آموزش ایمنی برای کودکان را جدی بگیریم

  • کد خبر: ۵۱۶۴۶
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
آموزش ایمنی برای کودکان را جدی بگیریم
یکی از مواردی که کرونا در این مدت نزدیک به یک سال تحت تأثیر قرار داده است دور بودن خردسالان و کودکان از فضای آموزشی حضوری است.
سپهر ستوده‌نیا | شهرآرانیوز؛  تعطیلی مهد‌های کودک برای خردسالان باعث شده است این رده سنی جامعه از آموزش‌های روزانه فاصله بگیرد و تنها گروه پیش دبستانی‌ها از طریق فضای مجازی برای ورود به مقطع دبستان آن هم از نوع مجازی آماده شوند. دانش آموزان نیز از این مهم مستثنا نیستند و امسال سال تحصیلی را به صورت آنلاین از خانه شروع کردند. دوری از فضای آموزشی باعث شده است خلاف سال‌های گذشته کمتر به مسائل ایمنی که گهگاه با مانور‌های نمایشی از جمله پناه گیری هنگام زلزله یا خاموش کردن آتش با انواع کپسول‌های آتش نشانی همراه بود پرداخته شود.


نقش والدین در چنین شرایطی بسیار مهم است. پدر و مادر یا دیگر اعضای خانواده می‌توانند نکات ایمنی را به اعضای کوچک خانواده گوش زد کنند. آشنایی با خطر‌ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز حوادث پیش گیری کند.
 
این روز‌ها که بیشتر کودکان گوشی یا تبلت به دست هستند و ممکن است ساعات زیادی را پای لپ تاپ بگذرانند فرصت خوبی است که با اپلیکیشن ها، نرم افزار‌ها یا بازی‌های رایانه ای، آن‌ها را با انواع حوادثی که در کمین آن هاست آشنا کنیم. گاهی نشان دادن برخی تصاویر کمک زیادی به یادگیری آن‌ها می‌کند.
یکی دیگر از راه‌های آموزش ایمنی به کودکان جایگزین کردن بازی‌های فکری با چاشنی بالابردن سطح آگاهی کودک در دنیای واقعی با دنیای مجازی است. با این اقدام، ساعتی به آن‌ها فرصت می‌دهیم که از گوشی و رایانه دور باشند و در جمع خانواده حضور پیدا کنند.
 
دیگر اقدام این است که کودکان را با سازمان آتش نشانی و خدماتی که انجام می‌دهد آشنا کنیم. از آموزش شماره تلفن ۱۲۵ گرفته تا گوش زد کردن مزاحمت‌های تلفنی که ممکن است فرصت نجات جان و مال خیلی‌ها را صلب کند.
 
والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که فرزندشان باید نشانی کامل و شماره تلفن منزل را یاد داشته باشد تا در صورت بروز حادثه‌ای در نبود بزرگ‌تر در خانه، با سازمان آتش نشانی تماس بگیرند و اعلام خطر کنند.
با زبان کودک باید به او آموزش داد که بازی با وسایل خطرناک مثل کبریت یا فندک ممنوع است. برای این کار می‌توان از داستان‌های واقعی که برای اطرافیان اتفاق افتاده است کمک گرفت. با این روش، خطر ملکه ذهن کودک می‌شود.
 
کودکان را همواره باید از خطر‌ها آگاه کرد. یکی از خطر‌های عمده از نوع برق گرفتگی به ویژه لمس کردن سیم‌های قابل دسترس است. با پوشاندن پریز‌های در دسترس، دم دست نگذاشتن شارژر و وسایل برقی، توجه به سالم بودن سیم‌های برق به خصوص آن‌هایی که عایق و پوشش مناسبی ندارند و ... می‌توان از بروز یک حادثه سهمگین جلوگیری کرد.
 
درباره خطر‌هایی که ممکن است هنگام بازی کردن با آسانسور پیش بیاید و نحوه صحیح استفاده از این وسیله توضیحات لازم را بدهیم. فراموش نکنیم کودکان باید بدانند در شرایط خطر از جمله زلزله یا آتش سوزی نباید از آسانسور استفاده کنند، و از پله‌های اضطراری خارج شوند.
 
پناه گیری هنگام زلزله می‌تواند نوعی بازی بین والدین و فرزندان باشد. با این بازی، فرزند به خاطر می‌سپارد هنگام زلزله چگونه از جان خود محافظت کند.
 
علاوه بر توجه به خرید اسباب بازی برای هر رده سنی، باید خطر‌هایی را که ممکن است حین بازی برای کودکمان رخ دهد به او گوش زد کنیم، مثل گیر کردن سر یا انگشت در اسباب بازی.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->