در این قسمت از گزارشهای مشاغل به سراغ شغلی رفتیم که عطش مردم را رفع میکند! شاغلان این حرفه در تابستان کسبوکارشان سکه است و در زمستان هم اگر زرنگ باشند، دخل خوبی به جیب میزنند. این هفته به سراغ صنف آبمیوه و بستنی رفتیم.
به گزارش شهرآرانیوز؛ در این قسمت از گزارشهای مشاغل به سراغ شغلی رفتیم که عطش مردم را رفع میکند! شاغلان این حرفه در تابستان کسبوکارشان سکه است و در زمستان هم اگر زرنگ باشند، دخل خوبی به جیب میزنند. این هفته به سراغ صنف آبمیوه و بستنی رفتیم.
ویژگیهای مغازه
شما برای اجاره یا خرید یک مغازه که در آن آبمیوه و بستنی بفروشید، به دستکم ۳۰ مترمربع مساحت نیاز دارید. این را هم بدانید که آشپزخانه شما حدود ۲۰ متر فضا را اشغال میکند. پس درعمل با ۳۰ مترمربع میتوانید یک آبمیوهفروشی بیرونبر با یک فضای حداقلی نشستن مشتری راه بیندازید.
کف مغازه شما باید سرامیک باشد و کفشور هم داشته باشد و سقف آن باید حدود ۳ متر ارتفاع داشته باشد. آبمیوهفروشی بر خلاف کافیشاپ هرچه در مکان شلوغتر و حاشیهتر باشد، مشتری بیشتری جذب میکند. پس بهتر است برای خرید یا اجاره مغازه این نکات را مدنظر قرار بدهید.
تجهیزات
برای یک آبمیوهفروشی ساده شما به ۳ دستگاه یخچال، ۲ دستگاه فریزر، ۱۰ دستگاه مخلوطکن، ۲ دستگاه آبمیوهگیری، یک دستگاه بستنیساز، تاپینگ بستنی میوهای و سنتی نیاز دارید. این تجهیزات را بهصورت دستدوم هم میتوانید بخرید تا همان ابتدا از خرج خود بکاهید. در یک کلام برای راهاندازی یک واحد آبمیوه و بستنی با تجهیزات یادشده حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است. این هزینه شامل دکور و مبلمان هم میشود.
مجوزهای اتحادیه
برای این شغل همانند شغلهای قبلی برای پروانه کسب باید چند تأیید از ادارههای اماکن، بهداشت، نظاموظیفه، دارایی و شهرداری داشته باشید که هرکدام اینها مراحل و مدارک خاص خود را میطلبد. مثلا کارت بهداشت، کارت پایانخدمت، گواهی عدم سوءپیشینه و اجارهنامه مغازه از مدارک مهم و لازم است.
یک منوی ساده و ابداعی
شما در شروع کار در منوی سرد خود میتوانید شیرموز، شیرنارگیل، شیرپسته، شیرخرما و در آبمیوهها میتوانید آبپرتقال، آبهویج، آبسیب، آبانار، آبطالبی و در بستنیها بستنی سنتی، بستنی میوهای، آیسپک و میلکشیک داشته باشید. توجه کنید که این محصولات ابتدایی بود. شما با مخلوط همه آبمیوهها با بستنی یا ابداع یک محصول جدید میتوانید تنوع منوی خود را بالا ببرید و مشتری بیشتری جذب کنید. همچنین داشتن یک منوی گرم مثل شیرکاکائو یا قهوه که البته نیازمند داشتن یک دستگاه اسپرسوساز تکگروپ هم هست، میتواند مشتری شما را در زمستان دلگرم کند!
لطفا تازه درست کنید!
یکی از نکاتی که باعث بهتر شدن کیفیت محصول و به دنبال آن رضایت مشتری میشود، تازه درست کردن محصول است. یعنی به دنبال آماده بودن محصولات از قبل نباشید، بلکه در حضور مشتری سفارش را درست کنید.
از منوی سرد سود کنید!
جالب است بدانید که منوی سرد شامل مشتقات بستنیها با شیر سود بیشتری از آبمیوهها خواهد داشت. پس بهتر است که کیفیت و تنوع منوی سرد خود را افزایش دهید تا اقبال مشتری از این منو بیشتر و سود شما هم بیشتر باشد.
چند نفر کمک؟
در یک مغازه سیمتری ۶ نفر لازم است که ۳ نفر صبح و ۳ نفر بعدازظهر مشغول به کار شوند.
نوسان قیمت، دردسر خرید
یکی از دردسرهای این روزهای صنف آبمیوه و بستنی نوسان در قیمت مواد اولیه است. شما باید محصولات خود را تازهبهتازه بخرید تا کیفیت افت نکند، اما این روش خرید با توجه به نوسان بازار میتواند پیشبینی شما از قیمتها را بههم بریزد.
تهیه مواد اولیه
برای تهیه آبمیوه معمولا ۵۰ کیلو از هر میوه مثل سیب، هویج، موز، طالبی و... و برای تهیه منوی سرد ۵۰ کیلو شیر برای یک فروش متوسط در روز لازم است. خرید محصولات بهصورت ماهانه در صورت داشتن فضا و کیفیت مناسب سردخانه میتواند راهکار خوبی برای در امان ماندن از گرانی باشد.
دقت کنید که مهمترین بخش این شغل همین خرید مواد اولیه است. کیفیت نهایی محصول شما ۹۵ درصد به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد. پس سعی کنید که در خرید مواد اولیه کیفیت را اولویت قرار دهید و در این مرحله به دنبال سود بیشتر نباشید. زیرا شما سود را هنگام فروش یک محصول باکیفیت کسب میکنید. شیر و بستنی را بهصورت کیلویی میتوانید از شرکتهای دارای نشان سیب سلامت بخرید.
شیر پرچرب استفاده کنید
شیر پرچرب شاید به لحاظ قیمتی حدود ۱۰۰۰ تومان از شیر کمچرب گرانتر باشد، اما برای بالاتر رفتن کیفیت محصولات حتما از شیر پرچرب استفاده کنید.
ظرف و ظروف
برای ظرف و ظروف باید از ظروف یکبارمصرف استفاده کنید. اداره بهداشت اجازه استفاده از ظروف چینی را نمیدهد. در ابتدای کار روزانه دستکم ۳۰۰ عدد لیوان، نی، قاشق و چنگال احتیاج دارید. البته درباره ظرف و ظروف هرچه بیشتر بخرید و نگه دارید، بهتر است.
ساعت کاری
ساعت کاری هرچقدر بیشتر باشد، بهتر است، اما اوج کار یک آبمیوهفروشی از ساعت ۱۸ تا ۲ بامداد است.
درآمد ماهیانه
درآمد ماهیانه یک آبمیوه و بستنیفروشی بهطور متوسط در ماههای اول بین ۵ تا ۷ میلیون تومان بهصورت خالص است. هزینه اجاره مغازه، حقوق کارکنان، خرید مواد اولیه و هزینه شایان توجه قبض برق که ماهیانه حدود یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان میشود، از درآمد ناخالص کم شده است.
قیمت مصوب اتحادیه
تمام محصولات موجود در منوی شما قیمت مصوب آییننامهای دارد. اگر یک محصول ابداعی و منحصربهفرد داشتید، باید به اتحادیه اعلام کنید و آنها قیمت پیشنهادی شما را تأیید کنند.
خود را در بورس نگه دارید!
برای برند شدن در بین آبمیوهفروشیهای شهر، اول باید محصولات باکیفیت بسیار مطلوبی داشته باشید، دوم اینکه هرچندماه یکبار محصول جدید و منحصربهفردی را در منوی خود ایجاد کنید. مثلا با مخلوط میوههای یکرنگ باهم در فصل تابستان یا درست کردن محصولات گرم در فصل زمستان، آبمیوهفروشی خود را برای مشتری منحصربهفرد کنید.
یک چالش: کیفیت بالا، قیمت ثابت
قیمت محصولات شما مصوب نرخنامه اتحادیه است و شما نمیتوانید گرانتر بفروشید. از طرفی برای رقابت در بازار باید به دنبال کیفیت بالایی در محصولات خود باشید. پس این یک چالش در سر راه شماست که راهحل آن در خرید مناسب است. یعنی باید مواد اولیه بهخصوص میوهها را با بالاترین کیفیت و پایینترین قیمت بخرید. اینگونه شما میتوانید با هزینه کمتر، محصول باکیفیت را با همان قیمت اتحادیه ارائه کنید. اگر شما کیفیت را بالا ببرید و به همان نسبت قیمت تمامشده محصول هم بالا برود، قطعا برای شما اقتصادی نخواهد بود.