مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از فراهم شدن امکان تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، مهدی شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به فراهم شدن امکان تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه اظهار کرد: یکی از دغدغههای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی که به صورت پاره وقت مشغول به خدمت بودند وجود نقص در پرداخت سوابق بیمه شان بود.
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی به این نتیجه رسید که برای این دسته از بیمه شدگان که به صورت پاره وقت فعالیت میکند و کارفرما با کسری، حق بیمه آنها را رد میکند فکری کند، به عنوان مثال برخی از افراد به جای این که کارفرما برایشان ۳۰ روز حق بیمه رد کند ۱۰ روز و به اندازه کارکردشان حق بیمه رد میکرد و این یک خلاء سابقه را ایجاد میکرد.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کند در آینده برای بازنشستگی این گروه از افراد دچار مشکل میشدند، افزود: فردی که ۳۰ سال خدمت کرده با فرض اینکه هر ماه کارفرما حق بیمه ۳۰ روزه برای این فرد را رد کرده است، میبیند باید سالهای زیاد دیگری را بیمه پردازی کند تا بتواند بازنشسته شود و، چون این شرایط امکان پذیر نیست سازمان تامین اجتماعی شرایطی را فراهم کرد تا افراد بتوانند سوابق پرداخت حق بیمه خود را تکمیل کند.
شکوری گفت: مشمولان این قانون افرادی هستند که به صورت پاره وقت در کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی مشغول هستند و قصد دارند با تمایل خود این سابقه را خریداری کند و مانند سایر بیمههای اختیاری حداکثر سن افراد باید ۵۰ سال باشد و برای مدتی که افراد خلا سابقه دارند میتوانند تقاضای خود را ارائه دهند.
مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه این شرایط برای تکمیل سابقه است، ادامه داد: اگر در یک ماه فرد هیچ روزی کارکرد نداشته باشد، این موضوع منتفی است. افرادی که دو روز کارکرد دارند و یا بیشتر و کسری در حق بیمه دارند میتوانند درخواست تکمیل سابقه دهند و اگر کارکردشان در یک ماه صفر است و هیچ روزی حق بیمه توسط کارفرما برایشان رد نشده نمیتوانند درخواست تکمیل سابقه را بدهند.
شکوری ادامه داد: اجرای این شرایط فقط از زمان صدور مصوبه انجام میشود و افراد از زمانی که سازمان تامین اجتماعی مصوبه تکمیل سوابق را ابلاغ کرده میتوانند سابقه بیمه خود را تکمیل کنند و امکان تکمیل سوابق بیمهای برای ماهها و سالهای گذشته وجود ندارد.
وی درباره نرخ حق بیمهای که افراد باید پرداخت کنند، بیان کرد: نرخ حق بیمه برای افرادی که کارفرما دارند ۲۷ درصد است و فردی که میخواهد سابقه خود را تکمیل کنند به نوعی باید حق بیمه اختیاری را پرداخت کنند که نرخ آن نیز ۲۷ درصد تعیین شده و تمام تعهدات قانونی در آن در نظر گرفته شده است و دستمزد دریافتی بیمه شده بر اساس آن روزهایی که کارفرما حق بیمه رد کرده و حقوق را پرداخت کرده است به بیمهشدگان پرداخت میشود.
شکوری درباره زمان اعلام درخواست بیمه شدگان برای تکمیل سوابق بیمه، گفت: ۶ ماهه اول سال یعنی از آذر تا پایان بهمن و برای ۶ ماهه دوم از خرداد تا پایان مرداد افراد فرصت دارند درخواست خود را به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.
مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه شرایط تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه در حال اجراست افزود: در مدت کوتاهی که این امکان فراهم شده است حدود ۱۴۰۰ نفر درخواست خود را ثبت کردند و بیشتر نیز خواهند شد. به صورت حضوری افراد باید درخواست خود را اعلام کنند.
وی تاکید کرد: غیرحضوری شدن فرایند بیمه اختیاری در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است و اگر افراد با این ماهیت شغلی و وجود نقص حق بیمه فعالیت میکنند لازم نیست هر بار درخواست خود بدهند فقط یک بار درخواست خود را اعلام کرده سپس هربار تمایل خود را نسبت به تکمیل سوابق سازمان تامین اجتماعی اعلام کند که برای سالهای آتی نیز این مبنای اقدام قرار میگیرد.