صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بسیاری از کارشناسان حوزه افغانستان، تجاوز شوروی به این کشور را سرآغاز شرایط امروز آن می‌دانند. ۴۱ سال پیش ارتش سرخ شوروی با اشغال کشور افغانستان، طولانی‌ترین عملیات خود را علیه یک کشور مستقل آغاز کرد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ اشغال افغانستان به اعتراف نسل جدید رهبران روسیه، یکی از اشتباهات بزرگ کرملین در سیاست خارجی به شمار می‌رود. حمله شوروی به افغانستان به بهانه درخواست کمک ببرک کارمل از مقامات این کشور انجام شد. کارمل یک روز بعد از این حمله، با کودتا قدرت را در افغانستان در دست گرفت.
 
پس از آن، مجاهدین افغانستان با حدود ۱۳۰ هزار سرباز ارتش سرخ شوروی به مقابله برخاستند و با اینکه این ارتش شوروی از سلاح‌های پیشرفته برخوردار بود، شکست‌های سنگینی به آن وارد کردند.
 
از طرف دیگر، آمریکا که تحکیم قدرت شوروی در افغانستان را خطری جدی برای منافع خود می‌دانست، با اقدام‌های سیاسی، اقتصادی و حتی کمک‌های نظامی به برخی از گروه‌های افغانستانی، به رقابت با شوروی در افغانستان پرداخت.
 
حاصل ده سال تجاوز شوروی به افغانستان، ده‌ها هزار کشته و مجروح از مردم مسلمان این کشور بود.
 
سرانجام مقام‌های شوروی به دلیل تغییر در سیاست خارجی این کشور و با توجه به هزینه سنگین ادامه جنگ در افغانستان، در فوریه سال ۱۹۸۹ ناگزیر به عقب‌نشینی از این کشور شدند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.