صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

توفیق توقیف «قورباغه»

  • کد خبر: ۴۹۶۷۱
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
سریال «قورباغه» هومن سیدی چند وقتی است قرار است از پلت‌فرم‌های اینترنتی پخش شود. گروه قوی بازیگران و تیزر‌های تبلیغاتی پرخون و جاندار سریال قورباغه هم از اتفاق جدیدی در سریال‌سازی ایران حکایت دارد، اتفاقی که به‌یقین در آن شکی نیست؛اما بحث اینجا بازی با تفکرات مخاطب در فضای‌مجازی برای بیشتر بر سر زبان افتادن نام یک اثر است.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - ناامیدکننده‌ترین اکران‌های چند سال گذشته سینما، اکران فیلم‌هایی بوده است که در سال‌های گذشته به هر علت، توقیف شده‌اند یا از پخش آن جلوگیری شده و پس از پخش، تماشاچیان مشتاق را با کلی علامت تعجب از سالن سینما بدرقه کرده است. علامت تعجب‌ها و ناامیدشدن‌هایی که نه برای کیفیت پایین آن فیلم‌ها که به‌شکل عمده از بعضی فیلم‌های روز سینما بهتر بوده‌اند، بلکه به این دلیل بوده که مردم به انتظار تماشای یک شاهکار بی‌نظیر که سال‌ها امکان اکران نداشته است، به سینما رفته و بعد با یک اثر معمولی روبه‌رو شده‌اند.
 
این روند باعث شده است در چند سال گذشته سینماگران و سریال‌سازان از برچسب توقیفی‌بودن یا جلوگیری از اکران به‌عنوان یک حربه تبلیغی استفاده کنند. جدا از اینکه می‌شود و باید به مسئولان فرهنگی خرده گرفت که چرا کار را به‌جایی رسانده‌اند که توقیفی‌بودن معادل باکیفیت‌بودن گرفته می‌شود و تماشاچی را به سمت آن اثر جلب می‌کند و همچنین جدا از انتقاد به افراد مثلا فرهنگی که برای پرفروش‌شدن یا بیشتر دیده‌شدن اثرشان از این ترفند تبلیغی استفاده می‌کنند، باید بیشتر از هر چیز خودمان موقع گشت‌وگذار مجازی حواسمان را جمع کنیم تا فریب این نوع تبلیغات را نخوریم.
 
بهانه اصلی نوشتن این مطلب، اما اتفاقات یکی‌دو روز گذشته درباره سریال «قورباغه» است که چند وقتی است قرار است از پلت‌فرم‌های اینترنتی پخش شود. هومن سیدی کارگردان و نویسنده خلاق و خوش‌آتیه‌ای است که در کار‌های جدید سینمایی خود نوآوری و توانایی خلق دنیا‌های مخصوص خود را نشان داده و گروه قوی بازیگران و تیزر‌های تبلیغاتی پرخون و جاندار سریال قورباغه هم از اتفاق جدیدی در سریال‌سازی ایران حکایت دارد، اتفاقی که به‌یقین در آن شکی نیست. بحث، اما بازی با تفکرات مخاطب در فضای‌مجازی برای بیشتر بر سر زبان افتادن نام یک اثر است.
 
سه‌چهار روز پیش گفته شد که قورباغه در اوایل آذرماه پخش می‌شود و تیزر‌های مفصلی هم در صفحه بازیگران و عوامل و صفحه‌های خبری سینمایی پخش شد، اما به ناگاه بازیگران و عوامل فیلم و البته خود هومن سیدی پست و استوری‌های عجیبی گذاشتند که خبر از جلوگیری پخش سریال می‌داد.
 
هومن سیدی در بخشی از پستش این‌طور نوشت که: «ما مجبوریم تاریخ پخش را به اول دی‌ماه موکول کنیم. کسی هست که اطمینان بدهد دی به بهمن یا اسفندماه یا به هر ترتیبی به سال بعدی موکول نخواهد شد؟ لطف کنید بفرمایید در این لحظه سریال قورباغه توقیف شده است یا خیر؟»
 
 


پس از این اتفاق بلافاصله نوید محمدزاده هم پستی انتقادی گذاشت و به‌تبع این اتفاق، صفحه‌های خبری سینمایی هم پر شد از خبر توقیف احتمالی سریال قورباغه. جالب است که درست روز بعد از این اتفاق گفته شد که پخش این سریال بلامانع است. توقیف یا تأخیر پخشی که معلوم نشد اصلا وجود خارجی داشت یا خیر!
 
مشابه این اتفاق، چندماه پیش هم در اوایل پخش فیلم «مسخره‌باز» در پلت‌فرم‌های اینترنتی افتاد، زمانی که نویسنده و کارگردان این فیلم، همایون غنی‌زاده، استوری گذاشت و از مردم خواست که این فیلم را نبینند، چون نسخه تأییدشده او نیست. پس از یکی‌دو روز که خبر سانسور فیلم پخش شد و نام فیلم بر سر زبان‌ها افتاد، او استوری گذاشت که منظورش کیفیت بد صدای فیلم بوده و حال مشکل حل شده
است!

بی‌شک نه سیاست گذاری‌های سینمایی به دست ماست و نه تبلیغات فیلم و سریال‌ها، اما می‌شود این نکته را در گشت‌وگذار‌های مجازی همیشه پس ذهنمان داشته باشیم، آنجا که در توضیح ویدئو نوشته شد گفت‌وگوی پرحاشیه و پرتیتر با فلان بازیگر یا سکوت فلانی شکسته شد یا فلان سریال سرانجام منتشر شد یا فلان فیلم از بند توقیف در آمد، اول کمی فاصله بگیریم و جدا از حرف‌وحدیث‌ها فکر کنیم و بعد دکمه پخش را بزنیم!
 
 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.