به گزارش شهرآرانیوز، «کیم کارداشیان وست» بازیگر و دهها سلبریتی دیگر آمریکا در اعتراض به گسترش نفرت، پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی جهتدار)، اخبار جعلی و اطلاعات غلط حساب کاربری شبکههای اجتماعی خود را مسدود میکنند.
کیم کارداشیان وست در زیر یک پست تصویری اینستاگرامش که روی آن نوشته «نفرت ممنوع» چندین بار تکرار شده بود نوشت: من عاشق ارتباط مستقیم از طریق اینستاگرام و فیسبوک با شما دنبالکنندگان خود هستم. اما نمیتوانم ساکت بنشینم و سکوت کنم تا این شبکههای اجتماعی اخبار جعلی، جوسازی سیاسی و نفرت را منتشر کنند.
به گفته او اخبار جعلی و اطلاعات نادرست که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند تاثیر جدی دارند و مهم هستند.
این حرکت بخشی از کمپین «#نفرتافکنی را برای سودآوری متوقف کنید» است که از سوی فعالان حقوق مدنی مدیریت میشود.
به همین دلیل برخی از سلبریتیهای آمریکا حسابهای کاربری شبکههای اجتماعی خود را در روز چهارشنبه برای 24 ساعت غیرفعال میکنند.
کارداشیان وست در این باره نوشت: این اخبار جعلی و پروپاگاندا که از سوی گروهایی برای تفرقه و اختلاف در آمریکا به اشتراک گذاشته میشوند، تاثیر جدی در انتخابات ما دارند و دموکراسی را تضعیف میکنند.«کیم کارداشیان وست» بیش از ۱۸۸ میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد و درآمد کلانی از تبلیغ کالاهای خود و دی شرکتهای بزرگ در این فضا به دست میآورد.
بیبیسی در این باره نوشت: لئوناردو دی کاپریو (هنرپیشه آمریکایی)، ساشا بارون کوهن (کمدین)، جنیفرلارنس (بازیگر) و «کتی پری» خواننده نیز به کمپین «نفرتافکنی را برای سودآوری متوقف کنید» پیوستهاند.
«کتی پری» در اینستاگرام خود نوشت: زمانی که رسانههای اجتماعی چشمان خود را روی گروههای منتشر کننده اخبار جعلی و اطلاعات نادرست میبندند، نمیتوانم بیدلیل ساکت بنشینم.
او که پستش را با یک جمله از جورج اورول در مورد "حقیقت" شروع کرد، نوشت: در زمان فریب و تقلب، گفتن واقعیت یک انقلاب است.
او نوشت در روز چهارشنبه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) حساب شبکههای اجتماعیاش را مسدود میکند تا به فیسبوک و این رسانهها بگوید که «سودآوری از طریق نفرتپراکنی را متوقف کند».
کتی پری ۱۰۷ میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد.
برگزارکنندگان کمپین «نفرت پراکنی را برای سودآوری متوقف کنید» که کمپین خود را از ماه ژوئن (خرداد- تیر) آغاز کردند، فیسبوک و اینستاگرام را متهم میکنند که شبکههای اجتماعی اقدامات کافی برای جلوگیری از انتشار سخنان نفرتانگیز، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی را انجام ندادهاند.
برگزارکنندگان کمپین روی فیسبوک تمرکز کردهاند که مالک اینستاگرام و واتسآپ محسوب میشود و در سال گذشته از طریق تبلیغات بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.
اتحادیه ضد افترا که خود را مهمترین سازمانهای حمایت از حقوق بشر در آمریکا قلمداد میکند، مهمترین وظیفه خود را «مقابله با یهودستیزی و حمایت از حقوق مدنی شهروندان و هر نوع نژادپرستی و مقابله با هر نوع نفرتپراکنی» معرفی کرده است.
این گروه نیز در بیانیهای اعلام کردند: ما به سرعت در حال نزدیک شدن به یکی از مهمترین انتخابات تاریخ آمریکا هستیم. «تغییرات» مبهم و کنترل نشده فیسبوک برای حفاظت از دموکراسی خطرناک است و ما را از این مسیر دور میکند.
فیسبوک در ماه ژوئن اعلام کرد که پستهای خطرناک، مضر، گمراه کننده و جعلی را برای ارزشگذاری اخبار برچسبگذاری میکند.
«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیسبوک نیز گفته است که شرکتش، پخش و اشتراک تبلیغاتی با مضامین نژادپرستی، قومیگرایی، وابستگی مذهبی، گرایشهای جنسی، هویت جنسی یا وضعیت مهاجرتی را برای دیگر شرکتها ممنوع میکند.
زاکربرگ در بیانیهای نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از قبل داغتر شده است. در این زمان، فیسبوک اقدامات احتیاطی بیشتری انجام خواهد داد و به همگان برای ایمنی بیشتر کمک خواهد کرد.
اما کمپین «نفرت پراکنی را به خاطر سودآوری متوقف کنید» خواستار اقدامات بیشتر شده و در این راستا بیش از ۹۰ شرکت تبلیغات در شبکههای مجازی را در حمایت از این اقدامات متوقف کردهاند.
در نتیجه، سهام فیس بوک به شکل چشمگیری کاهش یافته و رسانههای آمریکایی از کاهش ۷.۲ میلیارد دلاری ثروت شخصی زاکربرگ صحبت کردهاند.
سیاست گذاران و نهادهای نظارتی در سراسر جهان نگران افزایش سخنان نفرتآور نه تنهادر فیسبوک بلکه در تمام رسانههای اجتماعی هستند و بسیاری از کشورها در مورد نحوه برخورد و کنترل شرکتهای فناورانه تحقیق میکنند.