صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

روستای مِند گناباد، ثبت ملی شد

  • کد خبر: ۴۳۰۶۲
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
ثبت ملی روستای مِند در شهرستان گناباد به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته سفالگری از سوی شورای ملی ثبت قطعی شد.
به گزارش شهرآرانیوز، معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: ثبت ملی این روستا با هدف حمایت از صنعت سفالگری و با هدف شناخته شدن و حمایت بیشتر از هنرمندان این روستا انجام شده است.

محمد مطیع افزود: ثبت ملی این روستا نه تنها موجب حمایت از اشتغال هنرمندان سفالگر آن بلکه زمینه‌ای برای جذب گردشگران و ایجاد و برگزاری مراکز آموزش هنرسفالگری شود.

تا کنون روستای بسک در استان خراسان رضوی به عنوان روستای ملی ابریشم‌کشی در کشور ثبت ملی شده است. همچنین تاکنون دو شهر فیروزه و بایگ خراسان رضوی نیز به عنوان شهر‌های ملی صنایع دستی ثبت شده‌اند.

سفال "مند" از پنج هزار سال قبل در روستایی با همین نام در شهرستان گناباد استان خراسان رضوی تولید می‌شود و از نظر نوع مواد تشکیل دهنده به دو گروه جسمی و چینی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین مشخصه سفال‌مند عناصر تزئینی برگرفته از طبیعت و در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است. نقش ماهی که زینت بخش اکثر سفال‌های‌مند گناباد است جایگاه والایی در روایات اسطوره‌ای دارد.

نقوش دیگر زینت بخش سفال‌مند که هر یک به مقتضای حضور آن در قلمرو اسطوره و فرهنگ کهن ایران قابل تعبیر و تفسیر است عبارتند از خورشید، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل کدو، کتیبه، ابر و گل، گنجی، اسلیمی، گل گرد و خونه‌کشی.

شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.