بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی گفت: شورای رقابت پیش از تعیین فرمول جدید باید ابتدا کارشناسی دقیق انجام دهد و تستهای میدانی صورت گیرد،فرمول جدید شورای رقابت باعث شوک قیمت و هیجان به بازار شد. حتی معاون وزیر صمت معتقد است فرمول جدید شورای رقابت یک فضای تصاعدی را در بازار خودرو ایجاد میکند و باعث فشار به مردم خواهد شد.
به گزارش شهرآرانیوز، اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی در واکنش به فرمول جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری خودروها اظهار داشت: طبق مصوبه ۴۴۲ شورای رقابت قرار بر این میشود که این شورا خودروهایی که رقابتی تشخیص داده میشوند را از ضوابط تنظیم قیمت خارج کند، اما در دستورالعمل بعدی شورا مقرر میشود که شبکه انحصار همچنان برقرار باشد که این دو مصوبه با یکدیگر در تعارض هستند.
وی با بیان اینکه در فرمول جدید شورای رقابت، بحث افزایش تولید مطرح شده، اما به عرضه خودرو اشارهای نشده است، گفت: در ایران مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای نگاه میکنند، در این شرایط هر چقدر تولید افزایش یابد، اگر عرضه واقعی که مدیریت آن در اختیار خودروسازان است، صورت نگیرد، امکان کنترل قیمت وجود نخواهد داشت.
میرمحمدی تصریح کرد: ما به عنوان سازمان بازرسی موضوع قیمتگذاری خودرو را از دولت پیگیری کردهایم که تا زمانی که انحصار وجود دارد، قیمتگذاری باید توسط شورای رقابت انجام شود، ولی اگر بحث رقابتی شدن بازار خودرو مطرح است، ورود شورا به این موضوع جای سؤال دارد.
وی با بیان اینکه دهه فجر و بازار شب عید را در پیشرو داریم که در این ایام تقاضا برای خرید خودرو افزایش مییابد، گفت: اگر جلسه هماهنگی سازمان بازرسی طی یک ماه گذشته نبود، به میزان فعلی تولید در شرکتهای خودروساز دست نمییافتیم.
وی تصریح کرد: در مصوبه شورای رقابت به تولید به صورت عام و کلی اشاره شده، اما در مورد عرضه، اشارهای صورت نگرفته است.
میرمحمدی با اشاره به تأثیر روند نزولی قیمت دلار بر بازار خودرو گفت: در کنار این موضوع، کاهش ارزبری قطعات و داخلیسازی نیز صورت گرفته که بر این مبنا قیمت خودروها باید مورد بازنگری قرار گیرد. این طور نیست که نرخ تورم بخشی صنعت خودرو همچنان شیب مثبت داشته باشد.
بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی ادامه داد: اگر شورای رقابت تولید برخی خودروها را رقابتی میداند باید در مورد دلیل حضورش در تنظیم بازار این خودروها توضیح دهد، زیرا شورای رقابت جایی میتواند ورود کند که بازار انحصاری باشد. در عین حال حتی به شرط تحقق رشد تولید ۵۰ درصدی خودرو، موضوع قیمت گذاری مستلزم بازنگری و تجدیدنظراست.
وی با تأکید براینکه شورای رقابت پیش از تعیین فرمول جدید باید ابتدا کارشناسی دقیق انجام دهد و تستهای میدانی صورت گیرد، گفت: فرمول جدید شورای رقابت باعث شوک قیمت و هیجان به بازار شد.
میرمحمدی افزود: پیش از اینکه رئیس شورای رقابت در روز سهشنبه هفته گذشته فرمول جدید شورای رقابت را اعلام کند ما روز دوم دیماه طی نامهای به وزیر صنعت که به رئیس شورای رقابت نیز رونوشت شد، خواستیم تا با توجه به اینکه کشور در وضعیت بحرانی و التهاب قرار دارد برای تصمیمگیری در مورد قیمتگذاری و بازار خودرو، کارشناسی لازم صورت گیرد، اما دیدیم که فرمول جدید یک شبه اعلام شد و کارشناسی لازم در این مورد صورت نگرفت.
وی تصریح کرد: در صحبتی که با مسئولان وزارت صنعت و حتی معاون وزیر صنعت داشتیم، گفتند که فرمول جدید شورای رقابت یک فضای تصاعدی را در بازار خودرو ایجاد میکند و باعث فشار به مردم خواهد شد، گرچه آنها نیز به دنبال افزایش قیمت هستند، اما نمیخواهند به مردم فشاری وارد شود.
بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی تأکید کرد: ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد، زیرا میزان تقاضا برای خرید خودرو به دلیل انحصار تولید داخل و منع واردات، همچنان صعودی خواهد بود. در نتیجه باید ببینیم چه میزان خودرو باید در کشور تولید شود تا به تقاضای بازار جواب داده شود.
منبع: فارس