براساس آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد شکایتهای کارگری از پرداختنشدن معوقات در سال۱۳۹۶ حدود ۱۰هزار و ۸۸۹فقره بود که با رشد بیش از ۱۲۰۰درصدی در سال۹۷ به ۱۴۵هزار فقره شکایت و در سال۹۸ نیز به ۱۴۳هزار فقره شکایت رسیده است. هر چند تاکنون آماری درباره تعداد شکایت کارگران در سال ۹۹ منتشر نشده است، باتوجه به شیوع کرونا به نظر میرسد این رقم امسال افزایش یافته باشد.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ براساس آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد شکایتهای کارگری از پرداختنشدن معوقات در سال۱۳۹۶ حدود ۱۰هزار و ۸۸۹فقره بود که با رشد بیش از ۱۲۰۰درصدی در سال۹۷ به ۱۴۵هزار فقره شکایت و در سال۹۸ نیز به ۱۴۳هزار فقره شکایت رسیده است. هر چند تاکنون آماری درباره تعداد شکایت کارگران در سال ۹۹ منتشر نشده است، باتوجه به شیوع کرونا به نظر میرسد این رقم امسال افزایش یافته باشد.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دراینباره به شهرآرا میگوید: تعداد شکایتهای کارگران استان از ابتدای سال بهدلیل شیوع کرونا و تعطیلی بنگاههای اقتصادی و همچنین راهاندازی سامانه جامع روابط کار، افزایش داشته است. عطا متینفر در توضیح این موضوع میافزاید: به دلیل شرایط پیشآمده ناشی از کرونا و تعطیلی بنگاههای اقتصادی، تعداد زیادی از کارگران بیکار شدهاند که بخشی از آنها برای پیگیری حقوق معوقه خود در سامانه جامع روابط کار شکایت خود را ثبت کردهاند. اما دلیل دیگر افزایش این شکایتها راهاندازی همین سامانه و ثبت شکایتها بهصورت مستقیم بود.
با اینکه آمار کشوری نشاندهنده افزایش این شکایتها در سال ۹۸ است، آنطورکه متینفر بیان میکند آمار این شکایتها در سال ۹۸ در استان ما نسبتبه سال ۹۷ و ۹۶ کاهش یافته که علت آن، راهاندازی میز خدمت حضوری بوده است. به گفته متینفر در این میزهای خدمت کارشناسان با ارائه مشاوره و واسطهگری بین کارگر و کارفرما تاثیر بسیاری در حل مشکلات پیش از ثبت شکایت داشتند، اما با راهاندازی این سامانه، کارگران در همان ابتدا اقدام به ثبت شکایت میکنند که این موضوع هم علاوهبر مشکلات پیشآمده بهعلت کرونا و شرایط اقتصادی باعث افزایش تعداد شکایتهای کارگران شده است.
تعداد شکایتهای ثبتشده چقدر افزایش داشته است؟ او در پاسخ به این سوال میگوید: با توجه به اینکه سامانه جامع روابط کار هنوز درحال تکمیل است هیچ آماری در این زمینه نداریم. اکنون روزانه ۷ هیئت تشخیص درحال رسیدگی به شکایتها هستند، اما زمان رسیدگی به پروندهها که قبلا از ثبت دستی شکایت تا رسیدگی بدوی بین ۱۲ تا ۱۵ روز وقت میبرد، حالا از زمان ثبت در سیستم تا رسیدگی بدوی به یک ماه رسیده است که این نشان از افزایش تعداد شکایتها دارد.
۲۴ هزار نفر مقرریبگیر بیمه بیکاری
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان میافزاید: تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری در سال ۹۷ حدود ۱۹ هزار نفر بود که در سال ۹۸ به ۱۵ هزار نفر رسید؛ این روند نشان از رشد بنگاههای اقتصادی داشت. اما امسال آمار کارگران مقرریبگیر بیمه بیکاری فقط در حوزه هتلها ۷ هزار نفر بوده است. او با اشاره به ثبت نام ۵۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در زمان کرونا میافزاید: باوجود پایانیافتن دوره پرداخت برای برخی کارگران و همچنین بازگشایی برخی بنگاههای اقتصادی اکنون این آمار کاهش یافته است، اما طبق آخرین آمار، به ۲۴ هزار نفر در استان بیمه بیکاری پرداخت میشود.