صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در مهر امسال، ۶۹۲ هزارو ۱۰۰ فقره چک به ارزش ۱۲۷ هزارو ۸۰۹ میلیارد ریال در خراسان‌رضوی مبادله شده است.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در مهر امسال، ۶۹۲ هزارو ۱۰۰ فقره چک به ارزش ۱۲۷ هزارو ۸۰۹ میلیارد ریال در خراسان‌رضوی مبادله شده است. در این ماه، ۵۹ هزارو ۶۰۰ چک به ارزش ۱۳ هزارو ۳۶۲ میلیارد ریال در استان برگشت خورده است. باتوجه‌به اینکه در شهریور امسال، ۶۹۵ هزارو ۲۰۰ فقره چک به ارزش ۱۱۱ هزارو ۱۵ میلیارد ریال مبادله شده بود، این رقم نشان می‌دهد که در مهرماه هرچند تعداد چک‌های مبادله‌ای کاهش یافته، بر رقم چک‌های مبادله‌شده افزوده شده است. همچنین در شهریور امسال، ۶۶ هزارو ۵۰۰ فقره چک به ارزش ۱۲ هزارو ۹۴۴ میلیارد ریال در خراسان‌رضوی برگشت خورده است. بر این اساس، تعداد چک‌های برگشتی مهرماه این استان نسبت‌به شهریور، ۶ هزارو ۹۰۰ فقره کاهش یافته است.

با این حال باید درنظر گرفت که در مهر سال گذشته هرچند ۶۰۰ هزارو ۴۰۰ فقره چک در خراسان‌رضوی به رقم ۵۴ هزارو ۸۵۵ میلیارد ریال مبادله شده بود، در این ماه ۴۷ هزارو ۱۰۰ فقره چک به ارزش ۶ هزارو ۵۸۱ میلیارد ریال برگشت خورده است. این آمار نشان می‌دهد که سرعت رشد تعداد چک‌های برگشتی خراسان‌رضوی در یک سال اخیر، از سرعت رشد تعداد چک‌های مبادله‌شده بیشتر بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی، از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده کشور در مهرماه، بـه ترتیـب ۸/۳ درصد و ۹/۹ درصد برگشت داده شده است. تعداد و مبلغ چک‌های برگشت‌داده‌شده نسبت‌به چک‌های مبادله‌شده در شهریور امسال به ترتیب معادل ۹/۲ درصد و ۱۰/۱ درصد و در مهر ۹۸ به ترتیب برابـر با ۸/۴ درصـد و ۱۲/۲ درصد بوده است. کارشناسان اعتقاد دارند با اجرای قانون جدید چک ازجمله ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و چک الکترونیک توسط بانک مرکزی، در ماه‌های آینده شاهد کاهش تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی نسبت‌به مبادله‌ای خواهیم بود.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.