در این آشفتهبازاری که اینستاگرام و تبلیغات، سلیقه موسیقی جامعه را تعیین میکند، هنوز هم خوانندگان نسل قبلی موسیقی پاپ هستند که رکورد میزنند. رکوردی که بهانه نوشتن این مطلب شده است. موزیکویدئوی «بهت قولمیدم» محسن یگانه در یوتیوب بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید داشته است.
محمدناصر حقخواه | شهرآرانیوز - در کنار همه مشکلات بازار موسیقی ایران که به دفعات بسیار و در رسانههای مختلف به آن پرداخته شده است، یکی از معضلات مهم، نبود سیستمی است که در آن بتوان ترانههای مختلف و خوانندگان سبکهای مختلف را براساس میزان اقبال عمومی یا تعداد دانلود ارزیابی کرد. اتفاقی که برعکس آن در کشورهای دیگر میافتد و بهدلیل وجود سیستم یکپارچه دانلود و وجود آیپیهای مشخص کاربران، میزان استقبال از یک موزیک معلوم میشود.
در ایران، اما هنوز هم سیستم سنتی چند دهسالهای حکمفرماست که در آن هر ترانهای را که در خودروها و پاساژها بیشتر شنیده میشود، بهاصطلاح «ترکهیت» میخوانند! هرچند در سالهای گذشته پررنگشدن فضایمجازی باعث شده است که خواننده و آهنگ محبوب آینده را بتوان با تقریب خوبی از پیش حدس زد. بر این اساس که خواننده پرطرفدار آینده را باید در بین جوانان خوانندهای که بیشترین دنبالکننده و قویترین تبلیغات را دارند جست و ترانهای که قرار است در چند هفته آینده «هیت» شود را در استوری شاخهای اینستاگرام گوش داد.
اما در این آشفتهبازاری که اینستاگرام و تبلیغات، سلیقه موسیقی جامعه را تعیین میکند، هنوز هم خوانندگان نسل قبلی موسیقی پاپ هستند که رکورد میزنند. رکوردی که بهانه نوشتن این مطلب شده است. موزیکویدئوی «بهت قولمیدم» محسن یگانه در یوتیوب بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید داشته است. آماری که با وجود فیلتربودن یوتیوب در کشور ما و استفاده مردم از سایر سایتهای مشابه، میتوانست خیلی بیشتر از اینها هم باشد. البته که پخش این موزیکویدئو در یوتیوب یک شانس بزرگ برای یگانه داشته و آن هم گوشدادن تعداد چشمگیری مخاطب غیرفارسیزبان به این ترانه و تماشای ویدئوکلیپ حرفهای و خوشساخت آن است.
اتفاقی که شاید اولینبار افتاده و باعث شده است در نظرهای یوتیوب، زیر ویدئوی محسن یگانه از نظرهای انگلیسی و آلمانی ببینیم تا نظرهایی با نوشتار مردم شرق آسیا که نگارنده نتوانست تشخیص دهد کرهای است یا ژاپنی یا شاید هم چینی! این ویدئوی محسن یگانه علاوه بر ۱۰۰ میلیون بازدید، ۲۴۷ هزار نظر هم داشته است و از این نظر علاوه بر پربازدیدترین ویدئوکلیپ ایرانی، از پربازخوردترین آنها هم هست. این تعداد زیاد نظرها البته علاوه بر قربانصدقهرفتن و تشویق و تأیید و قلب و گلوبلبل و منشنکردن مخاطبان خاص، تعدادی منتقد هم داشته است.
کاربری نوشته است: «واقعا آهنگ بیخودیه، نمیفهمم چرا ازش استقبال شده! آهنگهای بهتری هم در موسیقی پاپ ایران هست که میتونه برای خارجیا جذاب باشه.» در پاسخ، مخاطبی نوشته است: «قبلتر توی آژانسی کار میکردم وقتی این آهنگ با همین فرمت کنسرت پخش میشد، هم خودم دوست داشتم هم مسافرهام.» البته دعوایی هم درباره کپیبودن موسیقی این آهنگ شده است.
کاربری نوشته است: «این رو از یه خواننده ترکیآمریکایی کاور کرده، مال خودش نیست.» و کاربر دیگری در جواب نوشته است: «اون از محسن کاور کرده، نه برعکس!»، اما اگر از دعواها و حواشی اینچنینی بگذریم، چیزی که مشخص است، هماهنگی شعر، آهنگسازی و صدای یگانه با کارگردانی خوب و نورپردازی درست و البته میکس خوب صدای مردم در همخوانی با خواننده در کنسرت است که باعث شده است موزیکویدئوی «بهت قول میدم» به پرمخاطبترین موزیکویدئوی تاریخ ایران تبدیل شود و نظر کاربران خارجی را هم به خود جلب کند. اتفاقی که در بازار امروز موسیقی ایران نقطه عطف محسوب میشود.