صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرمول جدید قیمت خودرو‌ها اعلام شد | لیست خودرو‌هایی که شامل قیمت‌گذاری جدید خواهند شد

  • کد خبر: ۵۴۱۹۵
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
  • ۵
رئیس شورای رقابت گفت:برای قیمت‌گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد باقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، رضا شیوا رئیس شورای رقابت در نشست خبری در خصوص قیمت گذاری خودرو، گفت: مدتی است مسائل مختلف در خصوص خودرو مطرح می‌شود و هر فردی نظرات جداگانه‌ای دارد. شورای رقابت هیچ سخنگویی ندارد به جزء رئیس شورا که مسئول است.

 

او بیان کرد: یکی از وظایف شورای رقابت این است که تا آنجا که می‌تواند برای بازار‌های رقابتی برنامه ریزی کند و بازار را رقابتی کند. شورا وظیفه دارد برای کالا‌های انحصاری، قیمت تعیین کند.

 

شیوا ادامه داد: باید شرکت‌های مختلف به این بازار رجوع کنند تا بازار رقابتی شود، خودرو بازاری دارد که می‌توان آن را رقابتی کرد. تولید کنندگان بیشتری باید به این بازار اضافه شوند.

 

رئیس شورای رقابت افزود: در کشو مان واردات خودرو نداریم و اکنون امکان آزادسازی واردات وجود ندارد. وزارت صمت و سازمان گسترش به دنبال حمایت از دیگر خودروسازان به جزء ایران خودرو و سایپا هستند تا بازار رقابتی شود.

 

شیوا ادامه داد: تمام تولید کنندگان باید تولید را افزایش دهند. همانطور که همه می‌دانند بخش زیادی از تقاضا در بازار خودرو کاذب است و به همین موضوع مشکلاتی را برای برنامه ریزی ایجاد می‌کند.

 

رئیس شورای رقابت گفت: باید عرضه متناسب با تقاضا باشد و همین تقاضای کاذب مشکل ایجاد کرده است. برای اینکه مردم زیان نبینند به خرید سکه و ارز و دلار و خودرو روی می‌آورند.

 

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون با یک تقاضای بالا در بازار خودرو رو به رو هستیم و در این بازار دلالان و واسطه گران اضافه شده اند. اکثر خریداران دلال هستند و قیمت غیر منصفانه ارائه می‌دهند.

 

او ادامه داد: تمام کسانی که در قرعه کشی شرکت می‌کنند دلال و واسطه گر نیستند و تنها درصدی متقاضی واقعی هستند. به دنبال این هستیم که تولید را افزایش دهیم. شورای رقابت بررسی مجددی در خصوص قیمت گذاری انجام خواهد داد.

 

این مقام مسئول تشریح کرد: برای قیمت گذاری تعدادی از خودرو‌ها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است. آزادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودرو‌ها رقیب دیگری در شرکت‌های تولید کننده وجود داشته باشد. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگ‌اضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند. مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد.

 

او ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کنیم. ۲ خودروساز اظهار می‌کنند که زیان می‌دهند و بحث‌های مفصلی در این خصوص مطرح کرده اند. یکی‌از بحث‌ها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش می‌یابد.

 

شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید می‌کنیم و خودروسازانی که به بازار رقابتی اضافه می‌شوند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودرو‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرده ایم. گروه اول خودر‌وهایی هستند که در گذشته وجود داشتند و گروه دوم شامل خودرو‌های می‌شود که جدید تولید شده است.

 

این مقام مسئول گفت: خودرو‌هایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد ظرفیت به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص می‌یابد که آن‌ها از دستور العمل شورا تبعیت می‌کنند، خودرو‌های جدید هم که ۴۵ درصد فرمول جدید دارند و بر اساس این فرمول استفاده می‌کنند.

 

شیوا گفت: یکی از معضلات و مشکلات این است که افراد در گذشته خرید کردند و خودرو را هنوز تحویل نگرفته اند و فکر می‌کردند خودرو گران می‌شود، نباید مردم این ریسک را کنند. بسیاری از افراد حواله خودرو خریدند به امید اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کند، نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته است و باید هم از خودروساز هم از مصرف کننده حمایت کنیم.

 

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: هم باید از تولید کننده و از هم مصرف کننده حمایت شود. کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری بلند روی خودرو هستند باید مراقبت باشند تا ببیند می‌توانند در زمان تحویل خودرو را به قیمت روز تحویل بگیرند. هنوز خودروساز نمی‌داند قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل چقدر است، چطور مردم این ریسک را می‌کنند که برای سرمایه گذاری خودرو ثبت نام می‌کنند.

 

شیوا تشریح کرد:تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند از فرمول قدیم استفاده شده است و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می‌شود.

 

رئیس شورای رقابت گفت: بازار وضع خویب و قیمت‌ها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و این موضوع اکنون شامل خیلی از خودرو‌ها شده است. باید کاری کنیم متقاضی واقعی در قرعه کشی شرکت کند. تا زمانی که تقاضا بالاتر از عرضه است باید توزیع عادلانه صورت گیرد.

 

این مقام مسئول گفت: نهاد‌های نظارتی روی فرآیند قرعه کشی نظارت دارند و مورد گزارش نشده است که کسی بگوید فسادی در قرعه کشی صورت گرفته است، فعلا تا روش جایگزین پیدا نکردیم همین روش قرعه کشی را ادامه خواهیم داد.

 

رئیس شورای رقابت گفت: فرمول جدیدمان در قیمت گذاری مشخص شده است.

 

او گفت: هر سه ماه یکبار قیمت خودرو را از سازمان حمایت می‌گیریم، در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت بر اساس قیمت بازار خواهد بود. از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.

 

این مقام مسئول گفت:نکته مهم فرمول قیمت گذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد. برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

 

شیوا تشریح کرد: اکنون با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد به تولید اهمیت می‌دهد به دنبال افزایش تولید هستیم. در رابطه با آزادسازی واردات خودرو باید گفت آزادسازی واردات خودرو دست شورای رقابت نیست و به هیئت دولت پیشنهاد آن را داده ایم و فکر نمی‌کنم برنامه‌ای داشته باشند.

 

او تشریح کرد: آزادسازی واردات خودرو باید برای خودرو‌های پر مصرف باشد. در قیمت گذاری خودرو کیفیت را مدنظر داریم و همیشه روی کیفیت تاکید داریم.

 

رئیس شورای رقابت گفت: حدود ۶۰۰ شکایت در رابطه با وضعیت صنعت خودرو داریم، خیلی از این شکایت به شورا مربوط نیست. اینکه فردی حواله خودرو خریده و اکنون شامل افزایش قیمت شده و می‌گویند ضرر کرده ام باید به قوه قضاییه مراجعه کند، این مشکل به شورای رقابت مربوط نیست.

 

شیوا تشریح کرد:منتظر هستیم بانک مرکزی تورم بخشی را اعلام کند بعد از آن فرمول جدید را از بهمن ماه اعمال خواهیم کرد، اگر تورم داشته باشیم، قیمت بر اساس آن افزایش خواهد یافت.

 

شیوا گفت: ۱۸ خودرو اکنون شامل قیمت گذاری جدید خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU ۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
سمیه
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
ما ۲مرداد ۴۰ میلیون ۸۰۰ برای کوییک sواریز کردیم و مابقیه هم گفتن طبق قیمت همون روز خودرو اون موقع تقریبا ۸۰ اینا کامل میشد برای واریز کلش. آیا الان خودرو ما همون ۸۰ میلیون قیمت تمام شده است یا به قیمت فرمول های جدیده تورو به خدا رحم کنید اکه اینجور باشه ما نمیتونیم بیشتر از اون رو پرداخت کنیم چون ما روی همین قیمت ها حساب کردیم.... بزارید یع دعای خیری پشت خودتون و بچه هاتون باشه نزارید همش نعل و نفرین پشتتون باشه.
ناشناس
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سلام شما را به خدا رحم داشته باشيد يعني چه كه مي گوييد منتظر اعلام نرخ نورم از بانك مركزي هستيم تا قيمت زمستان مشخص شود ؟ دوفصل گذشته دلار بالاي 25 و 26 بود و هر دو سري قيمت افزايش چشمگير داشت اكنون به طور يقين بايد كاهش داشته باشد . لطفاً مردم (خريداران واقعي كه يكساله سرمايه شان را خوابانده اند )بيش از اين بدبخت نكنيد
محمد نیکروش
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
جناب شیوا عین مطلب شما را باز نویسی و سپس طرح موضوع میکنم
مطلب شما: در حالیکه هنوز خودروساز نمی‌داند قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل چقدر است، چطور مردم این ریسک را می‌کنند که برای سرمایه گذاری خودرو ثبت نام می‌کنند.
سوال: اولاً بعنوان مثال برای شاهین در شهریور ماه وقتی خودرو ساز 80 میلیون دریافت میکند یعنی طبق همان شواری قیمت گذاری شما، خودرو ساز تا50% بهای خودرو را بعنوان پیش پرداخت از خریدار طی همان اتاق فکر و کارشناسی شما مصوب شده است را از مشتری میگیرد، پس طی برآورد و طبق استاندارد قیمت تمام شده محصول جدید با 5 الی 15% انحراف باید قیمت محصول جدید شما بین 160& 170 میلیون باشد، در غیر اینصورت انحراف بیش از استاندارد یعنی انحراف در تولید و بهای تمام شده که مسئولیتش با تولید کننده است نه جیب مشتری.
پس خریدار با بررسی اقدام به پیش خرید کرده است.
دوماً توضیح دهید طبق چه تحلیلی اجازه میدهید و قتی خورو ساز خودش نمی داند قیمت محصولش چقدر است اقدام به پیش فروش کند.
سوماً وقتی در راستای حمایت از تولید کننده قیمت طبق تورم افزایش پیدا کرده باید در راستای حمایت از مصرف کنند نیز این نرخ تورم برای سپرده مصرف کننده نیز لحاظ شود.
لطفاً حتماً برای مشتریانتان که تعدادشان هم کم نیست توضیح و تشریح بفرمایید تا افکار عمومی قانع شود
محمد
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
از اول هم مشخص بود که می خواهند قیمت کارخانه را به قیمت بازار برسانند نه اینکه قیمت بازار را کاهش دهند. قیمت بازار نیز توسط دلالان شرکتهای ایرانخودرو و سایپا تعیین می شود که به ظاهر مدیران این کارخانه ها هستند. هیج خودروسازی زیانده نیست، بلکه زیاندیده اصلی مصرف کننده واقعی یعنی قشر کارگر و کارمند و مستضعف هستند.
مراجعی مانند شورای رقابت و وزارت صمت و ... هیچکاره اند و هیچ نظارتی ندارند بلکه خودروسازان بر آنها نظارت دارند
ناشناس
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
هر روز ی مسخره بازی جدید
واقعا خسته نشه شورای رقابت بابت اینهمه لطفی ک ب مصرف کننده میکنن