صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حذف پراید عملی یا ناممکن؟

  • کد خبر: ۴۹۸۰
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری پراید از سال آینده متوقف می‌شود

جزایری| براساس اعلام سردار هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، خودرو پراید براساس توافق صورت‌گرفته با شرکت سایپا و وزارت صمت از سال ۹۹ شماره‌گذاری نمی‌شود. این مسئول با تأکید بر اینکه این خودرو آسیب‌های زیادی در تصادفات ایجاد می‌کند گفته است: ما به سایپا گفتیم به تعهداتی که در سال ۹۸ برای تحویل خودرو پراید دار‌د عمل کند، اما از سال ۹۹ این خودرو را شماره‌گذاری نخواهیم کرد.

هرچند مسئولان راهنمایی و رانندگی و همچنین وزارت صمت تأکید دارند به منظور حفظ ایمنی رانندگان و مسافران باید در تولید برخی از خودرو‌ها تجدید نظر شود، آمار تولید خودرو در ۵ ماه اول امسال نشان می‌دهد تحقق این وعده با چالش‌هایی مواجه است. صنعت خودروسازی سهمی ۲۱ درصدی در ایجاد ارزش افزوده و همچنین سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی طی سال‌های اخیر داشته است. از آنجا که صنعت خودروسازی همواره یکی از پیش‌ران‌های اقتصادی در نرخ رشد بوده است، دولت‌های مختلف سعی کرده‌اند با اتخاد حمایت‌های مالی و غیرمالی، بستر‌های رشد تولید خودرو را فراهم کنند.

در این راستا دولت یازدهم بعد از کاهش شدید تولید خودرو در سال ۹۱، تزریق مالی به خودروسازان را در دستور کار قرار داد. این مسئله سبب شد تولید خودرو از ۷۲۹ هزار دستگاه در سال ۹۲ به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه در سال ۹۶ برسد. در کنار این مسئله، دولت به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، پرداخت تسهیلات خرید در سال ۹۴ را نیز در دستور کار قرار داد. با این حال، شروع تحریم‌ها سبب شد تولید خودرو در سال ۹۷ به ۷۹۸ هزار دستگاه کاهش یابد. وزارت صمت اواخر اسفند سال گذشته اعلام کرد برای سال ۹۸ حفظ تیراژ تولید در سال ۹۷ را به عنوان کف و افزایش ۲۰درصدی را به عنوان سقف هدف‌گذاری کرده است.

آمار‌های ۵ ماه نخست امسال نشان می‌دهد خودروسازان بیش از ۵ درصد از اهداف تعیین‌شده عقب هستند. همچنین آمار تولیدات شرکت سایپا بیانگر این مسئله است که پراید سهمی ۵۰ درصدی از کل تولیدات این شرکت را دارد. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که با رفتن شرکت‌های خارجی از ایران و همچنین کاهش تولیدات شرکت ایران‌خودرو، فشار برای عرضه خودرو‌هایی که امکان داخلی‌سازی آن‌ها بیشتر وجود دارد افزایش یافته است. نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی کشور و تأکید مسئولان مبنی بر افزایش تولید با وجود قطع ارتباط با شرکت‌های خارجی نشان می‌دهد اگر حذف شماره‌گذاری پراید از سال آینده غیرممکن نباشد، به طور حتم، با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.