بازیگر هشتاد ساله سینما و تلویزیون ایران که سال ۱۳۲۰ در چنین روزی متولد شد خیلی از جوایز مهمی را که در عرصه بازیگری بهدست آورده، مرهون سینماگران خراسانی است.
غلامرضا زوزنی | شهرآرانیوز -با اینکه فرامرز قریبیان، بازیگر مطرح و پیشکسوت، در بیش از پنج دهه فعالیت هنریاش بیشترین همکاری را با مسعود کیمیایی، نویسنده و کارگردان، داشته و حتی سینما را در سال ۱۳۴۷ با فیلم او آغاز کرده، اما سه بار موفق به دریافت جایزه از جشنواره فجر شده که هر سه آنها به دلیل همکاری با کارگردانان مشهدی و خراسانی بوده است. او برای فیلمهای «ترن» (۱۳۶۶) و «بندر مهآلود» (۱۳۷۱) که هر دو آنها ساخته مرحوم امیر قویدل، سینماگر فقید مشهدی است موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. همچنین او برای حضور در فیلم «مرد بارانی» (۱۳۷۸) ساخته سینماگر خراسانی، ابوالحسن داوودی، نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.
از طرفی دیگر این بازیگر پیشکسوت با اینکه حضور چندانی در تلویزیون نداشته و تعداد سریالهایی که برای رسانه ملی بازی کرده کمتر از انگشتان دو دست است، اما در میان عموم مردم از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. تصمیم او برای تمرکز بر بازی در تولیدات سینمایی هوشمندانه و در دهه شصت و هفتاد شجاعانه بوده است.
همکاری با بزرگان
فیلم «گوزنها»
قریبیان که سوپراستار فیلمهای سینمایی دهه شصت و هفتاد بود با وجود درخشش در آثاری همچون «گوزنها» به کارگردانی کیمیایی، «سایههای بلند باد» ساخته بهمن فرمانآرا، «سناتور» به نویسندگی فریدون جیرانی و کارگردانی مهدی صباغزاده، دو سینماگر مشهدی و «کانیمانگا» ساخته مرحوم سیفا... داد نتوانست خود را به سیمرغ برساند. اما در سال ۱۳۸۱ برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «آلزایمر» توانست دیپلم افتخار جشنواره فجر همان سال را به دست آورد. همکاریهای او با اصغر فرهادی، سینماگر مطرح، نه در جشنوارههای داخلی که در جشنوارههای خارجی نیز آوردههایی برای او داشته است که از آن نمونه میتوان به جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و جایزه گرگ نقرهای از جشنواره بینالمللی فیلم مسکو ۲۰۰۳ برای بازی کم نظیرش در فیلم «رقص در غبار» اشاره کرد. قریببان پس از آن در دومین همکاری با فرهادی در «شهر زیبا» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلم هند ۲۰۰۴ را نیز از آن خود کرد.
ورود پس از «خروج»
فرامرز قریبیان دراعتراض به ناداوریها در جشنواره فیلم فجر برای همیشه از صحنه بازیگری خداحافظی و این تصمیم را در نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» در جشنواره فیلم فجر پارسال رسانهای کرد. او در اعتراض به سوءمدیریت در سینمای ایران و همچنین غرضورزیها و زد و بندها در این هنر برای همیشه از بازی در سینما خداحافظی کرد.
اما این خداحافظی زیاد طولانی نشد و چندی بعد رسانهها خبرهایی منتشر کردند که حکایت از حضور او در فیلمی دیگر داشت. «اکبر شاه آهن» به نویسندگی و کارگردانی علی رویینتن فیلمی است که پای قریبیان را پس از خداحافظی رسمیاش از سینما دوباره به صحنه باز کرده است. باید منتظر ماند و دید آقای نقشهای معترض سینمای ایران چه دلیلی برای بازی در این فیلم و نقض حرفش داشته است.