صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشارکت، امنیت و سلامت

  • کد خبر: ۴۷۳۵۹
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
سرهنگ عبدالرضا مجیدی - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی
تکاپوی امنیت یکی از مهم‌ترین کنش‌ها و انگیزه‌های انسانی است و قدمتی طولانی‌تر از مفهوم «اجتماع» و «جامعه» دارد. جست‌وجوی امنیت در زندگی انسان‌ها با جان و هستی‌شان عجین و تداوم حیات در پرتو آن معنا شده است، زیرا بشر از همان روز‌های نخستین زندگی‌اش پی به اهمیت مراقبت از خود برد و با درک این حساسیت، طبیعت را برای حفظ و ایمنی خود به‌مشارکت طلبید. با گسترش زندگی اجتماعی در ادوار مختلف، توجه به ۲ مقوله مهم و حیاتی آموزش و مشارکت برای رسیدن به امنیت، رویکرد جدی به‌خود گرفت و امروز نیز این مؤلفه‌ها به‌عنوان زیرساخت حیاتی بشر در دنیای مدرن اطلاعات و ارتباطات جایگاه ویژه‌ای دارد. در این سازوکار، سازمان‌ها برای مبادله و ترکیب دانش با استفاده از سرمایه‌های اجتماعی سعی می‌کنند در بستر آموزش‌های به‌روز و نیازسنجی‌شده و با تکیه بر اعتماد عمومی، از مشارکت‌های همگانی برای پیشبرد تکلیف‌ها و مأموریت‌هایشان بیشترین بهره را ببرند. خداوند تبارک و تعالی در قرآن مجید می‌فرماید که یکی از اهداف استقرار حاکمیت خدا و استخلاف صالحان و طرح کلی امامت، تحقق امنیت است و بر این اساس می‌توانیم به اهمیت هرچه بیشتر آموزش و مشارکت پی ببریم. پرواضح است که نگاه به امنیت، حوزه‌ای تخصصی و گسترده دارد و امنیت از منظر‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است.

امنیت از منظر درونی و بیرونی به امنیت عینی و ذهنی، از منظر قلمرو جغرافیایی به امنیت ملی و منطقه‌ای و جهانی و از منظر عناصر ذی‌نفع به امنیت فردی و عمومی و از منظر موضوع به امنیت جانی و مالی و شغلی و سیاسی و قضایی و فرهنگی و اجتماعی و امنیت مرز‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. امنیت به‌معنای درست آن، فضایی را ایجاد می‌کند که در آن فرد یا افراد خود را در وضعیتی آسیب‌پذیر احساس نمی‌کنند و تهدیدی متوجه آن‌ها نیست و فقط ابزار رفع تهدید در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در واقع در دنیای امروزی و زندگی پیچیده ماشینی، نگاه به مسائل و آسیب‌های امنیتی باید از زوایای مختلفی صورت گیرد. از بیان آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد به موادمخدر، سرقت، قتل، نزاع‌های خیابانی، فرار از خانه، قاچاق موادمخدر و... گرفته تا بررسی روابط‌انسانی میان اقشار مختلف جامعه و اتفاق‌ها و وقایع متأثر از این مسائل و معضلات و همچنین هرج‌ومرج، تروریسم، تهاجم فرهنگی و... همه می‌توانند به‌عنوان موضوعات درخور توجه در حوزه مسائل امنیتی، بررسی و تبیین شوند.

اینک نیاز به امنیت، اعم از امنیت اجتماعی، روانی، اخلاقی و جسمانی از جمله نیاز‌های ضروری شهروندان است که در جامعه ما بخشی از مسئولیت حفظ و بسط و گسترش آن به نیروی‌انتظامی واگذار شده است و پلیس با برخورداری از ظرفیت‌های مختلف و مداخله کارآمد و اثربخش در پیشگیری و مقابله با ناهنجاری و انحراف‌ها، کژکارکرد‌های اجتماعی را از میان برمی‌دارد.

آنچه در تهاجم فرهنگی و جبهه جنگ نرم دشمنان در این برهه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مفهوم امنیت اخلاقی و تهدید‌های پیش‌روی آن در فضای مجازی و عینی جامعه و موضوع دیگر تهدید‌های مخرب اقتصادی است که دشمن در این اهداف سعی می‌کند پای‌بندی و تعهد مردم در حوزه اعتقادات و باور‌های زیربنایی جامعه را به کمترین حجم و اندازه مورد نظر کاهش دهد.

شیوع کرونا، احساس امنیت در حوزه سلامت را نیز بیش از هر زمان دیگری در جامعه انسانی به‌عنوان یک نیاز اساسی روشن ساخته است و با گسترش این بیماری، می‌بینیم که مردم دنیا به ارزش و قیمت ۲ نعمت امنیت و سلامتی و ضرورت پاسداشت آن‌ها پی برده‌اند.

امســــــال در هفته بزرگـــداشت نیروی‌انتظامی که هم‌زمان با ماه ربیع‌الاول و با شعار «با هم برای امنیت و سلامت» برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی در اختیار داریم تا زمینه‌های ارتقای سطح و مطالعه نیاز‌های آموزشی و توسعه مشارکت‌های آگاهانه عمومی برای بهره‌مندی از نعمت‌های ارزشمند امنیت و سلامتی را بازشناسی کنیم و باید از روزنامه وزین شهرآرا که همیشه بازوی توانمند نیروی‌انتظامی و یار و یاور پلیس خراسان‌رضوی در عرصه انجام تکلیف‌ها و مأموریت‌ها، مرجع مطالبات به‌حق مردمی و رسانه‌ای فعال در حوزه اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ قانون‌مداری و بهزیستی اجتماعی است نیز قدردانی داشته باشیم.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.