صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دیجیتالی‌ترین انتخابات آمریکا

  • کد خبر: ۴۷۳۴۷
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
عادل نجفی - مترجم
۲ هفته دیگر انتخابات مدعی‌ترین دموکراسی جهان در ایالات متحده برگزار می‌شود تا تکلیف چهل‌وششمین رئیس جمهور آمریکا مشخص شود. در حالی که همه مردم جهان به نحوی از پیامد‌های این انتخاب و به قدرت رسیدن هریک از نامزد‌ها متأثر خواهند بود، خود رأی‌دهندگان آمریکایی دغدغه متفاوتی دارند. آن‌ها نیز مانند شهروندان در کشور‌های مختلف جهان متأثر از سیستم‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی‌ای هستند که مغز متفکر و ریشه آن‌ها در کشور خودشان است. اگر تا پیش از این کشور‌های مختلف اروپایی و آسیایی از دستکاری افکار عمومی از سوی شبکه‌های اجتماعی که کنترل زیادی بر آن‌ها ندارند نگران بودند، این‌بار نوبت خود آمریکایی‌هاست که نگران بنیان‌های مردم‌سالاری در کشور خود باشند.
 
مؤسسه افکارسنجی PEW یافته‌های پیمایش ماه گذشته میلادی خود را در حالی منتشر می‌کند که فیس‌بوک، توییتر و گوگل در ماه‌های گذشته اعلام کردند که همه سعی خود را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات گمراه‌کننده تا انتخابات نوامبر به کار خواهند بست. اما یافته‌های افکارسنجی‌ها نشان می‌دهند اگرچه سه‌چهارم از واجدان حق رأی در آمریکا بر این باورند که پلتفرم‌های غول‌های دنیای مجازی موظف به جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و اطلاعات گمراه‌کننده هستند، تنها یک چهارم از پاسخ‌گویان به سؤالات نظرسنجی‌ها به عملکرد شبکه‌های مجازی در این زمینه اعتماد دارند. نظرسنجی‌ها که به صورت پیمایش‌های زمانی از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شده است نشان می‌دهد اگرچه هر ۲ طیف رأی‌دهندگان جمهوری خواه و دموکرات بر مسئولیت غول‌های دنیای مجازی در جلوگیری از انتشار اطلاعات گمراه‌کننده تا حدود ۱۰ ماه قبل تأکید داشتند، به‌تدریج و با داغ‌تر شدن تنور انتخابات در این کشور، بدگمانی جمهوری‌خواهان در مقایسه با دموکرات‌ها در باب نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بیشتر و بیشتر شده است.
 
تحلیل جزئیات داده‌های این پیمایش نیز حاکی از آن است که ۷۳ درصد از واجدان حق رأی هرگز به فیسبوک، توییتر و گوگل برای جلوگیری از مداخله و اثرگذاری در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ اعتماد ندارند یا بسیار کم اعتماد دارند. به عبارت دیگر، تنها ۲۷ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی به این شبکه‌ها برای حفظ بی‌طرفی و مجافظت از کاربران خود اعتماد دارند.

 

نظرسنجی‌ها اشتباه می‌کنند!

بدون تردید انتخابات در ایالات متحده یکی از دیجیتالی‌ترین رأی‌گیری‌های جهان خواهد بود. به‌ویژه در روزگار کووید ۱۹ که حتی برگزاری میتینگ‌های رایج انتخاباتی امکان‌پذیر نیست، مباحث بیش‌ازپیش به فضای مجازی کشیده شده است. در این میان، چالش صحت نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌های اینترنتی از سوژه‌های بسیار داغ مشترک میان سیاست‌مداران و اهالی دنیای فناوری تبدیل شده است. نشریه فورچن در آخرین گزارش خود، انتخابات ۲۰۲۰ را انتخابات هوش مصنوعی لقب داده و با استناد به یافته‌های Expert.ai آن را برخلاف نظرسنجی‌ها بسیار پیش‌بینی‌پذیر خوانده است. تا زمان تنظیم گزارش فورچن، همه‌چیز در نظرسنجی‌ها به نفع جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، است و حتی پیروزی او بسیار چشمگیر پیش‌بینی می‌شود، اما تحلیل احساسات ابرازشده در پلتفرم‌های مختلف اجتماعی مجازی از سوی هوش مصنوعی روندی در مخالفت با افکارسنجی‌های اینترنتی نشان می‌دهد. براساس تحلیل هوش مصنوعی، بایدن تنها با ۳ درصد اختلاف، اکنون از ترامپ جلوتر قرار دارد که این نسبت بسیار شکننده است. جزئیات یافته‌های این تحلیلگر از فعالیت‌های ۲ نامزد در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ترامپ سوژه ۶۰ درصد از محتوا‌های تولیدی در فضای مجازی بوده است درحالی‌که این رقم برای بایدن تنها ۱۷ درصد است. اما تحلیل محتوا نشان می‌دهد احساسات مثبت نظیر «موفقیت» و «امید» در میان هواداران بایدن در مقابل شاخص‌های منفی نظیر «ترس» و «نفرت» در میان هواداران ترامپ بسیار قوی‌تر بوده است.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.