صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آیت‌ا... سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای که آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به موضوع انتخابات۱۴۰۰ با توجه‌به مشکلات معیشتی مردم، کرونا و دلایل لزوم مشارکت در این انتخابات پرداخت.
به گزارش شهرآرانیوز؛ آیت‌ا... سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای که آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به موضوع انتخابات۱۴۰۰ با توجه‌به مشکلات معیشتی مردم، کرونا و دلایل لزوم مشارکت در این انتخابات پرداخت.
 
خوئینی‌ها در این بیانیه با تأکید بر ضرورت حضور حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با علم به انتقادات از وضعیت موجود نوشت: «بی‌توجهی به امر خطیرِ انتخابات ریاست‌جمهوری قطعا اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نه‌تن‌ها به سامان نمی‌رساند، که بدتر از آنچه هست می‌کند. نهاد ریاست‌جمهوری تنها نهادی است که در قواره سایر جمهوری‌های دنیا، نماد جمهوریت نظام است. چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟ هرگز چنین گمانی به شما گرامیان نمی‌رود. پس در انتخابات شرکت کنید؛ یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهره کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند».
 
بیانیه اخیر خوئینی‌ها واکنش‌های فراوانی به همراه داشته است. برخی گفتند این بیانیه از سر دلسوزی بوده است، برخی دیگر آن را یک دستور انتخاباتی به اصلاح‌طلبان قلمداد کردند و برخی دیگر نیز مطرح کردند که موسوی‌خوئینی‌ها می‌خواهد جای رئیس دولت اصلاحات بنشیند و رهبری این جریان را در دست بگیرد.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در تحلیل یادداشت خوئینی‌ها به اعتمادآنلاین گفت: «یادداشت اخیر آقای خوئینی‌ها را باید نوعی بازگشت او به عرصه سیاسی بعد از مدت‌ها گوشه‌نشینی سیاسی قلمداد کنیم. یادداشت اخیر او رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان را مشخص می‌کند. باتوجه به سابقه‌ای که آقای خوئینی‌ها در انقلاب دارد و با توجه‌به جایگاه او بین نیرو‌های اصلاح‌طلب می‌توان انتظار داشت که یادداشت اخیرش، زمینه مشارکت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان در انتخابات را فراهم کند. او به‌دلیل وضعیت نابسامان کشور سعی می‌کند با اعلام صریح مواضعش وضعیت را قدری بهبود ببخشد؛ زیرا واقعیت این است که اکنون زمان سکوت و ملاحظه‌کاری نیست».
 
وی در ادامه با اشاره به احتمال به‌دست‌گیری رهبری جریان اصلاحات ازسوی خوئینی‌ها درکنار رئیس دولت اصلاحات گفت: «او در وهله نخست خطاب به اصلاح طلبان پیام داده و در وهله دوم یک پیام کلی به جامعه داده است و درنهایت می‌خواهد به نهاد‌های رسمی گوشزد کند که باید اصل جمهوریت نظام حفظ شود؛ زیرا با بحث‌هایی که مجلس فعلی راه انداخته، انتظار می‌رود اصل جمهوریت نظام با حذف ریاست جمهوری مخدوش شود. او از همه دعوت کرده است منفعل نباشند. افزون‌بر این با تأکید بر هویت اصلاح‌طلبی سعی کرده که دیگر مسئولیت غیراصلاح طلبان بر دوش اصلاح طلبان گذاشته نشود».
 
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات همچنین با اشاره به خواست خوئینی‌ها برای کمک‌رساندن به رئیس دولت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری آینده افزود: «آقای موسوی‌خوئینی‌ها قصدی برای تصدی جایگاه او در جریان اصلاحات را ندارد. من معتقدم باید سکوت را کنار بگذاریم و حرف‌ها زده شود؛ از سوی دیگر همه باید تلاش کنیم که مشارکت حداکثری رخ دهد و نهاد‌های رسمی هم با توجه‌به تجربه انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ بدانند کاهش مشارکت مردم در انتخابات به ضرر کشور، نظام و انقلاب است».

جلال میرزایی‌نیکو، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم، نیز در تحلیل بیانیه اخیر خوئینی‌ها به اعتماد گفت: «اینکه وقتی شرایط سخت است، به نقد سختی‌ها و مشکلات بپردازیم، امری ارزشمند است، اما طرح این انتقاد‌ها برای یک چهره سیاسی، دست کم این نکته مثبت را به همراه دارد که از آنجاکه بازگوکننده حرف دل مردم است، مهم‌ترین سرمایه سیاسی خود را که همانا حمایت مردم باشد، تقویت می‌کند. اما این هم بسیار شجاعت می‌خواهد که سخنی را به زبان بیاوری که ممکن است چندان به مذاق عموم ملت خوش نیاید. بیانیه اخیر، سخنی است با بسیاری از اصلاح طلبان که در شرایط موجود، از آینده کشور بسیار ناامیدند و به همین خاطر دچار سرگشتگی شده‌اند.
 
خوئینی‌ها در فضای کنونی که گفتمان غالب در جریان اصلاح طلبی از این قرار است که این جریان را به‌سمت عدم مشارکت سوق می‌دهد و بخشی از شهروندان هم به این دلیل که با تغییر دولت‌ها تفاوتی در وضع معیشت رخ نداده، نگاهی اعتراضی به مسائل دارند و البته نمی‌خواهند این دیدگاه اعتراضی و انتقادی را با مشارکت انتخاباتی بیان کنند، بلکه به‌سوی قهر از صندوق می‌روند، دست به کاری شجاعانه زده و نظرش را به رغم مخالفت‌هایی که به آن آگاه است، بیان کرده است». آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، نیز در یادداشتی درباره بیانیه اخیر خوئینی‌ها نوشت: «این بیانیه دغدغه‌هایی است که نسبت‌به اهداف انقلاب۵۷ دارد. آخر قرار بود در پرتو این انقلاب میزان رأی مردم باشد و کشور براساس آرای ملت مدیریت شود.
 
در بیانیه از نگرانی‌های خود نسبت‌به تهدید‌های پیش روی جمهوریت نظام سخن گفته و از اصلاح‌طلبان خواسته است که نسبت به انتخابات بی‌تفاوت نباشند و کارزار انتخابات را بدون توجه به ظرفیت‌های آن به مخالفان جمهوریت واگذار نکنند. البته او تأکید دارد که باید فضای لازم برای طرح دیدگاه‌ها و انتقادات درمورد تصمیمات جاری نهاد‌های مسئول در کشور به‌خصوص در صداوسیما فراهم شود و باید مقدمات تضارب آراء به‌گونه‌ای فراهم شود که همه کارشناسان و صاحب‌نظران، فرصت طرح دیدگاه‌های خود را داشته باشند، اما این مسئله نباید موجب شود اصل انتخابات به حاشیه برود و صحنه برای مدافعان تک‌صدایی فراهم شود.
 
او نگران جمهوریتی است که درصورت تکرار و ادامه رفتار حذفی شورای نگهبان در انتخابات اسفند۹۷ و نیز مقاومت نهاد‌های انتصابی دربرابر نهاد‌های انتخابی، روزبه روز نحیف‌تر می‌شود و جز نامی از آن باقی نخواهد ماند؛ جمهوریتی که تقویت آن در پیوند مستقیم با منافع ملی کشور است. این روز‌ها نگرانی موسوی‌خوئینی‌ها از وضعیت کشور و رنجی که مردم می‌برند، تاحدی است که سکوت چندین‌ساله خود را شکسته است. باید این حضور را به فال نیک گرفت و حرف‌هایش را به گوش جان شنید».

با این حال، همه اصلاح‌طلبان نیز از بیانیه اخیر خوئینی‌ها استقبال نکرده و برخی در مقام نقد آن برآمده‌اند. به عنوان مثال احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، در کانال شخصی‌اش در تلگرام نوشت: «ظاهرا آقای خوئینی‌ها تصور می‌کند که نخبگان و فعالان و تحلیلگران سیاسی منتظر دستور وی و مردم سرخورده و ناراضی هم منتظر دستور نخبگان و فعالان و تحلیلگران سیاسی‌اند تا همه مشکلات را نادیده بگیرند و به‌سوی انتخابات شتاب کنند!
 
یعنی ایشان نمی‌داند که دلایل روی‌گردانی مردم از انتخابات و بی‌تفاوتی‌شان به ریاست‌جمهوری، امورِ عینی و تجربه‌شده‌ای است که بدون ریشه‌یابی و حل آن‌ها نمی‌توان رغبتی نسبت‌به انتخابات در توده مردم پدید آورد؟ پرسش این است که وقتی کاندیدایی برای رفع معضلات فزاینده جامعه، وعده‌های رنگارنگ می‌دهد و مردم هم با شور و شوق و رأی قاطع خود او را انتخاب می‌کنند، چرا پس از عزیمت به پاستور، قادر به تحقق وعده‌های انتخاباتی خود نیست؟»
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.