«تولید ۳ مدل پراید از اردیبهشت و دیماه سال آینده متوقف خواهد شد.» این خبری بود که روز گذشته، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد و برای بیشتر مردم ایران که همواره به این خودرو واکنشهای منفی متعددی داشتهاند خبری مسرتبخش تلقی میشود. البته توقف تولید پراید خبر جدیدی محسوب نمیشود و طی سالهای اخیر درباره اینکه دوران این خودرو به اتمام رسیده است و باید تولید آن متوقف شود، خبرهای زیادی شنیدهایم، اما اگر تولید این خودرو متوقف شود، چه خودروهایی جایگزین پراید خواهند بود و با توقف تولید این خودرو، کدام خودرو لقب ارزانترین خودرو بازار را از آن خود خواهد کرد؟
آرش محبینژاد، دبیر انجمن خودروسازان، پیش از این گفته بود سایپا برای جایگزینی پراید روی پلتفرم ایکس۲۰۰ (پلتفرمی که تیبا و ساینا روی آن ساخته شدهاند)، اتاقکهای جدیدی طراحی کرده است. ایرانخودرو هم پارس را (به واسطه افزایش تیراژ) جایگزین پژو ۴۰۵ خواهد کرد. البته سایپا این مسئله را تکذیب و اعلام کرده است محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا براساس چند پلتفرم توسعه خواهند یافت که پلتفرم پراید در بین آنها جایی ندارد.
بر اساس اخبار منتشرشده، پیش از تحریمها برنامه سایپا این بود که ۲ خودرو داتسونگو و چانگانبنی را به عنوان جایگزین پراید به تولید برساند، اما خودرو داتسونگو در تست تصادف امتیاز صفر ستاره ایمنی را دریافت کرد که نشان میدهد وضعیت ایمنی این خودرو بسیار نامطلوب است. خودرو چینی چانگانبنی نیز در مراکز تست ژاپن موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی شد، اما قیمت حداقلی این خودرو ۶۰۰۰ دلار خواهد بود که اگر در ایران تولید شود، قیمت آن نزدیک ۷۰ میلیون تومان خواهد بود. البته با توجه به وضعیت تحریمها، این مسئله نیز در عمل منتفی است. فعالان بازار خودرو بر این باورند که در شرایط فعلی تیبا و ساینا تنها جایگزینهای پراید هستند. هماکنون در بازار آزاد تیبا (رینگ فولادی) به قیمت ۵۱ میلیون تومان، تیبا (رینگ فولادی) ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۲ (سفید) ۵۷ میلیون تومان و تیبا ۲ (تنوع رنگ) ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. همچنین ساینا ۵۸ میلیون تومان، ساینا (رینگ آلومینیمی) ۶۱ میلیون تومان و ساینا اتوماتیک ۸۴ میلیون تومان به فروش میرسد.