

محدود کردن حجم مایعات مصرفی در این بیماران یکی دیگر از فاکتور‌های مهم رژیمی بوده که باعث کم شدن آب در بدن و کم‌تر شدن بار کاری قلب می‌شود، این بیماران نباید بیشتر از ۲ - ۵ لیتر در روز مایعات (آب وآب میوه وشیر وسوپ و غیره) مصرف کنند.

از آنجائیکه ریسک فاکتور‌هایی مانند دیابت، بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا در این بیماران وجود دارد، توصیه می‌شود در جهت کاهش عوارض، عوامل خطر این بیماری‌ها هم کنترل شوند و با راهنمایی متخصصان تغذیه رژیم غذایی صحیح و مناسب وضعیت بدنی خود را دریافت کرده و رعایت کنند.
 
ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.