استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم
سرخط خبرها

پشت پرده تهدید به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد چیست؟

  • کد خبر: ۴۵۷۵۱
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
پشت پرده تهدید به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد چیست؟
کارشناس مسائل عراق گفت: تلاش آمریکایی‌ها برای محدود کردن گروه‌های مقاومت در عراق از بعد نظامی نتیجه و دستاوردی برای آن‌ها نداشته است از این روآن‌ها تلاش می‌کنند با طرح ادعا‌هایی مانند تعطیلی سفارت خود در بغداد این گروه‌ها را تحت فشار قرار داده و قدرت مانور آن‌ها را کاهش دهند.
به گزارش شهرآرانیوز، سید رضا قزوینی غرابی با اشاره به تحولات اخیر سیاسی و امنیتی عراق و تحرکات آمریکایی‌ها در این کشور گفت: فضای امنیتی عراق در حال حاضر شاهد یک گشایش است. حملات مستمر داعش در چند ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته و نیرو‌های امنیتی در هفته‌ها و روز‌های اخیر برخی مخفیگاه‌های این گروه تروریستی در استان‌های نینوا و دیالی را کشف و تعدادی از عناصر آن را دستگیر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کشمکش‌های سیاسی در عراق مستمر بوده است، اظهار داشت: ماجرای ادعای تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد و ضرورت برخورد با گروه‌های مقاومت که ایالات متحده و برخی از گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند آن‌ها را به عنوان عامل حملات به سفارت آمریکا معرفی کنند، به عنوان یک مسئله حساس در عراق تبدیل شده است.

تهدید تعطیلی سفارت آمریکا برای تضعیف گروه‌های مقاومت است

این کارشناس مسائل عراق درباره تهدید آمریکا مبنی بر تعطیلی سفارت‌شان در بغداد تصریح کرد: آمریکایی‌ها در حال وارد کردن فشار‌های زیادی برای محدود کردن قدرت گروه‌های مقاومت در عراق هستند. از بعد نظامی، اقدامات آمریکا علیه این گروه‌ها نتیجه مطلوب را برای واشنگتن به همراه نداشته است بنابراین می‌کوشند تا با استفاده از شیوه‌های مختلف، قدرت مانور این گروه‌ها را تضعیف کنند.

به گفته قزوینی غرابی، تهدیدات ضمنی به تعطیلی سفارت که در فضای رسانه‌ای عراق به شدت منتشر شد، تلاشی از سوی آمریکا برای فشار و اثرگذاری بر افکار عمومی عراق و برخی گروه‌هاست تا اعلام کنند در صورت محدود نشدن این گروه‌ها، واشنگتن روابط سیاسی خود با بغداد را محدود خواهد کرد و در نتیجه اوضاع در عراق در ابعاد مختلف برای همه عراقی‌ها بدتر خواهد شد.

آمریکا برای سفارت خود در بغداد هزینه‌های زیادی صرف کرده است

وی درباره احتمال تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد خاطرنشان کرد: واشنگتن هزینه فراوانی برای سفارتخانه بسیار وسیع خود در بغداد صرف کرده است. این سفارت عملا قلب تپنده آمریکا در عراق است. آن‌ها به هیچ وجه تمایلی برای خالی کردن عرصه سیاسی در عراق ندارند؛ به ویژه که شرایط سیاسی فعلی عراق به سود آنان است و دوستان آن در بغداد حضور دارند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه عراق هرچه به سمت برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شود، عملا ادعای تعطیلی سفارت آمریکا هم کم‌رنگ می‌شود، ابراز داشت: آمریکایی‌ها به دنبال ایفای نقش سیاسی و اجتماعی در حاشیه انتخابات خواهند بود. حتی اگر ادعای تعطیلی محقق شود، این تعطیلی بسیار موقت، مقطعی و ظاهری خواهد بود.

چراغ سبز آمریکا برای حمله به مواضع کتائب حزب‌الله

قزوینی غرابی در پاسخ به سوالی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه مواضع حشدالشعبی و کتائب حزب‌الله هم بیان کرد: حمله به مواضع کتائب حزب‌الله می‌تواند ارتباط جدی با تحولات پیش‌روی امنیتی درخصوص سفارت آمریکا یا مراکز نظامی این کشور در عراق داشته باشد.

وی با اشاره به ادعا‌های آمریکا اظهار داشت: آمریکا با ادعای ۳۹ مورد حمله به منافعش در عراق از مهر ماه سال گذشته تا اواسط مرداد ماه امسال، چراغ سبزی برای حمله به این گروه‌ها متصور است. کما اینکه در گذشته نیز چنین عملیاتی را علیه این گروه‌ها انجام داده است.

این روزنامه‌نگار عراقی ادامه داد: استفاده از ابزار‌های سیاسی مانند ادعای تعطیلی سفارت یا اقدامات و فشار‌هایی از این دست و جلو انداختن دولت عراق در انجام اقدامات محدودکننده علیه این گروه‌ها راهبرد مطلوبی برای واشنگتن است.

قزوینی غرابی درباره تبعات تعطیلی سفارت آمریکا برای دولت مصطفی الکاظمی عنوان کرد: احتمال تعطیلی این سفارت در شرایط فعلی چندان وارد نیست. اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، می‌توان انتظار داشت دست الکاظمی برای برخورد با برخی گروه‌های موسوم به مقاومت و اتخاذ اقدامات سیاسی در داخل و فشار بر برخی احزاب برای محدود کردن این گروه‌ها بیشتر خواهد شد.

اروپایی‌ها با آمریکا همراه نمی‌شوند

وی درباره احتمال همراهی کشور‌های اروپایی با آمریکا در عراق گفت: زمزمه‌هایی مطرح شده بود که آمریکایی‌ها از برخی کشور‌های دیگر نیز خواسته بودند تا چنین اقدامی را انجام دهند. بیانیه صادر شده توسط ۲۵ سفارت مختلف در عراق نیز هرچند حمله به مراکز دیپلماتیک را محکوم کرده بود، اما اشاره‌ای به عزم و تصمیم این کشور‌ها برای تعطیلی سفارت‌های خود در بغداد نکرده بود.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه بعید است در شرایط نزدیک به انتخابات آمریکا، کشور‌های اروپایی با این موضوع همراهی کنند، اظهار داشت:، اما و اگر‌های فراوان و ابهاماتی درخصوص عامل و فاعل حملات به سفارت‌آمریکا وجود دارد. اما در رسانه‌ها و برخی اظهارات این گونه بیان می‌شود که مراکز دیپلماتیک کشور‌ها مورد تهدید واقع شده است.

ادعای آمریکا ابزار فشار برای محدود کردن مقاومت است

قزوینی غرابی با اشاره به شرایط عراق تصریح کرد: اینکهکشور‌های دیگر خود را وارد تنش میان واشنگتن با برخی جریان‌های عراقی بکنند، به سود آن کشور‌ها نخواهد بود.

وی درباره ادعای آمریکا درباره نقش ایران در حملات انجام شده علیه نمایندگی‌های این کشور در عراق خاطرنشان کرد: این ادعای آمریکا و برخی رسانه‌های عراقی، در حقیقت یک ابزار فشار و حتی چراغ سبز برای برخورد و محدود کردن قدرت مانور و عمل گروه‌های موسوم به مقاومت در عراق است. این رفتار آمریکایی‌ها به نوعی فشار بر دولت عراق برای فشار متقابل بر تهران جهت کاهش حمایت از برخی از این گروه‌ها است.

قزوینی غرابی به سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق به تهران اشاره کرد و افزود: سفر اخیر فؤاد حسین به تهران در بحبوحه ماجرای تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد انجام شد و هدف از آن، گفتگو با ایران برای ایجاد فشار بر این گروه‌ها بوده است. بدون تردید در ماجرای سفارت، آمریکایی‌ها دانسته دست به اقدامی نخواهند زد که به زیان آنان باشد و نقش ایران را تقویت کند.

رسانه‌ها مراقب اظهارنظر‌های حساسیت آفرین باشند

وی درباره یادداشت اخیر روزنامه کیهان علیه آیت‌الله سیستانی و تاثیر آن در فضای سیاسی عراق بیان کرد: یادداشت روزنامه کیهان در هر صورت انعکاس منفی در فضای رسانه‌ای عراق برجای گذاشت. هرچند دستگاه دیپلماسی و برخی نهاد‌ها و شخصیت‌های ارشد ایرانی، حمایت خود را از مرجعیت نجف نشان دادند، اما به دلیل جایگاه روزنامه کیهان و انتساب آن، اثر منفی که چنین اظهاراتی بیش از سایر تریبون‌ها است.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی معارض با ایران در عراق به دنبال بهره‌برداری از چنین رخداد‌هایی برای تخریب بیشتر چهره ایران در عراق هستند، یادآور شد: روابط تهران و بغداد هرچند در سطح بالایی قرار دارد، اما این روابط به دلایل مشخص در سال‌های اخیر به خصوص به همان اندازه با حساسیت مواجه بوده است.

قزوینی غرابی افزود: بسیار مهم است که افراد و رسانه‌ها در خصوص هرگونه اظهارنظر حساسیت‌آفرینی در عراق مراقب باشند و مواضع حساس اینچنین توسط مجاری رسمی اتخاذ و بیان شود.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->