صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استارت آپ ها، راهگشای تحریم

  • کد خبر: ۴۴۰۵۶
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
علی جاهدی
سال هاست خیلی از شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا سرویس‌های مختلف خود را به کاربران کشورمان ارائه نمی‌دهند و هم راستا با تحریم‌های مختلفی که به کشور ما تحمیل شده است، دسترسی ایرانی‌ها به خدمات خود را مسدود کرده اند. با اینکه به طور کلی این مسئله مشکلاتی را برای کاربران کشورمان ایجاد می‌کند، اما می‌توان آن را به عنوان یک فرصت برای شرکت‌های فناور و استارت آپی هم دید. در سال‌های گذشته شرکت‌های فناور و استارت آپ‌های مختلفی بودند که در نبود سرویس‌های جهانی، ایده بومی آن‌ها را در داخل پیاده سازی کردند و مورد استقبال مردم هم قرار گرفتند.
 
استارت آپ مسیریاب «نشان» را می‌توان یکی از این موارد به حساب آورد. با اینکه قبل از قطع دسترسی کاربران کشورمان به مسیریاب ویز، پروژه نشان شروع شده بود، اما اتفاقاتی که برای ویز افتاد تا اندازه‌ای به رشد بهتر مسیریاب‌های بومی از جمله «نشان» کمک کرد. اکنون در وضعیتی هستیم که مسیر رشد این برنامه‌ها شکل گرفته است و حتی در صورت وجود دوباره رقیب‌های قدرتمند خارجی، باز هم نمونه‌های داخلی مثل «نشان» به رشد خود ادامه خواهند داد.
 
به همین دلیل، زمانی که شرکت‌های فناوری مثل «ترلو» خدماتشان را به کاربران ایرانی قطع می‌کنند، این مسئله باعث به وجود آمدن یک فرصت کسب و کاری برای استارت آپ‌هایی مثل «میزیتو» و «تسکولو» خواهد بود که با ارائه باکیفیت خدماتی مشابه، علاوه بر رفع نیاز کاربران، بتوانند جایگاهی در بازار خدمات برای خود ایجاد کنند. البته مسلما حضور رقیبان قدرتمند خارجی می‌تواند تا حدودی به رشد بهتر شرکت‌های داخلی هم کمک کند. اما با توجه به توانمندی متخصصان و کارآفرین‌های ایرانی، این قابلیت در کشورمان وجود دارد که به سرعت جایگزین‌هایی بومی برای سرویس‌هایی که به دلیل تحریم به روی کاربران کشورمان بسته می‌شود ایجاد کنیم.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.