تأثیر کارآفرینی بر بسترهای رسانهای را باید یک ظرفیت جدید دانست. در صورتی که کارآفرینی در بدنه رسانهها ترویج یابد و خود رسانه این ساختار و سیستم کارافرینی را پیاده کند، علاوه بر رشد و توسعه کیفی و کمی حوزه ارتباطی، تأثیر آن از دیدگاه رسانهای در جامعه نیز رسوخ پیدا میکند و خودبه خود باعث افزایش روح کارافرینی در سطح جامعه میشود. رسانهها با توجه به دسترسی سریع و گسترده به مخاطبان و توانایی گسترش اطلاعات و تغییر نگرشها نقشی کلیدی در ترویج فرهنگ نوآفرینی و کارآفرینی دارند. شناخت ظرفیت ها، فرصتها و زمینههای مساعد باید به نهادینه کردن کارآفرینی در بین عموم شهروندان مخصوصا جوانان و نوجوانان اهتمام ورزند. فرایند تغییر و تحول مستمر و پرشتاب، مهمترین ویژگی عصر کنونی است و فرایند کارآفرینی و خلاقیت اساس و بسترساز تغییر و دگرگونی است. جهان امروز تحت تأثیر رسانهها و فناوریهای نوین ارتباطی است که باعث افزایش سطح بینش و آگاهی مردم میشود و بر همه فعالیتهای اجتماعی از جمله کار و کارآفرینی اثرگذاشته است. کارآفرینی مانند یک موتور توسعه ملی است که در آن ایدههای جدید و مناسب برای بهره برداری از فرصتها و منابع موجود با هدف اشتغال، شناسایی و پیاده سازی میشود.
بنابراین، آموزش و توجه کافی به کارآفرینان، ترویج کارآفرینی، ابتکار و استقلال فردی، حمایت از مالکیت فکری و انجام فعالیتهای گروهی در کنار حمایتهای دولت و منابع مالی برای گسترش کارآفرینی ضرور است. نیروی انسانی آینده باید به چند توانمندی اساسی مجهز باشد: نوآوری و خلاقیت، کارآفرینی، انعطاف و وفق پذیری، سواد فناوری، پژوهشگری، آینده نگری و آینده پژوهی. همه این موارد عناصر سازنده نیروی کار آینده است.
رسانه باید در این راه گامهای جدی و پویایی بردارد و خود در این مسیر پیشرو و الگو باشد. صاحبان رسانهها برای رسیدن به این موج پیشرو باید پرداختن به این مقوله را در سیاستها و برنامههای خود سامان دهی کنند.