رئیس انجمن صنفی جایگاهداران عرضه فراوردههای نفتی خراسان رضوی گفت: افزایش ناچیز کارمزد جایگاهداران و از طرفی افزایش هزینههای جاری باعث شده است جایگاهداران بیشتر از همه افت ۳۰ درصدی فروش بنزین را متحمل شوند.
طنین همتی|شهرآرانیوز، قاسم کامرانفر با بیان اینکه در کشور ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بنزین فروختیم که این عدد اکنون به
۷۵ میلیون لیتر رسیده است و این ضرر را جایگاهداران بیشتر از همه متحمل شدند، افزود: گرانی بنزین باعث افت ۳۰ درصدی فروش شده است که شیوع کرونا و کاهش مسافرتها هم مزید بر علت شد.
وی تأکید کرد: متأسفانه توجه خاصی به این قشر نمیشود، زیرا تمام تجهیزات جایگاهی از خارج کشور وارد میشود یا منشأ خارجی دارد و با افزایش ارز شاهد افزایش پنجبرابری قیمت تجهیزات بودیم، برای مثال مخزن جایگاه که فراورده را پمپاژ میکند، ۱۵ میلیون تومان بوده است که الان با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان پیدا هم نمیشود، چون وارد نمیشود. اگر بهفرض، یک تلمبه ۱۲ میلیون تومان بود، الان به ۴۵ میلیون تومان رسیده است و یک دستگاه نازل ۵۰۰ هزار تومانی به ۵ میلیون تومان رسیده است.
بهگفته کامران فر هزینهها متناسب با درآمد نیست و متأسفانه علاوه بر اینکه کارمزد سالانه جایگاهداران بسیار کم افزایش یافته است، حقوق کارگرها ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه دولت توجه خاصی به مشکلات ما ندارد، افزود: ما موظفیم ارزشافزودهای را که بیشتر واحدهای صنفی از مردم دریافت میکنند، خودمان پرداخت کنیم که در سال
مالیات چشمگیری است.
کامرانفر با بیان اینکه کارمزد جایگاهداران برای بنزین معمولی و سوپر یکی است، اظهار کرد: با اینکه درصد تبخیر بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی بیشتر است، دولت حاضر به پرداخت مبلغی برای تبخیر این سوخت نیست، در صورتی که در گذشته این حق تبخیر به جایگاهداران پرداخت میشد.
وی درباره کیفیت بنزین سوپر اظهار کرد: کیفیت بنزین سوپر مطلوب و عالی است و درجه خلوص آن بالای ۹۶ درصد است، درحالیکه بنزین معمولی حدود ۸۰ درصد است. باتوجهبه تأثیری که بنزن سوپر در کاهش آلودگی دارد، مردم باید از این بنزین استفاده کنند، ولی، چون قیمتش بیشتر است، مجبور میشوند از بنزین معمولی که ۲۰ درصد ناخالصی دارد و خواهناخواه در عمر قطعات خودرو و میزان آلودگی هوا تأثیر میگذارد، استفاده کنند.
وی در ادامه تأکید کرد: ایجاد یک جایگاه باتوجهبه هزینههای آن از جمله مکان احداث که باید حاشیه بولوار باشد و تجهیزاتی که در آن بهکار میرود و درآمد پایینی که نصیب جایگاهدار میشود، در وضعیت کنونی اصلا صرفه اقتصادی ندارد. کمیته جانمایی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ موافقت برای تأسیس جایگاه داشته، اما ۲ جایگاه هم ایجاد نشده است، چون باتوجهبه هزینههای جایگاه، تأسیس آن برای سرمایهگذار بهصرفه نیست. مشهد نیازی هم به تأسیس جایگاه ندارد. اکنون ۷۵ جایگاه در شهر مشهد و ۱۱۵ جایگاه هم در استان داریم.
وی با بیان اینکه استقبال از بنزین سوپر برای خودروهای خارجی هم کم شده است، افزود: اختلاف قیمت باعث شده است استقبال از مصرف بنزین سوپر کم شود، بهطوریکه اگر در ماه ۱۰ هزار لیتر بنزین سوپر میفروختیم، الان ۳۰۰۰ لیتر میفروشیم.
وی اذعان کرد: بهتر است برای هر تصمیمی که در حوزه سوخت بنزین گرفته میشود، نظر تشکلها را هم بگیرند تا بسیاری از مشکلات این حوزه حل شود، اما متأسفانه از ما نظرخواهی نمیشود.
رئیس انجمن صنفی جایگاهداران عرضه فراوردههای نفتی خراسان رضوی یادآور شد: زمان انتظار خودرو در جایگاه علاوه بر آلودگی محیط باعث مصرف بیهوده سوخت میشود که این خود به اندازه قاچاق این محصول موجب به هدر رفتن سوخت در کشور میشود. اگر این موضوع را در ۳۵۰۰ جایگاه کشور در نظر بگیرید، رقم چشمگیری برای مصرف بیهوده این کالای راهبردی میشود.