سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن
سرخط خبرها

جایگاه‌های CNG در آستانه تعطیلی

  • کد خبر: ۴۶۵۴۳
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
جایگاه‌های CNG در آستانه تعطیلی
جایگاه‌های CNG به دلیل افزایش بی سابقه هزینه‌های بهره برداری و نگهداشت و عدم افزایش کارمزد، در آستانه تعطیلی هستند

به گزارش شهرآرانیوز، رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور، محسن جوهری بیان اینکه مالکان جایگاه های CNG و شرکت های بهره بردار توان پرداخت هزینه های سرسام آور این جایگاه ها در سال جاری را ندارند و در شرایط فعلی، دولت هیچ حمایتی از جایگاه داران و شرکت های بهره بردار نکرده است، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ موجب افزایش قابل توجه هزینه های حوزه CNG به ویژه در بخش عرضه شد و ادامه این روند در سال گذشته و عدم تناسب افزایش کارمزد با افزایش هزینه ها موجب زیان انباشته برای جایگاه داران و شرکت های بهره بردار شده است.

 

جوهری با تاکید بر اینکه جهش ارزی در سال جاری و عدم افزایش کارمزد جایگاه های CNG و تبعات ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور، موجب ورشکستگی جایگاه داران و عدم توانایی آنها در پرداخت هزینه های جایگاه ها شده است، ادامه داد: در حالیکه هزینه های احداث یک باب جایگاه CNG طی هفت سال گذشته حدود ۱۰ برابر شده، افزایش کارمزد این جایگاه ها در این بازه زمانی هنوز به رشد دو برابری نرسیده و این موضوع باعث عدم استقبال بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در احداث جایگاه های CNG شده است.

 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه تعطیلی برخی از جایگاه ها در این شرایط علاوه بر جایگاه داران، برای مردم که در شرایط وخیم اقتصادی از سوخت CNG استفاده می کنند مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: علیرغم این مشکلات، در سال جاری شاهد سخت گیری هایی از طرف برخی ارگانهای دولتی از جمله سازمان امور مالیاتی، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی گاز، وزارت نیرو و ... هستیم که این سخت گیری ها بعضا موجب افزایش هزینه های جایگاه ها نیز شده است.

 

به گفته جوهری، علیرغم عدم تعیین حق العمل جایگاههای CNG در سال جاری، سازمان امور مالیاتی به استناد بند ۳ ذیل جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، جایگاه داران CNG را مشمول پرداخت عوارض و مالیات ارزش افزوده حق العمل جایگاه ها قرار داده است. همچنین با توجه به ارزی بودن قطعات جایگاه های سی ان جی و افزایش بیش از ۱۰ برابری نرخ ارز در دو سال گذشته و تحریم های نقل و انتقال پولی و سختگیری های داخلی وزارت صمت و بانک مرکزی عملا تامین قطعات و نگهداری جایگاه ها در شرایط ایمن به شدت با چالش و بحران روبرو است و هیچگونه حمایت و برنامه ای در خصوص تامین نیاز ایمنی این صنف از طرف دولت صورت نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته بیش از چهار مرتبه مسئولان امر در مصاحبه‌های مختلف بر لزوم توجه به موضوع اصلاح کارمزد جایگاه‌داران CNG تأکید کرده‌اند، گفت: با این وجود، شاهد عدم توجه مسئولان به این موضوع مهم هستیم به طوری که علی رغم گذشت نیمی از سال ۹۹، هنوز هیچ تغییری در کارمزد جایگاههای CNG اتفاق نیفتاده است.

 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: مهرماه سال گذشته در نامه ای به امور انرژی سازمان برنامه و بودجه خواستار برگزاری جلسه ای به منظور بررسی وضعیت کارمزد جایگاه‌های CNG در سال ۹۹ شدیم که به این نامه پاسخی داده نشد و ما مجددا در آذرماه سال گذشته با ارسال نامه ای به امور انرژی سازمان برنامه و بودجه در خصوص مشکلات جایگاه‌داری از حیث مباحث مالی، افزایش هزینه ها و عدم تناسب کارمزدها با مخارج گزارشی ارائه کردیم و پیشنهادات کارشناسی شده برای تعیین کارمزد ۱۳۹۹ را در قالب لایحه بودجه ارائه دادیم.

 

جوهری با بیان اینکه همچنین در آذرماه ۱۳۹۸، نامه ای خطاب به مدیرکل بودجه، منابع و ارزیابی طرح های معاونت برنامه ریزی وزارت نفت ارسال کرده و خواستار برگزاری جلسه حضوری به منظور بررسی مسائل مربوط به کارمزد امسال شدیم، اظهار کرد: در نتیجه این نامه نگاری ها و پیگیری ها، در پایان دی ماه ۱۳۹۸، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت با ارسال نامه ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با توجه به عدم پیش بینی بودجه افزایش کارمزد جایگاه های CNG‌ در بخش بودجه وزارت نفت، در صورت ارائه درخواست از سوی فعالان این عرصه برای افزایش کارمزد، باید قیمت فروش CNG در سال ۹۹ افزایش یابد.

 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور با تاکید بر اینکه در بهمن ماه ۱۳۹۸ با ارسال نامه ای مجدد، تبعات عدم افزایش متناسب کارمزد در سال جاری را برای امور انرژی سازمان برنامه و بودجه تشریح کردیم، ادامه داد: با پیگیری های مستمر در نهایت در اردیبهشت ماه سال جاری، سازمان برنامه و بودجه با ارسال نامه ای به معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، از وزارت نفت درخواست کرد که به دغدغه بخش خصوصی فعال در عرضه سوخت CNG توجه کرده و در صورت نیاز به منابع مالی، پیشنهاد خود را ارائه دهد.

 

به گفته جوهری عدم توجه به موضوع مهم کارمزد جایگاه های CNG در سال گذشته توسط مسئولین ذیربط موجب شد که با وجود گذشت بیش از شش ماه از سال ۱۳۹۹ هنوز هیچ افزایشی در کارمزد این جایگاه ها اتفاق نیفتاده است. بسیاری از جایگاه های CNG کشوربا تجهیزات با عمر بیش از ۱۰ سال هستند و این جایگاه ها نیاز مبرم به نوسازی تجهیزات دارند وبا افزایش شدید قیمت قطعات و تجهیزات، برای نوسازی این جایگاه ها علاوه بر پرداخت کارمزد منصفانه باید تسهیلاتی برای جایگاه داران در نظر گرفته شود.

 

وی اظهار کرد: تعیین رقم مناسب کارمزد در سال جاری با توجه به افزایش کم سابقه هزینه های جایگاه‌داران، می تواند از بروز چالش جدی در امر توزیع سوخت CNG جلوگیری کند و انتظار داریم وزارت نفت همانگونه که در یکسال گذشته اقدامات خوبی را در بخش تقاضا در حوزه CNG انجام داده در بخش عرضه هم، با اقدام عاجل مانع از تعطیلی جایگاه ها شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->